Dramaturgický seminář I
Dramaturgický seminář I
Info
Term
Winter 2023

Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách

absolvování atp. Nepřehlédněte!

Vyučující

Mgr. Martin Novosad


Sylabus

Cíle výuky

Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla,

včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení

příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie.

Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním

nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických

postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, odhadovat a kultivovat jejich

potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž

intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s

filmem.

Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy,

jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika

expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy

dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými

pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění

apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů. Tato znalost dovolí studentům nejen

hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.

Osnova – bloky

1. Idea a zacílení příběhu

2. Dramatická struktura

3. Filmová postava a její typy

4. Dialogy a vizuální gramatika

5. Dynamika vyprávění a tempo

6. Námět, synopse a treatment

7. Outline a scénosled

8. Práce na scénáři a se scénářem

9. Typy filmů a cílové divácké skupiny

10. Filmové žánry

11. Adaptace

12. Dramaturgický rozbor filmového díla

13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie

Organizace kurzu


Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní strany textu.

Literatura

povinná:

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: 2007.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

doporučená:

BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.

FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017

KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: 1963.

MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.

NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.

Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.

WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.