www.slu.cz PODNIKOVÝ CONTROLLING POSTAVENÍ CONTROLLERA V ORGANIZAČNÍ STRUKTUŘE PODNIKU Tomáš Pražák 06.10.2025 PRINCIPY CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA ·porovnání skutečných a plánovaných hodnot s následnou analýzou vzniklých odchylek ·respektování všech vzájemných vazeb mezi podnikovými subsystémy PRINCIPY CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA ·analýza všech hlavních i vedlejších procesů uvnitř podniku ·schopnost rozkrýt všechna slabá místa a navržení opatření a nástrojů na jejich odstranění · Pro zajištění funkčnosti controllingu nutno vybudovat nákladový a kalkulační systém (druhý účetní okruh). · VNITŘNÍ STRUKTURA CONTROLLINGOVÉHO ÚTVARU SLEZSKÁ UNIVERZITA •specializace controllerů: opodle funkce: ocontroller prodeje ocontroller pro investiční činnost ocontroller nákladového hospodářství ocontroller materiálového hospodářství opersonální controller oprojektový controller atd. • VNITŘNÍ STRUKTURA CONTROLLINGOVÉHO ÚTVARU SLEZSKÁ UNIVERZITA •specializace controllerů: opodle činnosti: vcontroller pro podnikové plánování a tvorba rozpočtů vcontroller pro reporting vcontroller pro analýzu a hodnocení investičních programů opodle adresáta: odivizní controller oregionální controller • NÁKLADOVÝ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •vytvoření systému plánování nákladů a vnitropodnikových výnosů se záměrem splnění definovaných cílů v budoucnosti: ovyhodnotit dosaženou skutečnost s plánem (odchylky) onabízet řešení vedoucí k eliminaci odchylek skutečnosti od plánu ovýchodisko pro sestavení plánu Cash-Flow, omá včas předpovídat přechodný přebytek nebo nedostatek volných finančních prostředků. ove vazbě na odchylky skutečnosti od plánu nejen včas na tyto odchylky upozornit, musí je i přehledně a srozumitelně prezentovat a na základě nich pak musí příslušní manažeři zahájit činnosti vedoucí k eliminaci důsledků těchto odchylek NÁKLADOVÝ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA Hlavní náplň: •Sestavování rozpočtu nákladů a výnosů a jeho vyhodnocování pomocí odchylek •Výpočet plánových, výsledných a cenových kalkulací •Reporting Zavedení NC je jednou z prvních částí celkového modelu controllingu jako úspěšného ekonomického řízení – až pak controlling finanční, investiční, apod. FINANČNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •řízení finanční a kapitálové struktury podniku a řízení jeho peněžních toků •cílem je zajišťování finanční rovnováhy podniku •v elementární rovině: ozískávání finančních zdrojů ospráva finančních zdrojů oužití finančních zdrojů FINANČNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •hlavním nástrojem je finanční analýza: ofinanční účetnictví omanažerské účetnictví oekonomické statistiky odalší zdroje peněžního a kapitálového trhu • FINANČNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA Finanční analýza •ohodnocení minulosti, současnosti a předpokládané budoucnosti finančního hospodaření podniku •s pomocí speciálních metodických prostředků provézt diagnózu finančního hospodaření podniku a podchytit všechny jeho složky (analýza rentability, analýza zadluženosti, analýza likvidity,…) •finanční poměrové ukazatele ROZDÍLY MEZI MANAŽERSKÝM A FINANČNÍM ÚČETNICTVÍM SLEZSKÁ UNIVERZITA FÚ •vychází ze Zákona o účetnictví Þ poskytuje sjednocené, obecné a dále interpretovatelné informace •pro firmy závazné •drobné odchylky jen tam, kde to zákon umožňuje •účetní data podniku pro externí uživatele •účetní výkazy: oRozvaha (bilance) oVýkaz zisku a ztráty oCash flow ROZDÍLY MEZI MANAŽERSKÝM A FINANČNÍM ÚČETNICTVÍM SLEZSKÁ UNIVERZITA MÚ •není řízeno legislativními normami a předpisy •obvykle upraveno nepovinnou vnitropodnikovou metodikou a vychází ze specifických potřeb řízení (nejen finančního a ekonomického) v dané společnosti •obsah a kvalitu určuje výrobní, technologická a organizační složitost dané společnosti