Projektový management

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu

Cíle předmětu

Cílem předmětu Projektový management je seznámit studenty se základními principy, metodami a nástroji řízení projektů a rozvinout jejich schopnost aplikovat tyto znalosti v praxi.

Student/ka si osvojí teoretické základy projektového managementu, porozumí fázím životního cyklu projektu, principům plánování, řízení rizik, monitorování a vyhodnocování projektů.

Důraz je kladen na rozvoj praktických dovedností při tvorbě projektové dokumentace a na schopnost týmové spolupráce, komunikace a řešení problémů v projektově orientovaném prostředí.


Výstupy z učení

Znalosti, které student/ka získá:

  • chápe základní pojmy, principy a metody projektového managementu,
  • zná životní cyklus projektu a umí popsat jednotlivé fáze a jejich řízení,
  • rozumí rolím a odpovědnostem v projektových týmech,
  • orientuje se v metodikách a standardech projektového řízení (např. IPMA, PMI, PRINCE2).

Dovednosti, které student/ka rozvine:

  • umí formulovat cíle projektu a navrhnout jeho strukturu,
  • zvládá tvorbu harmonogramu, rozpočtu a základní analýzu rizik,
  • dokáže připravit a prezentovat projektový záměr,
  • uplatňuje metody pro sledování a vyhodnocování průběhu projektu.

Kompetence, které student/ka posílí:

  • schopnost pracovat v týmu a převzít odpovědnost za svěřené úkoly,
  • efektivní komunikace a prezentace výsledků,
  • kritické a systémové myšlení při řízení projektů,
  • připravenost zapojit se do realizace projektů v podnikovém, veřejném i neziskovém sektoru.

Organizace předmětu

Během přednášek jsou představeny hlavní poznatky z projektového managementu, doplněny o vybrané metodické postupy a projektové techniky, které jsou využitelné pro tvorbu projektu. 


Harmonogram seminářů

Náplň seminářů je založena na postupné tvorbě projektu (aktivní práce se šablonou seminární práce).

Seminář Téma Použitá technika Činnosti
1 Projektový trojimperativ  Projekt - Zítřejší den (forma projektu waterfall) Stanovení si cíle projektu "zítřejší den"(využít SMART kritérium), poté: 1. krok-sestavení činností, 2. krok-sestavení časového harmonogramu, 3. krok-nacenění nákladů (rozpočet pro činnosti a spotřebu), 4. Identifikovat hlavní hrozbu (riziko).
Sestavit si tým a vybrat si téma projektu (co je vhodné využít/řešit jako projekt-zpětná vazba s vyučujícím) Brainstorming ve skupinách Sestavení si týmů (max. 3 studenti), 10 minut na sepis nápadů, týmy si vyberou 3 možnosti a pak si určí "+" a "-"  nápadu (výhody a nevýhody, zda realizovat jako projekt), provedou finální rozhodnutí (žádoucí je konzultace s vyučujícím).
2 Kontrola splnění - cíle projektu zítřejší den Zpětná vazba diskuse, problémy při realizaci, poučení se s chyb (vychodnocení a zpětná vazba, realizace činností, dodržení rozpočtu, dosažení cíle projektu)
Práce na bodu č. 1 Definice projektu (zpracovává se 1.1 až 1.5) SMART - stanovení cíle projektu; 
Logický rámec projektu (LFM)
Varianty řešení problému
Vyhotovení cíle projektu, stanovení: výsledek, přínosy projektu, vymezení řešení problému (bude se řešit projektem).
Stanovení variant řešení problému (které řeší projektem: 1.stávající stav, 2. Dělat něco (drobná změna), 3. Zásadní změna (projektové řešení)
Studenti sestavují LFM - logiku horizontální a vertikální v matici (dosažení cíle, rozdělení projektu do částí, identifikace výstupů). Logika jestliže je splněno, mohu se posunout o úroveň výše. Důraz na smysluplnost indikátorů a celkové logiky LFM. 
3 Kontrola, zda jsou části 1.1 až 1.5 hotové Zpětná vazba - zda  LFM dává smysl (horizontální a vertikální logika) Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
Role osob a  RACI matice (zpracovává se 1.6)

Organizační struktura projektu (schéma); RACI matice Definování rolí osob v projektu, vypracování RACI matice.
  
