Praktikum filmového zvuku II
Praktikum filmového zvuku II
Info
Term
Summer 2024

1. Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!


Sylabus

Cíle výuky

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními zvukovými postupy, zařízeními a technologiemi a základy práce v terénu i ve zvukovém studiu. 


Osnova - bloky

1.–3. Snímání a záznam zvuků hudebních nástrojů – teorie a praxe.

4.–5. Problematika ozvučení místnosti, sálu, prostoru. Základní zvuková zařízení a technologie.

5.–7. Snímání živého vystoupení (koncertu).

7.–8. Syntetizátory zvuků a hudby, softwarový MIDI orchestr.

9.–12. Programy pro záznam a editaci zvuku na pc. 

13. Mastering zvukového CD, DVD.



Vyučující

MgA. Petr Janoš

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Odevzdání průběžných cvičení práce se zvukem, semestrální zvukový projekt.  


Literatura

povinná:

VLACHÝ, V. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2008.

VRZAL, M. Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007.

 

doporučená:

BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.

HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.

CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.

JANOUŠEK, I. ABC akustiky pro hudební praxi. Praha: Supraphon, 1979.

KUNA, M. Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha: Panton, 1969.

SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Akademie múzických umění, 2013. 

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. Praha: Akademie múzických umění, 2014.

TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound design: zvuková syntéza a tvůrčí programování zvuků v praxi. Praha: Muzikus, 2009. 

WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.

ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.

Dokumentace a literatura k technice a použitému SW.

- základní orientace ve zvukovém charakteru hudebních nástrojů - praktické nahrávání hry vybraných akustických nástrojů a analýza pořízené nahrávky; distanční text Zvuková skladba, s. 37–48

- úvod do akustiky prostoru - základní orientace v akustických materiálech a šíření zvuku v prostoru; distanční text Zvuková skladba, s. 24–36; distanční text Zvuková dramaturgie, s. 13–22

- pořízení nahrávky hry minimálně 2 živých nástrojů; distanční text Zvuková skladba, s. 37–48

- základní orientace v syntetické tvorbě zvuků; viz TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound design: zvuková syntéza a tvůrčí programování zvuků v praxi. Praha: Muzikus, 2009.

- cílem bloku je ovládání minimálně 2 plnohodnotných DAW (Digital Audio Workstation) software pro digitální záznam a postprodukci zvuku; distanční text Zvuková skladba, s. 59–79

- porozumění základním principům finalizace zvukových nahrávek před jejich distribucí; distanční text Zvuková skladba, s. 80–82

Previous