Všeobecně Speciální pedagogika disponuje pro oblast surdopedie ve školstkém sektoru poměrně malým výběrem testů. Co se týká zdravotnické gesce zde lze nalézt testy objektivní a subjektivní, které jsou standardizované.
Prostudováním následujících publikací získáte podrobnější vhled do problematiky sluchového vnímání. Vývoj jazykových schopností: v předškolním věku. (2015). (n.p.): Grada Publishing a.s.. Smolík, F. (2015). Diagnostika jazykového vývoje: Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Česko: Grada.
Celkový vývoj dítěte nejvíce omezují vrozené nebo prelingválně vzniklé percepční vady. Největší úskalí sluchového postižení lze spatřovat v tom, že sluchová vada není viditelná a její projevy nemusí být natolik patrné, aby jednoznačně signalizovaly přítomnost smyslového defektu (Vágnerová, 2000). Rozdíl mezi dětmi se sluchovou vadou a dětmi slyšícími je tak v prvním roce života téměř nepostřehnutelný. Obecně tedy platí, že čím dříve je postižení sluchu zjištěno a dítěti poskytnuta adekvátní péče v oblasti budování funkční komunikace, tím menší škody vznikají ve vývoji jeho osobnosti. Bližší informace k problematice najdete v dokumentu Diagnostika sluchovách vad.
Dynamická diagnostika učebního potenciálu prezentovaná v této práci primárně vychází ze sociokulturní teorie Vygotského (1978), konkrétně z konceptu zóny nejbližšího vývoje, Feuersteinovy teorie zkušenosti zprostředkovaného učení (Feuerstein et al., 1979) a Tzurielovy dynamické diagnostiky vyvinuté v uplynulých třech desetiletích (Haywood, Tzuriel, 1992; Tzuriel, 1989, 1997, 2000, 2001, 2002). Dynamická diagnostika posuzuje − formou aktivního učebního procesu − vnímání, učení, myšlení dítěte a řešení problémů.
Kompenzace sluchových vad - str. 122 (viz dokument Katalog níže)
Lechta (2003) dělí narušenou komunikační schopnost do 10 základních kategorií: vývojová nemluvnost, získaná orgánová nemluvnost, získaná psychogenní nemluvnost, narušení zvuku řeči, narušení plynulosti (fluence) řeči, narušení článkování řeči, narušení grafické stránky řeči, symptomatické poruchy řeči , poruchy hlasu , ... Pro rozvoj komunikačních schopností žáků se sluchovým postižením je důležitá také minimalizace komunikačních bariér, které mohou nastat jak v tak mezi jedincem s narušenou komunikační schopností a jeho okolím, tak i mezi samotnými jedinci se SVP.
Zaměření se na jednotlivé věkové kategorie v rámci diagnostiky SP - praktická cvičení v přednáškách.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., definuje podpůrná opatření (pravidla) vzdělávání žáků spe speciálními vzdělávacími potřebami, a tedy i žáků sluchově postižených. Takto postižený žák se vzdělává v běžné základní škole za použití dostupných podpůrných opatření - asistent pedagoga, kompenzační pomůcky, aj.
Kniha: Psychosociální aspekty sluchového postižení (M. Potměšil) V originále Publikace „Psychosociální aspekty sluchového postižení“ je zaměřena některé parametry, vymezující komunitu osob se sluchovým postižením. V první části je předloženo pojednání o hodnotovém profilu, který je velmi často uváděn jako specifický a „kulturotvorný“ prvek. V další časti je zařazena studie, v níž je uvedena problematika pojetí znakového jazyka a jeho uvědomění u nositelů vady sluchu. V dalších kapitolách je přiblížena problematika psychologického vyšetřování osob se sluchovým postižením a úpravy psychologických testů, dále pak aspekty v současné době tolik diskutovaného integrovaného vzdělávání. Míra integrace se projevuje v praktickém životě každého člověka s postižením mimo jiné i jeho konkurenceschopností na pracovním trhu. Příprava žáků se sluchovým postižením ke vstupu na trh práce je obsahem poslední kapitoly. Závěry, které jsou s odvoláním na původní výzkumy uvedeny v jednotlivých kapitolách, by měly být důležitou zprávou pro speciální pedagogy – surdopedy. Cílem publikace je ukázat na rezervy, objevující se v průběhu času a měnící svojí přítomností pojetí výchovy a vzdělávání dětí a žáků s vadami sluchu.
Evaluace probraných kapitol (přednášek) Co Vám chybělo? Korespondenční úkoly - prezentace prezenčně