Analytický seminář
MgA. Mikuláš Odehnal
Analytický seminář
Info
Term
Summer 2024

1. Základní informace

Garant

MgA. Mikuláš Odehnal

 Vyučující

MgA. Mikuláš Odehnal

 

Cíle výuky

Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.

 

Osnova – bloky

1. Téma filmu a jeho vliv na celkovou stavbu díla

2. Filmové žánry

3. Animovaný film a jeho specifika

4. Dokumentární film a jeho specifika

5. Hraný film a jeho specifika

6. Narativní versus nenarativní film

7. Dramaturgická analýza narativního filmu

8. Strukturální analýza nenarativního filmu

9. Formální analýza filmu

10. Analýza obrazové složky

11. Analýza střihové skladby

12. Analýza zvukové skladby

13. Opakovací hodina

2. Organizace kurzu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

3. Podmínky absolvování

Písemná analýza studentem vybraného celovečerního hraného filmu v rozsahu minimálně 3 normostran. 

4. Literatura

Literatura

povinná:

BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011.

THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998.

ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996.

 

doporučená:

BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.

- úvodní hodina seznamující studenty se základní strukturou filmového díla, jeho prekompozičními a kompozičnímí složkami s důrazem na porozumění vazby formy a tematického obsahu různých typů audiovizuálních děl

- specifikace filmových žánrů jako konkrétních platforem pro uplatnění různých kompozičních postupů

- základní orientace v žánru animovaného filmu a jeho audiovizuálních specifik z pohledu vývoje konceptu, výroby a vnímání divákem s ohledem na porozumění kulturnímu kontextu

- základní orientace v kategoriích dokumentárního filmu z pohledu vybraných modů

- základní orientace v charakteristice a podkategoriích hraného filmu

- uvedení do problematiky filmové narace a možností funkční vazby způsobu vyprávění a použitých filmových prostředků pro podporu vyprávění, vysvětlení pojmů fabule a syžet na příkladu metody segmentace syžetu

- analýza dramaturgické koncepce vybraného filmu obsahujícího narativní složku

- základní orientace a porozumění pojmu strukturalismu v kontextu filmové tvorby

- porozumění neoformalistickému přístupu k analýze filmového díla coby systému vztahů jednotlivých formálních složek a celků determinujících celkový charakter a vyznění díla

- hodina zaměřená na rozbor obrazové složky filmového díla, její funkce a vztahu k dalším složkám na příkladu komplexního audiovizuálního díla

- zaměření na střihovou skladbu filmového díla z pohledu její funkčnosti a klíčového vlivu na vnímání obrazové složky na příkladu různých žánrů

- seminární hodina věnovaná zvukové složce filmového díla a její specifické obsahové a stylotvorné pozici v kontextu audiovizuálního díla

- finální sumace obsahu semestrálního kurzu analytického semináře

Previous