4 Kontrola splnění - organizační struktury a RACI matice Zpětná vazba Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
Popis produktu projektu (zpracovávají se části 2.1 - 2.7) Mapa empatie uživatele produktu, lze také použít Hodnotový Canvas (Value Added Canvas)

Logika - co je účelem produktu projektu, jeho složení, akceptační kriéria, tolerance a odpovědnost za akceptaci
Kreativní techniky - jak bude finální produkt projektu vypadat, jeho složení. Může to být foto modelu, nákresu, prototypu apod. Cílem je, aby byla jasná představa  o tom, jak má vypadat výsledný produkt projektu a z čeho se bude skládat.
Týmy sestaví mapu empatie uživatele produktu projektu.
5 Kontrola, zda jsou body č. 2.1 až 2.7) hotové Zpětná vazba - logika účelu produktu projektu a očekávání včetně tolerance kvality Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
Harmonogram projektu (bod č. 3.1.1 Základní editace projektu) WBS, Gantt Chart  Práce v  MS Project (zahájení projektu-zýkladní editace projektu, tvorba kalendáře projektu, rozdělení projektu do hlavních a dílčích úkolů (WBS), stanovení doby trvání jednolitvých úkolů, stanovení milníků  
6 Kontrola logiky struktury projektu (fáze, sourhnné a dílčí úkoly, doby trvání úkolů) WBS, Gantt Chart  Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům.
Harmonogram projektu (bod č. 3.1.2 Tvorba vazeb mezi úkoly) Work Breakdown Structure (WBS), Gantt Chart Práce v MS Project, práce s Ganttovým diagramem, chronologie (návaznosti) úkolů-tvorba vazeb mezi úkoly,  kritická cesta-znázornění a pochopení jejího významu
7 Kontrola vazeb mezi úkoly, celkově logika struktury úkolů a propojení závislostí mezi úkoly zpětná vazba - důraz na logiku a chronologii činností, vazby mezi úkoly, časová osa Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům.
Náklady projektu (bod č. 3.2.1 ) Tvorba a přiřazování zdrojů v MS Project (Práce, Materiál, Náklady) Práce v MS Project, definování zdrojů pro jednotlivé úkoly, typy zdrojů: Práce, Materiál, Náklady. Tvorba zdrojů, jejich přiřazování k úkolům.  Brainstorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat, odhady výše nákladů. 
8 Kontrola vytvořených a přiřazených zdrojů (logika, reálnost, účelnost nákladů) Zpětná vazby - k vytvořeným a přiřazeným zdrojům Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. Důraz na reálnost nákladů. 
Náklady projektu (bod č. 3.2.1) Tvorba a přiřazování zdrojů v MS Project (Práce, Materiál, Náklady)
Vyrovnání zdrojů - řešení přetížení (typ Pracovní)
Tvorba sestavy rozpočtu projektu
Práce v MS Project, definování zdrojů pro jednotlivé úkoly, typy zdrojů: Práce, Materiál, Náklady. Tvorba zdrojů, jejich přiřazování k úkolům.  Brainstorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat, odhady výše nákladů.
Řešení přetížení zdrojů - typ Pracovní. Tvorba sestavy rozpočtu projektu
9 Kontrola projektového rozpočtu (generované Sestavy), struktury nákladů Práce se Sestavou (rozpočtem projektu a jeho možnostmi zobrazení) Zpětná vazba, způsoby a varianty generování sestavy, kontrola rozpočtu projektu.
Rozpočet na rezervy (bod 3.2.2)
Rozpočet na rizika (bod 3.2.3)
Návratnost investic (bod 3.3)
Práce na tvorbě rozpočtů: rozpočet na  rezervy a rozpočet na rizika-ten je doplněn až po  analýze rizik RIPRAN

Metody návratnosti investic - použije se u investičíního projektu
Sestavení rozpočtu na rezervy, sestavení rozpočtu na rizika (se zde doplní až po analýze rizik). Rozpočty se sestavují např. v excelovské tabulce a jsou doplněny pro stanovení celkového (komplexního) rozpočtu projektu.


