Vycházíme ze sociologických „prototypů“ (zdravotní sestra; bankovní úředník; učitel apod. Nejprve společně, a poté individuálně, pracujeme na individualizaci (hledání jedinečných gest, slov, pohybů postav). Postupujeme podle tří základních pilířů (minulost, přítomnost a budoucnost postavy = dramatický oblouk vývoje dram. postavy).
Každá postava se dá využít pro téměř jakýkoli příběh. Argumentace důvodů, proč tuto postavu (takto modelovanou figuru) využít právě v tomto příběhu. Hledání a pojmenování bazálních lidských témat. Klíče motivací dram. postav.
Kontext příběhu = uvěřitelnost. Základní výchozí bod scenáristy spočívá ve sběru informací k tématu, v obhlídkách, v seznamování se s tím, co už na dané téma vzniklo (1. scenáristická fáze). Druhá fáze spočívá v zúžení / zacílení /fokusaci na jeden aspekt daného tématu (výběr a volba na základě promýšlení dramatických možností).
Break pointy / plot pointy (teorie Syda Fielda, Blakea Snydera, Lindy Aronson). Průsečíky linie příběhu a linie vztahů (A a B příběh a jejich provázanost).
Základní struktura budování konfliktu (5 částí). Konflikty vnitřní a vnější. Temporytmus, práce s časem (výpustky a elipsy, čas na doznění).
Seznámení s teorií J. Campbella a jeho knihou Tisíc tváří hrdiny. Základní archetypy mužské i ženské.
S proměnou společnosti se rodí nové sociální skupiny (podnikatel), s uvolněním cenzury je možno představit dosud potlačované či umlčované sociální skupiny (např. postavy farářů, lidé s nejrůznějšími handicapy).
Seznámení se s metodou myšlenkových map formou polořízených asociací.
Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.
Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.
Seznámení se s některými postupy pro odblokování tvůrčích bloků.
Co je to pitching a jak se na něj připravit? Doprovodné texty (anotace, synopse, autorská explikace), tvorba prezentace a způsob prioritizace informací podle účelu pitchingu.
Shrnutí semestrální ateliérové práce, debata ve skupině studentů ateliéru, zhodnocení cvičení