Studenti se seznámí se střihovým softwarem AVID Media Composer a dalšími software používanými v profesionální sféře. Naučí se založit projekt, nastavit si klávesnici a interface a zkusí si střihnout krátkou sekvenci.
Studenti se seznámí s postupem práce střihače na celovečerním filmu od příprav až po závěrečné fáze postprodukce. Zaměří se na organizaci projektu ve střihovém software a seznámí se také s pojmy jako výběrka, hrubý střih, čistý střih a picture lock.
Opora Základy střihové skladby: s. 77–81
Studenti se seznámí s tvorbou filmového časoprostoru a základními pravidly pro jeho konstrukci. Naučí se také pravidla kontinuity.
Opora Základy střihové skladby: s. 14–33
Studenti se seznámí s možnostmi vyjadřování času ve filmu a křivkou zrání záběru.
Opora Základy střihové skladby: s. 38–61
Studenti se seznámí se základními pravidly pro konstrukci filmového prostoru. Zopakují si tak látku z předchozích hodin na příkladech současných filmů.
Opora Základy střihové skladby: s. 14–33
Studenti se seznámí s definicí pojmu dokumentární film, s dokumentaristickými mody Billa Nicholse a základními dokumentárními žánry, dále s rolí střihače dokumentárního filmu, včetně postupu jeho práce.
Opora Základy střihové skladby IV: s. 33–45
Studenti se seznámí s typy mluveného slova a principy střihové práce s nimi. Seznámí se též s možnosti práce s výpovědí mimo obraz nebo v obraze, případně s jejich kombinací, a rovněž s praktickými tipy, jak vytvořit plynulou a srozumitelnou výpověď. Stručně se seznámí také s etickými otázkami týkajícími se střihu výpovědi.
Opora Základy střihové skladby: s. 70–75; Základy střihové skladby IV, s. 63–67
Studenti se seznámí se základními způsoby vyprávění v závislosti na střihové práci s časem.
Opora Základy střihové skladby: s. 40–58
Studenti se seznámí s funkcí detailu a celku ve střihové skladbě hraného filmu.
Opora Základy střihové skladby: str. 9-12
Studenti se seznámí se střihem pohybu a možnostmi napojení pohybů v jednotlivých záběrech, a to v případě jedné časově i obsahově navazující sekvenci dodržující klasické jednoty místa, času a děje. Seznámí se také s prostředky diskontinuitní střihové skladby, např. jump cutem, skokem po ose či stop trikem. Na příkladu taneční sekvence se studenti prakticky naučí, jak se dá stříhat pohyb.
Opora Základy střihové skladby: s. 81–84; Opora Základy střihové skladby III: s. 7–37
Studenti se seznámí s postupem práce střihače, od založení projektu a importu materiálu přes jednotlivé fáze střihu až po závěrečný střih, tzv. picture lock. Následně se seznámí s jednotlivými specifiky týkajícími se střihu záběrů a návazností mezi nimi.
Opora Základy střihové skladby: s. 77–82
Prezentace námětu formou pitchingu, téma/logline, synopse, respondenti/sociální herci, režijní koncept/explikace, lokace, situace atd...
Viz PPT pitching.
Studenti prezentují střihovou skladbu dokumentárního filmu. V tvůrčí diskuzi se učí přijímat konstruktivní kritiku a hledat optimální řešení vzniklých skladebných problémů.