V této kapitole se studenti seznámí s pojmy arteterapie v širšíma a užším slova smyslu a dramaterapie a dozví se o jejich řazení mezi expresivní terapie a o jejich vymezení. Získáte základní povědomí o jejich vzájemné pozici v kontextu uměleckých terapií a o jejích cílech. Dozví se o průběhu studia, jeho členění, jeho podstatných částech a úkolech ke zkoušce a nezbytných formalitách.
Výuka poskytne pohled poskytne pohled na arteterapii v užším pojetí, tedy terapii využívající v procesu terapie výtvarné umění. Seznámíte se blíže s vymezením pojmu arteterapie, jejími cíli. Velmi stručně pak s historií této disciplíny, současností a jejím léčebným potenciálem. Seznámíte se s vývojovými stádii dětské kresby a zdravým kresebným vývojem dítěte a odchylkami od zdravého vývoje dítěte, které se mohou ukazovat právě v dětské kresbě. Seznámíte se z vybranou výtvarnou technikou v arteterapeutickém procesu.
Výuka poskytne pohled na historické událostí spojené s dramaterapií. Studenti se dozví, kde jsou kořeny dramaterapie a jak daleko až sahají. Studenti se seznámí s významnými osobnostmi dramaterapie.
V rámci studia je třeba se také seznámit s dalšími expresivními terapie jakými jsou terraterapie, muzikoterapie, taneční terapie a další. Získáte základní povědomí o těchto terapiích, jejich cílech a zaměření a především zdrojích terapeutických technik. Seznámíte se s některými z jejich metod a technik, které by měly vést k sebepoznání, seberozvoji a harmonizaci osoby, účastnící se terapie, či klienta, navštěvujícího terapie pravidelně v některém ze zařízení či instituce k tomu určené a v neposlední řadě usilující také o proces léčby.
V této části studia si popíšeme formy arteterapeutické disciplíny pracující s loutkami, tedy terapie loutkou, především se budeme zabývat fenoménem dramatických výchovně-vzdělávacích lekcí s loutkami s terapeutickými účinky (DVVLL), též nazývaný terapie loutkou (TL), které pracují s principy dramatické výchovy, divadelními principy a loutkářskými principy a technikami a tedy principy dramaterapeutickými. Jde o lekce, které jsou pravidelně realizovány v Moravskoslezském kraji a tudíž by o nivh měl mít student Slezské univerzity v Opavě povědomí. V úvodu kapitoly je třeba se seznámit s fenomé-nem loutkového divadla, loutkami a jejich typologií. Pro orientaci v základní typologii loutek a jejich technologiích nabízím v této textové opoře úhel pohledu na loutky jako nástroje pro terapii i edukaci. Z tohoto východiska budeme nahlížet na jednotlivé typy loutek. Ve smyslu vhodnosti či nevhodnosti pro terapeutické záměry. Dále se seznámíte s pojmy, jakými jsou jevištní metafora a znakovost loutky.
V této části studia se student seznámí s pojmy, jakými jsou například osoba se speciálními potřebami, osoba s mentálním postižením, osoba s kombinovanými vadami, osoba s fyzickým postižením a osoba se smyslovým postižením. Dozví se, kdo jsou klienti terapie loutkou (potažmo DVVLL) a dramaterapeutických sezení.
V této části studia se student seznámí s pojmy teatroterapie. Dozví se o jejich řazení mezi expresivní terapie. Získá základní povědomí o jejich vzájemné pozici v kontextu arteterapií. Doví se o vymezení teatroterapie a jejích cílech. Dozví se o základních rozdílech mezi dramaterapií a teatroterapií a současně o shodných pilířích.
V této kapitole se seznámíte s dvěma arteterapeutickými festivaly Divadelní pouť bez bariér, později Divadlo bez bariér v Divadle loutek Ostrava a Divadlo na margu v Banské Bystrici na Slovensku. A získáte povědomí o těchto festivalech a jejich zaměření a dramaturgii.
Student zhlédne jednu lekci terapie loutkou či jednu dramaterapeutickou lekci či DVVLL v divadelní praxi Divadla loutek Ostrava, nebo ve školním prostředí vedené lektory THeatra ludem. Student se seznámí s výše jmenovanými institucemi. Po absolvování této výuky bude student schopen vnímat kvalitu vedené lekce DV. Vnímat terapeutické momenty.
Student bude ústní i písemnou formou veden k odborné reflexi zhlédnuté jedné lekce TL či jednoho umělecko-vzdělávacího programu s terapeutickými účinky v Divadle loutek Ostrava, nebo ve školním prostředí vedené lektory THeatra ludem. Po absolvování této výuky bude student schopen vnímat a popsat kvalitu vedené lekce TL. Podrobněji k institucím viz výše, v předcházející kapitole. Student bude schopný ústně i písemně popsat v čem spočívá kvalita lekce TL, jaký měla průběh, co u osob s postižením rozvíjí a v čem tkví jejich terapeutický potenciál. Student zjistí, jak je možné ji hodnotit. Jaké jsou hlavní znaky kvality lekce TL. Své postřehy bude zaznamenávat do svého předem připraveného záznamového archu.
Student zhlédne jinou dramaterapeutickou lekci či DVVLL v divadelní praxi Divadla loutek Ostrava, nebo ve školním prostředí vedené lektory THeatru ludem. V průběhu této praxe by měl být schopen vnímat kvalitu vedené lekce, sezení. Vnímat terapeutické momenty.
Samostatný úkol povede studenty k odborné reflexi další zhlédnuté lekce TL či DVVLL s terapeutickými účinky v Divadle loutek Ostrava (DLO), nebo ve školním prostředí vedené lektory THeatra ludem. (Lekce v DLO jsou pod názvem Dobrodružství Pana Barvičky.) Po absolvování této části by studenti měli mít druhou osobní zkušenost s dramaterapií v praxi. Své postřehy z praxe mohou opět zaznamenávat do svého předem připraveného záznamového archu.
Student ústně i písemně reflektuje průběh studia a v čem ho studium obohatilo, co mu v něm chybělo, co naopak přebývalo. Ústně formuluje, jaké nové poznatky získal a zda ho disciplína dramaterapie zaujala.