Literatura pro děti a mládež
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Literatura pro děti a mládež
Info
Term
Summer 2024

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

V první části proběhne obecný vhled do problematiky literatury pro děti a mládež. Seznámíme s pojmem dětské literatury jako takovým a s nástinem historického vývoje (s důrazem na českou literaturu). V opoře s. 8-15 kap. 1

Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

V této části si definujeme specifika LDM. Budou nás také zajímat výrazové prostředky, které autoři používají. Rovněž se zaměříme na základní i specifické funkce dětské literatury i rozdíly mezi LDM a literaturou pro dospělé. V opoře s. 8-15 kapitola 1

Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

Nyní se můžeme seznámit s nejfrekventovanějším dělením LDM podle literárních žánrů. Zaměříme se na obecnou charakteristiku jednotlivých žánrů s přihlédnutím ke specifikám, která se s LDM pojí. Budeme se věnovat také pojmům literární brak a mainstream v rámci literatury obecně. V opoře s. 8-15 kapitola 1

Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Pohádka patří k nejfrekventovanějším, nejoblíbenějším a také nejstarším žánrům dětské literatury. Vymezíme si proto její specifika - jak jazyková, tak fabulační i syžetová. Zároveň se seznámíme s významnými autory napříč evropskou historií. V této části se také podíváme na odbornou literaturu, která se na pohádky zaměřuje, zvláště pak na Proppovu Morfologii pohádky.

Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Následující téma navazuje na předchozí, čtvrtou část. Stále nás bude zajímat žánr pohádky, ovšem v jeho modernější podobě autorské, nebo také moderní pohádky. Tento žánr vychází z lidových pohádek, ovšem autoři s ním nakládají volněji a obohacují pohádky o svéráznými prvky. V české literatuře má autorská pohádka svou tradici, proto budeme pracovat s konkrétními ukázkovými texty především českých autorů.

Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

Na chvíli se vzdálíme prozaickým žánrům a budeme se věnovat poezii. Studenti se seznámí nejen s různými žánrovými typy, ale také s historií tohoto žánru obecně. Ukážeme si, jaká úskalí čekají nejen na čtenáře, ale zvláště na autory při psaní dětské poezie. Studenti v rámci této části procvičí také některé pojmy z versologie.

Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

V této části výuky se zaměříme na konkrétní žánry lidové poezie, ne jejich specifika. Čím je tato linie dětské poezie zajímavá? Proč zvláště předškolní děti inklinují k lidovým prvkům v poezii? Opět se zaměříme především na české spisovatele i konkrétní texty. V opoře s. 32-42 kapitola 3

Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

V této části nás budou zajímat především současní čeští básníci a jejich verše věnované dětem. V opoře s. 32-42 kapitola 3

Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

Vrátíme se zpět k prozaickým žánrům v rámci příběhových próz s dětským hrdinou. Tentokrát půjde o téma širší, k příběhovým prózám můžeme totiž řadit například dobrodružný román či detektivky. Okruh interpretovaných textů tedy může být širší a přizpůsobený preferencím studentů na kurzu. Základní žánrové vymezení a historický nástin je však samozřejmostí.

Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Ačkoliv v mnohém dívčí román připomíná příběhové prózy jen s tím rozdílem, že akcentuje dívčí svět, jedná se o problematický žánr. Velká část produkce spadá totiž spíše do braku. V takovém případě dochází ke schematizaci na mnoha úrovních. Zaměříme se tedy spíše na charakteristiku žánru jako takového než na konkrétní knihy. V opoře s. 51-53 kapitola 4.4

Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.

U tohoto tématu se zastavíme u literatury faktu pro děti a mládež akcentující historickou problematiku. Bude nás zajímat žánrové prostupování i způsoby zpracování nejrůznějších historických témat a období. V opoře s. 53-56 kapitola 4.5

Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.

Velmi populární žánry stojící na pomezí dětské literatury a literatury pro dospělé bývají stále někdy spojovány do jedné škatulky. Z toho důvodu si je přesně vymezíme a charakterizujeme. Jelikož se mnohé romány dočkali filmové podoby, zaměříme se rovněž na téma filmových adaptací. V opoře s. 56-64 kapitola 4.6

Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

V rámci této lekce se můžeme vrátit k nejasným tématům, k dotazům či k závěrečnému testu. Můžeme konzultovat úkoly a zadání z opory.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 20/5/2024 to 26/5/2024.
Previous