Průvodní list a organizace kurzu
Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách
absolvování atp. Nepřehlédněte!
Vyučující
Mgr. Martin Novosad
Sylabus
Cíle výuky
Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla,
včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení
příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie.
Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním
nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických
postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, odhadovat a kultivovat jejich
potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž
intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s
filmem.
Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy,
jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika
expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy
dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými
pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění
apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů. Tato znalost dovolí studentům nejen
hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
Osnova – bloky
1. Idea a zacílení příběhu
2. Dramatická struktura
3. Filmová postava a její typy
4. Dialogy a vizuální gramatika
5. Dynamika vyprávění a tempo
6. Námět, synopse a treatment
7. Outline a scénosled
8. Práce na scénáři a se scénářem
9. Typy filmů a cílové divácké skupiny
10. Filmové žánry
11. Adaptace
12. Dramaturgický rozbor filmového díla
13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
Organizace kurzu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném
studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování
Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní strany textu.
Literatura
povinná:
FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: 2007.
MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.
doporučená:
BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017
KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: 1963.
MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.