Literatura v intermediální perspektivě 2

Úvodní informace

Cíle výuky:

Kurs navazuje na předmět Literatura v intermediální perspektivě I a seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám moderního výtvarného umění, moderní hudby a filmu.

Osnova - bloky:

1. Výtvarné umění 19. století a literatura – beletristické zpracování životopisů slavných umělců, vznik, rozvoj a význam bibliofilie, sběratelství knih a rozvoj ex-libris

2. Výtvarné umění 20. století, transpozice motivů z literární sféry, programové texty iniciující vznik výtvarných hnutí, literární salony a jejich vliv na výtvarnou kulturu, rozvoj výtvarné kritiky (secese, expresionismus, kubismus, futurismus, dadaismus, abstraktní expresionismus a lyrická abstrakce)

3. Vztah hudby a literatury v moderní vážné hudbě

4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě

5.  Hudba v literatuře. Úvodem

6.  Hudba v literatuře. Základní problémy

7. Vztah literatury a filmu. Filmová řeč vs. řeč literatury

8. Co je filmová adaptace literárního díla? Modely adaptace

9. Fáze a aspekty adaptace literárního díla

10. Filmová adaptace podle literárních druhů (próza, drama, poezie)

11. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)

12. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)

13. Opakování vybraných problémů – hudba, výtvarné umění a film v éře moderny a postmoderny


Vyučující

Mgr. Pavla Bergmannová, Mgr. Ondřej Haničák, doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs je zakončen zkouškou ve formě testu.