Trh práce v EU a volný pohyb pracovních sil
doc. PhDr. Anna Václavíková, CSc.
Trh práce v EU a volný pohyb pracovních sil
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Týden 1

Dlouhodobé dopady globální ekonomické a finanční krize na Evropu -  stručná analýza evropské územní struktury a rozvoje, zdůraznění rozmanitosti evropského území, konfrontace s jejich rozdíly a specifiky, silnými stránkami a potenciálem, slabinami i zátěžemi, trendy a příležitostmi. Podrobnějí opora k danému kurzu a doporučená literatura.

Týden 2

Sociální politika EU - Cílem přednášky je charakterizovat vznik a formování sociální politiky v zemích EU od počátku až po současnost. Sociální politika EU není stále společnou politikou, ačkoli řada jejich nástrojů má zavazující charakter pro všechny země EU. Sociální politika EU patří mezi tzv. komunitární politiky, ale nadále zůstává politikou, kterou si aplikují jednotlivé země EU na základě stavu a úrovně své ekonomiky. Sociální politika je však politikou, která odráží stav a úroveň společnosti. Podrobněji viz opora a doporučená literatura.

Týden 3

Volný pohyb pracovních sil v EU/ES -  cílem  přednášky je stručně popsat genezi uplatňování svobody volného pohybu osob/pracovníků na území států ES/ EU. Volný pohyb je uznáván jako „základní sociální právo“ vyplývající také z Charty Společenství. Právo na volný pohyb mohou v zásadě využít všichni pracovníci, kteří mají státní příslušnost jednoho z členských států. Podrobněji viz opora a doporučená literatura.

Týden 4

Migrační politika EU, cesta ke společnému trhu práce v EU -  pohled na utváření společného trhu práce v zemích EU a upozornění na  tu skutečnost, že společná migrační politika vůči třetím zemím představuje nedílnou součást budování společného trhu práce v prostoru EU. Podrobněji opora k danému kurzu a studijní literatura.

Týden 5

Zaměstnávání cizinců a Česká republika - obsahem přednášky je popis migrace (a integrace) cizinců na území České republiky za účelem získání práce. Cizinci se stali nezbytnou součásti našeho trhu práce, přicházejí z rozličných zemí i kontinentů, jejich motivací je v převážné míře hledat a najít práci, která je kvalitnější a ekonomicky výhodnější než tam, odkud odcházejí. V některých případech je důvodem k migraci kvalitnější sociální systém cílové země a snaha maximálně postupovat racionálně. Podrobněji opora k dané problematice a dostupná studijní literatura.

Týden 6

Současná politika zaměstnanosti v zemích EU - Evropská strategie zaměstnanosti (EES) byla představena v roce 1992 Smlouvou o Evropské unii a od té doby je základním kamenem politiky zaměstnanosti EU. Jejím hlavním cílem je vytváření více a lepších pracovních míst v celé EU, dále je snaha o dosažení nejnižší nezaměstnanosti, tzn. udržení stability mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce, produktivní využití zdrojů pracovních sil, zlepšení vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, zabezpečení práva občanů na práci atp. Podrobněji opora k danému kurzu a doporučená literatura.

Týden 7

Priority EU pro zaměstnanost a sociální politiku - Jedním z klíčových cílů EU je vytváření vyššího hospodářského růstu a většího počtu pracovních míst. Proto EU financuje výzkum, inovační a technologický vývoj, usiluje o lepší pracovní podmínky v Evropě a podporuje opatření ve prospěch konkurenceschopnosti malých a středních podniků, investuje do výuky a celoživotního vzdělávání a zlepšuje dopravní, energetické a digitální sítě pro lepší spojení lidí v Evropě.Pro zajištění růstu potřebuje EU posílit hospodářskou, sociální a územní soudržnost a zvýšit růst a rozvoj regionů, které zaostávají. Evropské fondy financují novou infrastrukturu, vzdělávací programy a přeshraniční spolupráci. Podrobněji opora k danému kurzu a doporučená literatura. 

Týden 8

Lisabonská strategie a Strategie Evropa 2020 -  část výkladu dané problematiky je také součásti přednášky č. 2.

Důvodem k vytvoření Strategie Evropa 2020 byla podle Komise EU situace, která nastala v Evropě v období krize. Evropa byla plná změn, krize v zemích EU znehodnotila dosažený hospodářský a sociální pokrok a především ukázala na řadu nedostatků v evropském hospodářství. Odhalila problémy jako dopad globalizace, tlak na zdroje a postupující stárnutí populace zemí EU. Měla-li EU vyjít z krize bez větších následků, potřebovala nějakou strategii a tou se stal materiál, který měl navázat na Lisabonskou strategii. Evropskou unii měla nová strategie učinit inteligentní a s udržitelnou ekonomikou podporující začlenění a vykazující vysokou úroveň zaměstnanosti, produktivity a sociální soudržnosti – takto byla stanovená vize pro 21. století. Podrobněji opora k danému kurzu, doporučená literatura.

Týden 9

Trhy práce v zemích EU - cílem dané přednášky je popsat specifika trhů práce vybraných zemí EU, některé trhy práce charakterizovat a zaměřit se na snahy Komise EU zlepšit situaci v oblasti sociální politiky, předcházet sociálním propadům a chudobě. Jedním z nástrojů boje proti sociálnímu vyloučení je právě kvalitní politika zaměstnanosti, financování programů v boji proti růstu nezaměstnanosti, zvláště vybraných skupin obyvatelstva (mládež, absolventi, ženy s dětmi, starší 40 i 50 let, lidé bez kvalifikace apod.). Podrobněji opora k danému kurzu a doporučená literatura.

Týden 10

U po roce 2020, udržitelnost EU do roku 2030 - obsahem přednášky je stručné nastínění situace v EU na začátku nového finančního období 2021-2027 a úkoly, které si státy EU stanovily na období do roku 2030.  Situace v celé EU je výrazně poznamenána epidemii Covidu 19, problémy s migrační politikou a také řešením situace po odchodu Spojeného království VB z EU. (Spojené království Velké Británie a Severního Irska dnem 31.1.2020 vystoupilo z Evropské unie, tzn. že dnem 1.2.2020 již není členem EU a stalo se tzv. třetí zemí.).   Udržitelným rozvojem se rozumí rozvoj, který uspokojuje potřeby současných generací, aniž by ohrožoval možnost uspokojit potřeby generací budoucích. Podrobněji opora k danému kurzu a doporučená literatura.