Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který nám pomůže pochopit, jak instituce (školy, úřady, veřejné organizace a instituce) reagují na nové výzvy, včetně digitalizace, legislativních změn a společenských trendů. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF Slezské univerzity v Opavě Obecné informace o instituci I. Jaký typ organizace zastupujete? ☐ Veřejná správa ☐ Základní škola ☐ Střední škola ☐ Vyšší odborná škola / Univerzita ☐ Knihovna ☐ Kultura (např. muzeum, galerie) ☐ Jiná veřejná instituce (uveďte) II. Kolik zaměstnanců má vaše instituce? .................................................................... III. Doba existence organizace…………………………………………………………. IV. Vaše funkce v organizaci ☐ Ředitel/vedoucí ☐ Zástupce vedení ☐ jiné Vnímání změn (Sensing Capabilities) 1. Jakým způsobem vaše instituce získává informace o změnách v oboru? (možno více odpovědí) ☐ Oficiální legislativní dokumenty a směrnice ☐ Odborné konference a semináře ☐ Spolupráce s jinými institucemi a školami ☐ Interní výzkum a analýzy ☐ Jiné: ___________ 2. Jak rychle vaše instituce reaguje na změny v očekávání občanů/studentů/klientů? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Velmi pomalu Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace systematicky sleduje změny ve společnosti a potřebách občanů/uživatelů. 1 2 3 4 5 6 7 Pravidelně analyzujeme politické, ekonomické a technologické faktory, které mohou ovlivnit naše služby. 1 2 3 4 5 6 7 Zaměstnanci jsou podporováni v tom, aby upozorňovali na nové potřeby a trendy. 1 2 3 4 5 6 7 Vedení organizace aktivně vyhledává nové formy spolupráce a partnerství. 1 2 3 4 5 6 7 Využívání příležitostí (Seizing Capabilities) 1. Jak rychle vaše instituce implementuje nové nařízení, reformy nebo strategické změny? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Máme problém s implementací změn 3. Jaká je hlavní bariéra pro rychlejší implementaci inovací? ☐ Byrokratické procesy a omezené pravomoci ☐ Nedostatek finančních zdrojů ☐ Nedostatek kvalifikovaného personálu ☐ Nízká motivace ke změnám ☐ Jiné: ___________ Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Transformace organizace (Transforming Capabilities) 1. Jak často vaše instituce přehodnocuje své klíčové procesy a strategické priority? ☐ Pravidelně (minimálně ročně) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Pouze při krizích ☐ Nikdy 2. Jak vedení vaší instituce podporuje inovace a modernizaci? ☐ Aktivně motivuje k inovacím ☐ Povzbuzuje, ale není to priorita ☐ Změny jsou ponechány na jednotlivých odděleních ☐ Inovace nejsou součástí naší strategie 3. Jak moderní jsou technologie, které vaše instituce využívá? ☐ Nejmodernější dostupné technologie ☐ Průběžně inovujeme ☐ Používáme zastaralé technologie, ale plánujeme modernizaci ☐ Používáme zastaralé technologie bez plánu na modernizaci 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace dokáže rychle reagovat na změny ve vnějším prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Jsme schopni efektivně přesměrovat zdroje (čas, finance, personál) podle nových priorit. 1 2 3 4 5 6 7 Vedoucí podporují iniciativy, které mohou vést ke zlepšení kvality nebo efektivity služeb. 1 2 3 4 5 6 7 Nové nápady se u nás rychle převádějí do praxe. 1 2 3 4 5 6 7 Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Zdroje a schopnosti instituce 1. Jak považujete níže vybrané zdroje za důležitý faktor pro fungování vaší instituce? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 6-nejvíce významný. _ Lidské zdroje (odborné znalosti a zkušenosti zaměstnanců) _ Finanční prostředky (rozpočet, granty) _ IT a digitální infrastruktura _ Fyzické prostředky (budovy, vybavení) _ Síť partnerů a spolupracujících subjektů _ Jiný (specifikujte) 2. Má vaše instituce strategii pro řízení lidských zdrojů (např. školení, motivace, rozvoj zaměstnanců)? ☐ Ano, existuje jasná strategie ☐ Částečně, některé prvky jsou přítomné ☐ Ne, není 3. Jaké formy financování nejčastěji využíváte? