Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Základy divadelní dramaturgie
Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/2/2024 to 18/2/2024.

V úvodní kapitole budou studenti seznámeni s definicí pojmu divadelní dramaturgie. Zaměříme se na proměňující se význam termínů dramaturgie a dramaturg v průběhu dějin divadla a vysvětlíme rozdíly v chápání dramaturgie jako funkce a profese. Neopomeneme také upřesnit zacílení repertoárové a jednorázové dramaturgie.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

Kapitola se bude věnovat historickému vývoji dramaturgie od samotných počátků vzniku divadla, přes období formování klasické dramaturgie v době osvícenství (G. E. Lessing) až po zásadní změny v divadle 20. století. Zmíněna bude také proměna pohledu na dramaturgii současnosti s ohledem na pojetí postdramatického divadla.


Chapter contains:
1
PDF
3
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

Kapitola osvětlí pozici dramatika v kontextu divadelní dramaturgie a popíše jeho podíl na vzniku divadelního artefaktu. Pokusíme se definovat smysl jeho práce, přičemž naši pozornost poté obrátíme i k možnostem získávání informací o dramatických textech a jejich autorech v rámci hledání vhodných podkladů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení – a to s ohledem na současnou českou divadelní praxi. Zaměříme se na spolupráci s divadelními agenturami, ale i samotnými autory, případně překladateli. Pozornost bude rovněž věnována problematice zajištění autorských práv.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

Cílem této kapitoly je seznámit studenty se specifickou pozicí divadelního dramaturga. Zaměříme se jednak na jeho zapojení do tvorby konkrétní inscenace, zároveň zdůrazníme spektrum jeho činností v rámci divadelní instituce a jeho možnost ovlivňovat podobu a směřování konkrétního souboru.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Cílem kapitoly je představit posluchačům divadelního režiséra jako tvůrce, který uvádí v organizační i estetický soulad všechny složky a prvky zúčastněné na vzniku inscenace! Seznámíme se se specifiky divadelní režie i funkcemi a fázemi režisérovy práce, a to samozřejmě s ohledem na jeho součinnost s prací dramaturga.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Kapitola se zaměří na charakteristiku herecké profese a popíše jeho klíčovou roli v systému realizace divadelní inscenace. Studenti se rovněž seznámí s vývojem zásadních hereckých metod a technik s cílem poukázat na možnosti jejich využití v současném diva-dle. Především ale nahlédneme na hereckou tvorbu z hlediska dramaturgie a pokusíme se odpovědět na otázku, jakým způsobem může právě herec ovlivnit dramaturgické směřo-vání nastudování inscenace. Pozornost obrátíme k pojmu herecká dramaturgie a obezná-míme se s jejím uplatněním v divadelní praxi.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

V následující kapitole se budeme věnovat definici poslání divadelní dramaturgie a divadelního umění, přičemž se zaměříme na charakteristiku uměleckého programu divadla a dramaturgické volby – a to s ohledem na vnější i vnitřní vlivy, které působí na činnost divadelních scén a utvářejí jejich poselství.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

V této kapitole se zaměříme na problematiku podrobného čtení dramatického textu, zejména na možnosti jeho detailní analýzy, která bude sloužit jako východisko pro další nezbytný krok v tvorbě inscenace – přípravu dramaturgicko-režijní koncepce. Důraz bude kladen na strukturu her, budování a vývoj děje i způsob jeho organizace, dále také výklad postav a charakterů, odkrývání jejich témat a motivací, stejně jako na postižení poetiky dramatického díla – a to jak z hlediska objektivních kontextů, tak z pozice individuálního zaměření čtenáře.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

V této kapitole se zaměříme na problematiku definice dramaturgicko-režijní koncepce. V ní dochází k určení interpretace textu, hierarchizaci významů, motivaci činů postav, rozhoduje se o způsobu, koncepci, tématu i stylizace konkrétního ztvárnění dramatického textu. Zároveň tento nezbytný krok poukazuje na vzájemnou potřebou spolupráce režiséra a dramaturga, kdy dochází k prvotnímu přerodu literárního/dramatického textu do konkrétní podoby divadelního artefaktu. Všechny tyto záležitosti se pokusíme objasnit ve vzájemných souvislostech.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

Cílem kapitoly je konkrétní simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení konkrétních úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve zpracují koncepci jedné divadelní sezony ve vybraném repertoárovém divadla a odůvodní také volbu jednotlivých titulů, a to zejména s ohledem na zaměření scény a složení jejího hereckého souboru.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Cílem této kapitoly je ověření si teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci předcházejícího studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě konkrétních zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve se zaměří na otázku volby režiséra pro danou inscenaci a následně vytvoří režijně-dramaturgickou koncepci vybraného titulu, který poté podrobí úpravám a krácení.


Chapter contains:
1
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.

Cílem kapitoly je simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí získaných v rámci studia a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Zaměří se na oblast volby obsazení inscenace, dále na dramaturgovu zpětnou reflexi práce režiséra i herců během vzniku inscenace a na přípravu písemných podkladů nezbytných pro realizaci inscenace (program, psaní anotací).


Chapter contains:
7
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor pro prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejného setkání studenti představí jednotlivé vypracované úkoly zadané v předcházejících hodinách a na základě následné diskuze mezi sebou a pedagogem obhájí své projekty. Touto cestou si snadno ověří nejen svou kreativitu a znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně uplatnit nabyté teoretické znalosti v praxi, zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat aktivity ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.
Previous