O kurzu podrobněji
Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách
absolvování atp. Nepřehlédněte!
Sylabus
Kurz je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na
základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké
písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
Cílem předmětu je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném
tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy,
jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních
i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média,
formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty,
klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.
Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu
na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce
kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava,
čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen
obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve
smyslu struktury jeho skladby.
Osnova
1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace)
3.–4. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní
5.–6. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla
7. –8. problematika popisu (a povrchu)
9.–10. tematická interpretace
11.–12. zařazení díla do dějin umění
13. opakování
Vyučující
Mgr. Martin Novosad
Organizace kurzu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném
studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování
Písemná prezentace (ročníková seminární práce)
Literatura
povinná:
FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.
doporučená:
BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.
CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.