U investičních projektů  - tým použije  vhodnou metodu pro výpočet návratnosti investice (hlavní smysl projektu - musí mít určitý přínos plus návratnost vložených prostředků). Nemusí se aplikovat všechny metody, stačí výběr jedné vhodné metody a odůvodnění výsledku.
10 Kontrola rozpočtů projektu Zpětná vazba  Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům.
Identifikace hrozeb a rizik projektu
(bod č. 4 šablony)
RIPRAN, prioritizace hrozeb (matice rizik) Týmy si sestaví matici rizik, a prochází jednotlivé kroky pro identifikaci hrozeb a následných rizik (RIPRAN), vymezení dopadu rizika (v  Kč), stanovení opatření proti hrozbám, stanovení způsobu zmírnění rizika včetně nákladů a odpovědnosti. Přenesení rozpočtu na rizika do celkového rozpočtu. 
11 Kontrola vyhotovení RIPRAN Zpětná vazby - reálnost a přiměřenost hrozeb ve vztahu dosažení cíle projektu. Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům.
Závěr - vyhodnocení a souhrn hlavních poznatků projektu (bod č. 5 )

Příprava prezentace projektu
Sumarizace informací (deduktivní logika)

Vhodný prezentační nástroj
Interpretace dat a infomací: projekt je žádoucí - náklady vs. přínosy vs. rizika; životaschpnost projektu, zda projekt dodá výstupy, výsledky a zda je projekt dosažitelný - výsledky projektu zajistí přínosy.
12 Prezentace projektu
(max. 7-8 minut + dotazy 5 min.)
Prezentace (przentační techniky) Diskuze, dotazy, zpětná vazby k prezentaci a k projektu. 
13 Prezentace projektu
(max. 7-8 minut + dotazy 5 min.)
Prezentace (przentační techniky) Diskuze, dotazy, zpětná vazby k prezentaci a k projektu. 


Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu

Podmínky pro splnění předmětu:

  • Semestrální práce – upload do IS do 15.12.2025.
  • Závěrečná zkouška – ve zkouškovém období budou vypsány termíny, forma: případová studie, testové a doplňující otázky.
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, průběžného testu a výsledku závěrečné zkoušky.


Hodocení

Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce       40 bodů (30b. seminární práce + 10b. obhajoba)      
  • Zkouška                        60 bodů


HODNOCENÍ

Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0

Literatura a ostatní zdroje


Základní

  • ADÁMEK, P. Projektový management. Distanční studijní opora. SU OPF, 2017. ISBN 978-80-7510-272-0.
  • DOLANSKÝ, V., MĚKOTA, V., NĚMEC V. Projektový management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-287-5.
  • NĚMEC, V. Projektový management.. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0392-0.
  • SVOZILOVÁ, A. Projektový management. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1501-5. 


Doporučená

  • APPLEGARTH, M., POSTER, K. Projektový management. Praha, 2006. ISBN 80-7367-141-7.
  • LEWIS, J. P. Fundamentals of project management. 3. vyd. New York: Amacom, 2007. ISBN 0-8144-0879-6.
  • TICHÝ, M. Ovládání rizika. Analýza a management. 1. vyd.. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-415-5.
  • ROSENAU, M. D. Řízení projektů. Brno, 2007. ISBN 80-7226-218-1.
  • KOPČAI, A. Řízení proudu změn 1. vyd.. Ostrava: Kopčai - Silma ´90, 1999. ISBN 80-902358-1-6.
  • RAIS, K., SMEJKAL, V. Řízení rizik. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0198-7. 


Doplňující zdroje jsou uvedeny v IS (vybrané publikace, materiály k seminářům).

Komunikace s využujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím jak s přednášejícím nebo s vyučujícím na seminářích formou:

  • email adamek@opf.slu.cz, reczkova@opf.slu.cz, markova@opf.slu.cz, pryszcz@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin 
  • diskusního fóra 
  • MS Teams