Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který je zaměřen na zjištění a zhodnocení schopností podnikatelských subjektů v České republice identifikovat, využívat a přizpůsobovat se změnám v dynamickém prostředí. Zároveň nám realizovaný výzkum pomůže pochopit, jak podnikatelské subjekty reagují na nové výzvy, včetně digitalizace, v podnikatelském prostředí. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF Slezské univerzity v Opavě Obecné informace o organizaci I. Do jakého oboru/odvětví lze zařadit vaši organizaci, vzhledem k převažující činnosti organizace. ☐ Výroba ☐ Služby ☐ Obchod II. Ve kterém roce byl založena vaše organizace? ...................................................................... III. Kolik zaměstnanců má vaše organizace? .................................................................... IV. Vaše organizace má ☐ Rodinný charakter ☐ Nerodinný charakter V. Vlastnická struktura vaší organizace je tvořena ☐ Pouze českými vlastníky ☐ Pouze zahraničními vlastníky ☐ Českými i zahraničními vlastníky VI. Top management vaší organizace je ☐ Tvořen výhradně nebo převážně českými manažery ☐ Tvořen výhradně nebo převážně zahraničními manažery VII. Jak byste charakterizovali fázi života vaší organizace? ☐ Startup ☐ Růstová fáze ☐ Stabilizovaný podnik ☐ Podnik v útlumu VIII. Jaký je klíčový segment zákazníků vaší organizace? ☐ B2B (firmy) ☐ B2C (koncoví zákazníci) ☐ Smíšený model IX. Vaše pozice v organizaci je ☐ Majitel/CEO ☐ Top management ☐ Střední management Vnímání změn (Sensing Capabilities) 1. Jakým způsobem získává vaše organizace informace o nových trendech? (možné více odpovědí) ☐ Průzkumy trhu ☐ Analýza konkurence ☐ Sociální sítě ☐ Interní data (výzkum a vývoj) ☐ Spolupráce s externími partnery ☐ Zákaznická zpětná vazba ☐ Školením a rozvojem zaměstnanců ☐ Jiné: _________ 2. Jak systematicky vaše organizace sleduje změny v oboru a na trhu? ☐ Máme pravidelně aktualizované analytické nástroje ☐ Provádíme občasné analýzy ☐ Reagujeme pouze na viditelné změny ☐ Nepoužíváme žádné metody 3. Jak často využíváte data k predikci budoucích trendů? ☐ Neustále ☐ Pravidelně ☐ Občas ☐ Zřídka ☐ Vůbec 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Zaměstnanci jsou podporováni v identifikaci nových obchodních příležitostí. 1 2 3 4 5 6 7 Zaměstnanci se účastní aktivit profesních sdružení, aby sledovali změny na trhu. 1 2 3 4 5 6 7 Pravidelně a aktivně monitorujeme technologické trendy a nové příležitosti pro inovace. 1 2 3 4 5 6 7 Využíváme zavedené procesy k systematickému sledování a identifikaci cílových segmentů trhu, měnících se potřeb zákazníků a jejich inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Máme zavedené interní procesy pro včasnou detekci změn v konkurenčním prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Využíváme pokročilé analytické nástroje (např. Big data, AI) pro predikci tržních trendů. 1 2 3 4 5 6 7 Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Využívání příležitostí (Seizing Capabilities) 1. Jakou roli hrají zaměstnanci při identifikaci nových tržních příležitostí? ☐ Klíčovou, zaměstnanci mají možnost aktivně přicházet s inovacemi ☐ Střední, zaměstnanci se mohou zapojit, ale hlavní rozhodnutí dělá vedení ☐ Minimální, zaměstnanci nejsou přímo zapojeni ☐ Žádnou, rozhodování probíhá výhradně na úrovni vedení 2. Jak rychle vaše organizace implementuje nové technologie a inovace, strategická rozhodnutí, reaguje na nové příležitosti na trhu? