Seminář k historické mluvnici
Mgr. Kristýna Dufková, Ph.D.
Seminář k historické mluvnici

Cílem výuky je poskytnout informace o základních principech historické jazykovědy, srovnávací lingvistiky a rekonstrukce.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 26/2/2023.

Obsahem tématu je výklad o hláskových změnách. Je podána jejich základní typologie a vysvětlen pojem hláskový zákon. Vysvětleny jsou také příčiny hláskových změn. Uvedeny jsou některé důležité hláskové změny a jejich příklady.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 5/3/2023.

Obsahem tématu je výklad o asimilaci a změnách s ní spojených. Je podána jejich základní typologie, některé důležité změny tohoto typu a příklady na tyto změny.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 12/3/2023.

Obsahem tématu je výklad o disimilaci a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie dalších hláskových změn, jako je metateze, epenteze, haplologie. Uvedeny jsou příklady na tyto změny.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 19/3/2023.

Obsahem tohoto tématu je výklad o analogii a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie a uvedeny příklady. Vysvětlena je motivace analogických změn.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2023 to 26/3/2023.

Obsahem tématu je výklad o sémantických změnách slov v průběhu jejich vývoje. Jde především o zužování nebo rozšiřování významu, přenášení významu a různé opisné tvary v důsledku tabuizace slov. Vysvětleny jsou rovněž příklady na sémantické paralely a sémantická pole.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 2/4/2023.

Obsahem tématu je výklad o výpůjčkách. Následující pasáže se věnují typologii výpůjček, motivaci změn a zvláštnostem při přejímání.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 9/4/2023.

Obsahem tématu je výklad o historickosrovnávací metodě jako o hlavním metodologickém principu etymologie. Uvedeny jsou však také příklady z náhodných podobností slov, výpůjček, a jazykových univerzálií. Popsána je také metoda vnitřní rekonstrukce.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 10/4/2023 to 16/4/2023.

Obsahem tématu je výklad o rekonstrukci praindoevropštiny jako původního jazyka indoevropské jazykovědné rodiny. Z praktických důvodů je uvedeno jen hláskosloví, substantiva a slovesa.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 17/4/2023 to 23/4/2023.

V tomto tématu jsou probrány hlavní hláskové změny od pozdně indoevropského a baltoslovanského období po praslovanštinu. Jde o satemizaci, pravidlo ruki, disimilaci alveolár, a fúzi vokálů.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 30/4/2023.

Obsahem tohoto tématu je výklad o praslovanských hláskových změnách, které jsou důležité pro poznání tvarů ve slovanských jazycích včetně češtiny. Je podán popis jednotlivých změn včetně jejich chronologie.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 1/5/2023 to 7/5/2023.

Obsahem tématu je výklad rekonstruované morfologii praslovanštiny. Z praktických důvodů je výklad omezen jen na rekonstrukci substantiv a sloves.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/5/2023 to 14/5/2023.

V tomto tématu je probrán přehled poznatků k indoevropské akcentologii. Nejdříve je uvedena charakteristika praindoevropské akcentuace u atematických a tematických tvarů. Následuje pasáž o baltoslovanské a praslovanské akcentologii, jak ji dokážeme rekonstruovat. Závěrečná pasáž je věnována původu české kvantity.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 15/5/2023 to 21/5/2023.


Obsahem tohoto tématu je výklad o základních příručkách k principům historické lingvistiky, které studentovi mohou pomoci prohloubit jednotlivé pasáže probírané v této opoře. Student by se měl orientovat v základních příručkách historické lingvistiky a být schopen rozumět cizojazyčným výkladům.

Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Previous