You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.
Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu.
Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.
Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování.
Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.
Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding.
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
Úvodní informace
Základní principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich legislativní úprava v ČR a možné způsoby financování. Teoretická východiska aplikovaná na konkrétní kulturní projekty z praxe (především v zemích V4). Obsah, význam a metody fundraisingu nestátní neziskové organizace. Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti.
Vyučující: doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.,Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.
Osnova - bloky:
1. Základy marketingu 1
2. Základy marketingu 2
3. Marketingové komunikace 1
4. Marketingové komunikace 2
5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
6. Principy fundraisingu 1
7. Principy fundraisingu 2
8. Grantový systém ČR a EU 1
9. Grantový systém ČR a EU 2
10.–13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Organizace kurzu:
Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování:
Účast na přednáškách a seminářích (75 %), realizace konkrétního fundraisingového projektu.
Literatura:
povinná:
BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2010.
doporučená:
BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009.
GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací, 2000.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy Studies, 1996.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál, 2006.
RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen Kunst. Berlín, 1997.
1. Základy marketingu 1
Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty.
V opoře studujeme s. 7–12.
Úkol
Test
Po prostudování okruhu vyplňte test 1. Základy marketingu 1. Ke každé otázce formulujte odpověď.
2. Základy marketingu 2
Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace.
V opoře studujeme s. 13–16.
Úkol
Test
3. Marketingové komunikace 1
Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations.
V opoře studujeme s. 13–26.
Úkol
Test
Po prostudování okruhu vyplňte test 3. Marketingové komunikace 1. Ke každé otázce formulujte odpověď.
4. Marketingové komunikace 2
Úkol
Test
Po prostudování okruhu vyplňte test 4. Marketingové komunikace 2. Ke každé otázce formulujte odpověď.
5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu.
V opoře studujeme s. 22–30.
Úkol
6. Principy fundraisingu 1
Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu.
V opoře studujeme s. 27–38.
Test
Po prostudování okruhu vyplňte test 6. Principy fundraisingu 1. Ke každé otázce formulujte odpověď.
7. Principy fundraisingu 2
Úkol
Zhodnoťte, zda vámi zvolená kulturní organizace využívá možnosti vícezdrojového financování. Uveďte, které zdroje využívá a navrhněte jejich možné doplnění. Na základě charakteristiky fundraisingové strategie definujte poslání Vaší organizace, stanovte její potřeby a zdroje a vyhodnoťte příležitosti organizace podle bodů, které jsou zmíněny u sestavování fundraisingové strategie.
8. Grantový systém ČR a EU 1
Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů.
V opoře studujeme s. 39–53.
Úkol
Sestavte seznam možných dotací ze státní správy na projekt, který je součástí vámi zvolené kulturní instituce. Dále si zvolte jednu z možností financování v rámci státní správy, která odpovídá cílům vaší kulturní organizace a prostudujte si zásady jejich dotačních programů.
9. Grantový systém ČR a EU 2
Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding.
V opoře studujeme s. 39–53.
Úkol
Na internetových stránkách www.kreativnievropa.cz si prostudujte jednotlivé možnosti financování v rámci tohoto programu. Zjistěte, zda je možné vámi zvolenou kulturní organizaci financovat v rámci jedné z jeho větví. Pokud ano, napište, v rámci kterého programu a proč.
- Zamyslete se, která zahraniční zastupitelstva a instituce by byla vhodná k oslovení podpory vámi zvolené kulturní organizace.
- Připravte žádost o podporu, která bude směřovat vedení vámi zvolené firmy, která by mohla potenciálně oslovit vámi zvolenou kulturní organizaci.
- Připravte osobní žádost pro oslovení potenciálních individuálních dárců vámi zvolené kulturní organizace.
- Využila někdy vámi zvolená kulturní organizace metody crowdfundingu? Zkuste se zamyslet, zda na vámi zvolený projekt můžete zažádat prostřednictvím crowdfundingu a pokud ano vymyslete jednoduchou crowdfundraisingovou kampaň.
- Definujte, jaké možnosti má vaše kulturní organizace možnosti financování z vlastních zdrojů.
10. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
V opoře studujeme s. 54–62.
Úkol
11. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
V opoře studujeme s. 54–62.
Úkol
12. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
V opoře studujeme s. 54.–62.
Úkol
13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů.
V opoře studujeme s. 54.–62.