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalé zavádění (1 rok a více) ☐ Spíše nereagujeme 3. Jak moderní jsou technologie, které vaše organizace využívá? ☐ Nejmodernější dostupné technologie ☐ Průběžně inovujeme ☐ Používáme zastaralé technologie, ale plánujeme modernizaci ☐ Používáme zastaralé technologie bez plánu na modernizaci 4. Jaký faktor (bariéra) nejvíce ovlivňuje schopnost vaší organizace využívat nové příležitosti? ☐ Dostupnost finančních zdrojů ☐ Firemní kultura a ochota inovovat ☐ Rychlost rozhodovacích procesů ☐ Kompetence zaměstnanců ☐ Byrokracie a pomalé schvalování ☐ Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace dokáže rychle rozhodovat o využití nových příležitostí. 1 2 3 4 5 6 7 Management podporuje riskantní, ale potenciálně ziskové projekty. 1 2 3 4 5 6 7 Nové nápady jsou rychle převáděny do konkrétních iniciativ. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace mobilizuje a efektivně přerozděluje zdroje, aby mohla využít nové příležitosti. 1 2 3 4 5 6 7 Na nové strategické iniciativy vyčleňujeme značné zdroje. 1 2 3 4 5 6 7 Když se naskytne příležitost, rychle se rozhodujeme k akci. 1 2 3 4 5 6 7 Transformace organizace (Transforming Capabilities) 1. Jak často vaše organizace přehodnocuje své klíčové procesy a strukturu? ☐ Pravidelně (minimálně ročně) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Pouze při krizích ☐ Nikdy 2. Jaké jsou hlavní překážky bránící vaší organizaci v rychlé adaptaci na změny? ☐ Nedostatek interních zdrojů ☐ Odpor ke změně uvnitř organizace ☐ Nejasnost ohledně budoucího vývoje trhu ☐ Právní a regulační omezení ☐ Pomalé rozhodovací procesy ☐ Nedostatečná kultura inovací ☐ Nedostatečný nebo nevhodný leadership ☐ Jiné: _________ 3. Jak rychle dokáže vaše organizace přizpůsobit provoz nečekaným změnám (např. ekonomická krize, pandemie)? ☐ Okamžitě ☐ Relativně rychle ☐ Se zpožděním ☐ Velmi pomalu 4. Jakým způsobem vaše organizace podporuje adaptaci zaměstnanců na změny? (Možno vybrat více možností) ☐ Školení a workshopy zaměřené na změnový management ☐ Mentoring a podpora od zkušenějších kolegů ☐ Postupné zavádění změn s dostatečným časem na adaptaci ☐ Jasná komunikace a zapojení zaměstnanců do rozhodovacího procesu Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Dokážeme pružně měnit organizační strukturu podle potřeb trhu, abychom si zachovali strategickou flexibilitu. 1 2 3 4 5 6 7 V naší firmě se pravidelně a často přehodnocují a upravují klíčové procesy, abychom se přizpůsobili změnám. 1 2 3 4 5 6 7 Máme schopnost integrovat nové technologie do stávajících systémů. 1 2 3 4 5 6 7 V případě neúspěchu se rychle učíme a adaptujeme strategii. 1 2 3 4 5 6 7 V případě potřeby integrujeme nové technologie do našich stávajících systémů. 1 2 3 4 5 6 7 V reakci na změny v prostředí neustále obnovujeme naši základnu zdrojů. 1 2 3 4 5 6 7 Inovační schopnosti 1. Jaká je průměrná doba zavedení nového produktu/služby od identifikace příležitosti ve vaší organizaci za poslední 3 roky?.......................................................................................... 2. Počet úspěšně realizovaných inovací za poslední 3 roky ve vaší organizaci…………………. 3. Průměrné roční % obratu investovaného do R&D (výzkum a vývoj) za poslední 3 roky ……………………………………………………………………………………………… 4. Průměrné roční % obratu pocházejícího z nových produktů/služeb uvedených na trh v posledních 3 letech…………………………………………………………………………. 5. Počet nových strategických partnerství za poslední 3 roky………………………………… 6. Průměrné roční % zaměstnanců zapojených do programů digitální transformace a inovací za poslední 3 roky……………………………………………………………………… Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace má firemní kulturu, která podporuje inovace, experimentování a sdílení nápadů. 1 2 3 4 5 6 7 V posledních třech letech jsme uvedli na trh nové nebo výrazně vylepšené produkty/služby. 