POKYNY PRO POSLUCHAČE STUDIUM PEDAGOGIKY PRO ASISTENTY PEDAGOGA číslo akreditace MŠMT - 6465/2025-11-34 vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb. a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb., je určeno pro zájemce o získání odborné kvalifikace asistenta pedagoga dle § 20 odst. 1 písm. b), d), g) zákona č. 563/2004 Sb. a je v souladu se Standardem studia pedagogiky pro asistenty pedagoga. Podmínkou přijetí do kurzu je úplné střední vzdělání s maturitou. 2 semestry, 1 x za 14 dní, sobota, 8-12 vyučovacích hodin (celkem 130 vyučovacích hodin). Časová dotace přímé výuky je 88 vyučovacích hodin. Průběžná reflektivní asistentská praxe bude probíhat v rozsahu 42 hodin ve školách, školských zařízeních. Povinnosti: • Jednotlivé moduly/předměty budou ukončeny zápočtem, zkouškou, případně jinými metodami hodnocení (skupinové kolokvium, rolové hry apod.), které musí být splněny nejpozději do konce daného semestru, ve kterém se modul/předmět vyučuje. • Účast na vzdělávacím programu je dokládána prezenčními listinami posluchačů. Prezenční listina je vystavena na každé datum výuky a je předkládána lektorem. Účast je povinná a musí být splněna na 75 %, případné absence se řeší dle individuální domluvy s koordinátorem – Mgr. Jakub Trembač, jakub.trembac@slu.cz. • Reflektivní asistentská praxe je povinná, jsou evidovány termíny a místa konání u všech posluchačů. Její vykonání bude doloženo vyplněným Deníkem z reflektivní asistentské praxe ze strany posluchače a Hodnocením pedagogické praxe s podpisem pracovníka zařízení výkonu praxe. Místo konání praxe si může frekventant vybrat sám, podmínkou schválení zvoleného pracoviště je práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V případě zájmu může posluchač praxi vykonávat u smluvního partnera. Podrobné informace a formuláře dostanete k dispozici na první hodině kurzu, po vyžádání prostřednictvím emailu. Souhlas s vedením praxe je potřeba odevzdat nejpozději do konce ledna následujícího roku. Praxi je nutno splnit do konce března následujícího roku. Deník z reflektivní asistentské praxe se skládá z: o Docházkový list praxe o 2x Formulář pro hospitaci o Hodnocení praxe o Autoevaluace o Prohlášení o mlčenlivosti o Zdravotní potvrzení o Souhlas s vedením praxe • Studium bude ukončeno komisionální závěrečnou zkouškou, která se bude konat v předem ohlášeném termínu. Zkouška se skládá z: o ústní zkoušky z modulů Systém škol a školských zařízení, vzdělávání dětí, žáků, studentů; Pedagogicko-psychologické základy pro praxi asistenta pedagoga; Role asistenta pedagoga; Základy speciální pedagogiky a inkluzivního přístupu pro praxi asistenta pedagoga; o obhajoby písemné závěrečné práce, která reflektuje zkušenosti z absolvované reflektivní asistentské praxe a je prakticky orientovaná. Závěrečná práce má formu buď strukturovaného portfolia s reflektivními prvky nebo zpracované a reflektované kazuistiky; o doložení portfolia praxe (tzv. Deníku z reflektivní asistentské praxe). Po absolvování studia vyplní posluchači předložený hodnotící dotazník (bude zaslán elektronicky), jehož cílem bude zjistit např. přínos obsahu semináře pro posluchače, odbornost lektora, případné návrhy ke zlepšení výuky a organizační nedostatky, které budou okamžitě odstraněny za účelem kvalitního zabezpečení pokračování vzdělávací akce. Po splnění veškerých povinností posluchači získají osvědčení Slezské univerzity v Opavě o absolvování kurzu v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. MODULY + PŘEDMĚTY VÝUKY h. Modul I. - Systém škol a školských zařízení, vzdělávání dětí, žáků, studentů – 13 h. Školský systém a organizace vzdělávání 6 Role pedagogických pracovníků a etika v pedagogické praxi 7 Modul II. - Pedagogicko-psychologické základy pro praxi asistenta pedagoga – 30 h. Psychologie, komunikace a řešení náročných situací ve 10 Profesní etika, individualizace výuky a profesní rozvoj asistenta 10 Profesní požadavky pedagoga, motivace žáků a výuka v online prostředí 10 Modul III. - Role asistenta pedagoga – 8 h. Role asistenta pedagoga ve vzdělávání, spolupráce a profesní kompetence 8 Modul IV. - Základy speciální pedagogiky a inkluzivního přístupu pro praxi asistenta pedagoga – 33 h. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a prevence školních rizik 23 Základy inkluzivního vzdělávání a heterogenita žákovských kolektivů 6 Individuální podpora žáků ve vzdělávání: distanční výuka a práce s nadanými žáky 4 Vyučovací hodiny k organizaci studia – 4 h. Úvod do studia asistenta pedagoga 2 Seminář k závěrečné práci 2 Reflektivní asistentská praxe – 42 h Úvodní seminář k reflektivní asistentské praxi 2 Vlastní reflektivní asistentská praxe 33 Náslech 2 Reflexe (individuální a skupinová) 5