a požadavky daného managementu na manažerské účetnictví ROZDÍLY MEZI MANAŽERSKÝM A FINANČNÍM ÚČETNICTVÍM SLEZSKÁ UNIVERZITA Manažerské pojetí nákladů •oproti účetnímu pojetí nákladů pracuje s ekonomickými (skutečnými, relevantními) náklady, které navíc nákladům zahrnují i tzv. oportunitní (alternativní) náklady (náklady obětované (ušlé) příležitosti) – ušlý výnos, který je ztracen, když není výrobní zdroj použit na nejlepší variantu •definujeme ekonomický zisk - rozdíl mezi celkovým výnosem a ekonomickými náklady •POZOR! Nulový ekonomický zisk neznamená, že účetně vykazuje zdanitelný základ v hodnotě 0! ROZDÍLY MEZI MANAŽERSKÝM A FINANČNÍM ÚČETNICTVÍM SLEZSKÁ UNIVERZITA Příklad Libor Holub je v současnosti zaměstnán jako řidič kamionu a jeho roční hrubá mzda činila 300 000Kč. Když začne podnikat, nemůže již jezdit s kamionem. Bude-li podnikat, bude potřebovat stodolu, kterou dosud pronajímal za 10 000 Kč ročně. Předpokládá, že za rok utrží 540 000 Kč, přičemž spotřebuje materiál a energie za 122 000 Kč, odpisy zařízení budou činit 40 000 Kč, další náklady budou 60 000 Kč. Zjistěte, zda se panu Holubovi podnikání vyplatí. INVESTIČNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •plánování a stanovování reálných cílů, hodnocení výsledků v porovnání s cíli, analyzování odchylek, reportování významných výstupů z oblasti řízení investic •každá investiční činnost probíhá ve třech fázích: oPříprava investice oRealizace oProvoz •výpočet návratnosti investic CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA •řízení zásob •definování zodpovědnosti (za materiál, zboží, polotovary, hotové výrobky) •vyhodnocování odchylek v nákupu dle zodpovědností •volba strategických dodavatelů •hodnocení dodavatelů a jejich bonita •optimalizace stavu zásob, plynulý tok kvalitního materiálu •tlak na vysokou kvalitu a nízké nákupní ceny CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA Řízení zásob •nalézt a zajistit takovou výši zásob jednotlivých položek materiálu určeného ke spotřebě, aby byl zajištěn plynulý průběh výrobního procesu při optimální vázanosti kapitálu, spotřebě dodatečné práce a přijatelném stupni rizika •soubor činností, které vedou k optimálnímu sladění struktury a výše zásob s tím, co je za současných podmínek v podniku logisticky a finančně žádoucí CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA •Důvody pro snižování zásob: •Důvody pro zvyšování stavu zásob: CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA •Metody řízení zásob: CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA •Metody uplatňované při řízení zásob oABC analýza – diferenciace zásob: qskupina A: 5-15 % druhů, které představují 60-80% podíl na celkové hodnotě spotřeby qskupina B: 15-25 % druhů, které představují podíl 15-25% na celkové hodnotě spotřebě qskupina C: 60-80 % druhů, které představují 5-15% podíl na celkové hodnotě spotřeby o CONTROLLING NÁKUPU SLEZSKÁ UNIVERZITA oJust in Time qplánování i výroba na objednávku qvyrábění v malých sériích, dodávání malých množství v co možná nejpozději možném okamžiku qvelmi časté dodávky, klidně i několikrát v průběhu dne. oJust in Time Sequence, Just in Case CONTROLLING NÁKUPU – ABC ANALÝZA SLEZSKÁ UNIVERZITA ·Skupina A = pro podnikání životně důležité produkty, které jsou specifické nízkým počtem na skladě, nicméně klíčovým podílem na celkovém příjmu; · ·Skupina B = doplňkové produkty, které jsou ve srovnání s produkty ze skupiny A na skladě ve větším zastoupení, nicméně se podílí na menších příjmech; · ·Skupina C = tzv. dlouhodobé ležáky, které jsou charakteristické vysokými nároky na skladování, ale nepatrným poptáváním koncovými zákazníky. CONTROLLING NÁKUPU – ABC ANALÝZA SLEZSKÁ UNIVERZITA Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, menu Popis byl vytvořen automaticky CONTROLLING NÁKUPU – ABC ANALÝZA SLEZSKÁ UNIVERZITA Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky CONTROLLING NÁKUPU – ABC ANALÝZA SLEZSKÁ UNIVERZITA Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky CONTROLLING PRODEJE SLEZSKÁ UNIVERZITA •orientace na rentabilní segmenty, vyhodnocování produktu, odběratele, regionu,… •tlak na efektivitu vynakládání přímých nákladů souvisejících s realizací produktu •relevantní informace pro strategické rozhodování v prodeji •cílené směřování marketingových nákladů VÝROBNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •tlak na efektivitu jednicových nákladů o Vyhodnocování odchylek ve spotřebě jednicových nákladů dle místa vzniku a dle zodpovědností o Motivace zainteresovaných skupin •relevantní informace pro strategické rozhodování ve výrobě o Zvyšování efektivnosti výroby prostřednictvím optimalizace kapacit VÝROBNÍ CONTROLLING SLEZSKÁ UNIVERZITA •optimalizace výrobních kapacit o plánování a vyhodnocování výrobních (strojních a pracovních) kapacit o plánování a vyhodnocování využití strojních a pracovních kapacit o plánování a vyhodnocování jednotlivých druhů prostojů •tlak na minimalizaci výrobních ztrát o sledování zmetkovitosti v naturálních jednotkách a vyčíslení ztrát v Kč, zajištění odpovědnosti o sledování rozdílů mezi plánovanou a skutečnou měrnou spotřebou jednicových vstupů (nákladů) Některé části výrobního controllingu mohou být součástí nákladového controllingu (jednicové náklady – cena, měrná spotřeba – zmetkovitost). ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA •samostatný útvar vs. převzetí funkce controllingu jinými, již existujícími místy a útvary: oMSP: vjednodušší komunikace – koordinační funkce controllera snadnější a s menší náplní vnižší nárok na plánování a kontrolu vcontroller s požadovanou kvalifikaci požaduje odpovídající mzdové ohodnocení – problém vpřerozdělení controllingových úloh na management – přetíženost manažerů vnelze být manažerem na „vedlejší úvazek“ ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA ostřední a větší organizace: vnositel procesu controllingu – všichni vedoucí pracovníci v podniku - management přebírá funkce a zodpovědnost controllingu vcontroller řídí controlling – stará se o rámcové podmínky, dodává nástroje a poskytuje poradenství o jejich použití vcontrolleři a manažeři se v controllingu doplňují ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA Kritéria pro zavedení controllingu v podniku •je rozhodnuto na úrovni vrcholového vedení společnosti, že budou zřízeny vlastní útvary controllingu •jak management ve vrcholovém vedení, tak další významné posty ve společnosti mají povědomí o důležitosti controllingu a jeho neustálém rozvoji •podnik se řadí svou velikostí mezi organizace, která vyžaduje zřízení více pracovních míst s náplní controllera • ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA Postup zavedení controllingu v podniku •v celém podniku se zavedou pouze některé jeho vybrané funkce (např. podnikové plánování a tvorba rozpočtu) •ve vybraném organizačním útvaru (provoz, závod, divize) se implementuje formou tzv. pilotního systému controlling v plném rozsahu •při výběru organizační jednotky určené k ověření pilotního systému nutno vzít v úvahu jak odborné hledisko dané organizační jednotky, tak míru připravenosti a ochotu zainteresovaných pracovníků aktivně spolupracovat na takovém pilotním projektu • ORGANIZAČNÍ ZAČLENĚNÍ CONTROLLINGU SLEZSKÁ UNIVERZITA Faktory proti fungování controllingu •obava podnikového vedení z omezení mocenského vlivu na řízení podniku •již dříve fungující organizační útvary, jako je finanční útvar, útvar účetnictví, které doposud poskytovaly údaje pro vedení firmy, se cítí ohroženy novou konkurenční organizační jednotkou •obava pracovníků na úseku prodeje – jejich činnost bude podrobena rozsáhlejší a hlubší kontrole prostřednictvím nových ukazatelů a výkonnostních měřítek • www.slu.cz DĚKUJI ZA POZORNOST