1 2 3 4 5 6 7 Významná část našich tržeb pochází z produktů/služeb vyvinutých za posledních 5 let. 1 2 3 4 5 6 7 Máme efektivní procesy pro přeměnu nápadů v konkrétní inovační projekty. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace spolupracuje s externími partnery (univerzity, výzkumná pracoviště, dodavatelé) na inovacích. 1 2 3 4 5 6 7 Zaměstnanci jsou motivováni a podporováni přicházet s novými nápady a ty jsou rychle realizovány. 1 2 3 4 5 6 7 Používáme nové technologie nebo digitální řešení k podpoře inovačních aktivit. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace pravidelně vyhodnocuje a zlepšuje procesy související s inovacemi (produkt-proces-organizace). 1 2 3 4 5 6 7 Inovační aktivity v naší organizaci vedly k významnému zvýšení hodnoty pro zákazníky. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma má systém měření či sledování inovačních výstupů a jejich dopadu (např. procento tržeb z nových produktů). 1 2 3 4 5 6 7 Jak často jste v letech 2020-2024 prováděli následující činnosti? 1-ZŘÍDKA 7-VELMI ČASTO 1 2 3 4 5 6 7 Zavádění nových druhů metod řízení. 1 2 3 4 5 6 7 Nová nebo podstatně změněná marketingová metoda nebo strategie. 1 2 3 4 5 6 7 Podstatná obnova obchodních procesů. 1 2 3 4 5 6 7 Nové nebo podstatně změněné způsoby dosahování cílů a úkolů. 1 2 3 4 5 6 7 Strategické řízení a směřování 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma má jasně definované dlouhodobé cíle a strategii. 1 2 3 4 5 6 7 Strategické cíle jsou účinně komunikovány napříč organizací. 1 2 3 4 5 6 7 Naše strategická rozhodnutí jsou založena na datech a systematických analýzách. 1 2 3 4 5 6 7 Management naší firmy je schopen flexibilně měnit a přehodnocovat strategii v reakci na vnější změny. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace se aktivně snaží inovovat obchodní model, aby byla udržena konkurenční výhoda. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma klade důraz na proaktivní přístup k novým tržním možnostem, místo čekání na reakci konkurence. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma má strategii, která je dobře sladěna se zdroji organizaci a s podmínkami vnějšího prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Naše strategie je zaměřena na dosažení dlouhodobé udržitelnosti a růstu, nejen krátkodobého zisku. 1 2 3 4 5 6 7 Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1. Jakým způsobem vaše organizace nejčastěji definuje svou strategii? ☐ Formální strategické plánování ☐ Postupná adaptace na změny trhu ☐ Kombinace obou přístupů ☐ Strategie není jasně definovaná 2. Jaká je hlavní strategická priorita vaší organizace pro nejbližší období? ☐ Růst tržního podílu ☐ Inovace a technologický rozvoj ☐ Efektivita a snižování nákladů ☐ Expanze na nové trhy ☐ Diverzifikace portfolia ☐ Jiný, uveďte 3. Současná strategie vaší organizace by se dala popsat jako Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Úzce koncentrovaná na jeden trh/tržní segment. 1 2 3 4 5 6 7 Diferencovaná, rozlišující několik trhů/tržních segmentů, a každému trhu/tržnímu segmentu vytvořena zvláštní strategie. 1 2 3 4 5 6 7 Široce/globálně zaměřená s jednou strategií pro všechny trhy/tržní segmenty. 1 2 3 4 5 6 7 Nákladově orientována. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v poskytované kvalitě. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v používané technologii. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v realizaci inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v jiné oblasti. 