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Státní rozpočet ☐ Evropské dotace a granty ☐ Sponzorské dary / partnerství ☐ Jiné (uveďte) 4. Jak hodnotíte úroveň digitalizace vaší instituce oproti jiným? ☐ Nízká ☐ Průměrná ☐ Nadprůměrná 5. Jakým způsobem sledujete zpětnou vazbu a potřeby veřejnosti / studentů / uživatelů? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Pravidelné dotazníky a průzkumy ☐ Přímá komunikace se stakeholdery ☐ Analýza dat a trendů ☐ Jiné (specifikujte) 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Organizace pravidelně vyhodnocuje a přizpůsobuje své interní procesy. 1 2 3 4 5 6 7 Změny ve vedení nebo organizační struktuře zvládáme bez výrazné ztráty efektivity. 1 2 3 4 5 6 7 Jsme schopni integrovat nové technologie do našich běžných činností. 1 2 3 4 5 6 7 Z chyb a neúspěchů se rychle poučíme a děláme nápravná opatření. 1 2 3 4 5 6 7 Inovační schopnosti Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1. Jak hodnotíte schopnost vaší instituce rychle reagovat na změny? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 2. Jak často instituce zavádí inovace nebo nové způsoby fungování v reakci na změny v legislativě, financování nebo potřebám veřejnosti. ☐ Pravidelně (každý rok či častěji) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Zřídka (pouze při velkých změnách) ☐ Nikdy 3. Jaké jsou největší překážky pro adaptabilitu a inovace ve vaší instituci? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 4. Které oblasti by měly být prioritou pro rozvoj vaší instituce? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 5. Jaké další zdroje nebo podpůrné mechanismy by vám pomohly k lepšímu fungování? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 V posledních letech jsme zavedli nové služby, procesy nebo způsoby práce. 1 2 3 4 5 6 7 Inovace v naší organizaci zlepšily kvalitu nebo dostupnost služeb pro občany/uživatele. 1 2 3 4 5 6 7 Aktivně spolupracujeme s jinými organizacemi nebo partnery na inovativních projektech. 1 2 3 4 5 6 7 Vedení podporuje experimentování a pilotní projekty. 1 2 3 4 5 6 7 Zaměstnanci jsou motivováni přicházet s novými nápady. 1 2 3 4 5 6 7 Strategické řízení a směřování Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Výkonnost organizace Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků Odolnost a udržitelnost Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace má jasně definované poslání a dlouhodobé cíle. 1 2 3 4 5 6 7 Strategické cíle jsou pravidelně vyhodnocovány a aktualizovány. 1 2 3 4 5 6 7 Umíme sladit každodenní činnosti s dlouhodobou vizí organizace. 1 2 3 4 5 6 7 Aktivně zapojujeme zaměstnance do tvorby strategií a plánů. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace se snaží být lídrem v oblasti veřejných služeb nebo inovací. 1 2 3 4 5 6 7 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace efektivně využívá své zdroje. 1 2 3 4 5 6 7 Poskytované služby splňují nebo překračují očekávání uživatelů. 1 2 3 4 5 6 7 V posledních letech jsme zlepšili kvalitu poskytovaných služeb. 1 2 3 4 5 6 7 Dosahujeme cílů stanovených naším zřizovatelem nebo donorem. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace má dobrou reputaci a důvěru veřejnosti. 1 2 3 4 5 6 7 Pravidelně vyhodnocujeme výsledky na základě měřitelných ukazatelů. 1 2 3 4 5 6 7 Získáváme a udržujeme kvalifikované a motivované zaměstnance. 1 2 3 4 5 6 7 1-VELMI NESOUHLASÍM 7-VELMI SOUHLASÍM 1 2 3 4 5 6 7 Organizace má jasný plán, jak zvládat krizové nebo mimořádné situace. 1 2 3 4 5 6 7 Po krizích dokážeme rychle obnovit běžnou činnost. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace usiluje o dlouhodobou stabilitu a důvěru veřejnosti. 1 2 3 4 5 6 7 V rozhodování zohledňujeme sociální, environmentální a ekonomické aspekty. 1 2 3 4 5 6 7