1 2 3 4 5 6 7 4. Současná strategie může být charakterizována, z pohledu obchodních výsledků, jako: ☐ úspěšná – došlo v jejím důsledku k nárůstu úrovně tržeb za poslední tři roky celkově ☐ do 5% ☐ do 10% ☐ do 20% ☐ do 30% ☐ do 40% ☐ do 50% ☐ můžete uvést konkrétní nárůst v procentech…………………………………… ☐ neúspěšná – došlo v jejím důsledku k poklesu úrovně tržeb za poslední tři roky ☐ neutrální – nedošlo v jejím důsledku ke změně úrovně tržeb za poslední tři roky 5. Jaký je hlavní faktor úspěchu (konkurenční výhoda) vaší organizace v současném konkurenčním prostředí? (Otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 6. Které oblasti považujete za klíčové pro budoucí rozvoj vaší organizace? (Otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………... 7. Jaké zdroje nebo schopnosti by vaše organizace potřebovala k dosažení vyšší konkurenceschopnosti? (Otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Konkurence v našem odvětví je intenzivní. 1 2 3 4 5 6 7 V našem odvětví působí mnoho přímých konkurentů. 1 2 3 4 5 6 7 Naši konkurenti často mění své ceny, produkty nebo marketingové strategie. 1 2 3 4 5 6 7 V našem odvětví je velmi obtížné odlišit se od konkurentů. 1 2 3 4 5 6 7 Konkurenti jsou agresivní při snaze získat zákazníky. 1 2 3 4 5 6 7 Tempo konkurenčních změn (nové vstupy, inovace, akce) je vysoké. 1 2 3 4 5 6 7 Ceny v našem odvětví jsou pod silným konkurenčním tlakem. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma čelí silnému konkurenčnímu tlaku na inovace a zlepšování kvality. 1 2 3 4 5 6 7 Abychom si udrželi pozici, musíme rychle reagovat na akce konkurentů. 1 2 3 4 5 6 7 Výkonnost organizace 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma dosahuje vyšší ziskovosti než většina konkurentů v odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Růst tržeb naší firmy je v posledních třech letech stabilní a lepší než u většiny firem v našem odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Dosahujeme nadprůměrné ziskovosti (např. ROA, ROS). 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma dosahuje lepší spokojenosti zákazníků než většina konkurentů. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma udržuje vyšší úroveň zaměstnanecké spokojenosti než jiné firmy ve stejném sektoru. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace vykazuje nadprůměrné výsledky v oblasti společenské zodpovědnosti a udržitelnosti ve srovnání s konkurencí. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma je schopna rychleji reagovat na změny v poptávce nebo trhu než většina konkurentů. 1 2 3 4 5 6 7 Vnímáme, že naše firma udržuje konkurenční výhodu z hlediska výkonu lepší, než většina ostatních v odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Udržitelnost a odolnost Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace má plán pro zvládání krizí a nečekaných událostí. 1 2 3 4 5 6 7 Jsme schopni rychle obnovit běžnou činnost po výpadku nebo významném narušení. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma usiluje o dlouhodobou udržitelnost, nejen o krátkodobý zisk. 1 2 3 4 5 6 7 V rozhodování zohledňujeme environmentální, sociální i ekonomické aspekty. 1 2 3 4 5 6 7 Máme interní mechanismy či procesy, které nám pomáhají adaptovat se na změny v okolí. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace flexibilně mění strukturu či procesy v reakci na vnější výzvy. 1 2 3 4 5 6 7 Naši zaměstnanci a týmové složky jsou připraveni na mimořádné situace a změny. 1 2 3 4 5 6 7 Věnujeme pozornost rizikům spojeným s udržitelností a přijímáme opatření předem. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace provádí pravidelně revizi své strategie udržitelnosti a odolnosti. 1 2 3 4 5 6 7 Máme dobré vztahy s klíčovými stakeholdery, které posilují naší schopnost odolávat změnám. 1 2 3 4 5 6 7