Herectví pro animační praxi
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Herectví pro animační praxi
Cíle předmětu
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům kulturní dramaturgie slouží k hlubšímu poznání nejen problematiky herecké tvorby, ale především ke zvládnutí jejich použití v různých typech kulturních projektů. Obsahem předmětu je poznání základů teorie a praxe herecké tvorby, její specifičnosti, prvků psychologických, antropologických a sociálních. Důležitou součástí jsou praktická cvičení: studenti vytvářejí etudy a interpretují dramatické situace. Každé cvičení pak společně reflektují a spojují poznatky praktické s vývody teoretickými.

Výstupy z učení
Úspěšná realizace klauzurního představení.

Osnova


  • 1. Vyjadřovací prostředky herce. Autenticita a improvizace. 
  • 2. Herecká průprava založená na vnější technice. Vědomé dýchání. 
  • 3. Precizní výslovnost. Hlasové rejstříky a zpěv. 
  • 4. Herecké pojetí pohybu. 
  • 5. Herecká průprava založena na vnitřní technice. 
  • 6. Herecké objevování a vyjadřování vlastního já. 
  • 7. Principy strukturovaného budování herecké postavy. 
  • 8. Vytváření jevištní postavy (práce s textem, uložení textu do paměti, dialogičnost a partnerská souhra – tzv. partneření).
  • 9. Vytváření jevištní postavy (temporytmus hereckého projevu, chůze). 
  • 10. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény. 
  • 11. Tvořivé rozehrání dramatické situace. 
  • 12. Stylizace v různých typech žánrů a poetik. 
  • 13. Proměna chápaní hereckých technik. 

Podmínky absolvování

Účast na seminářích (75 %). 

Aktivní přístup.

Průběžné vypracovávání zadaných úkolů.

             

2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na webu Ústavu bohemistiky a knihovnictví.

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: hasan.zahirović@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 422

konzultační hodiny najdete v ISSU.

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému ISSU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.

    2. Způsoby komunikace

    Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na webu Ústavu bohemistiky a knihovnictví.

    Kontakt na vyučujícího:

    e-mail: hasan.zahirović@fpf.slu.cz

    telefon: (+420) 553 684 422

    konzultační hodiny najdete v ISSU.

    Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému ISSU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

    Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

                                                                                                                                                   


  • Povinná literatura:
                                                                                                                                                                                                                  ČECHOV, A. M. Hercova cesta / O herecké technice. Praha: KANT, 2017. 
  • HYVNAR, J. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. stol. Praha: Pražská scéna, 2000. 
  • LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978. 
  • MARTINEC, V. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Praha: Pražská scéna, 2003. 
  • VOSTRÝ, Jaroslav. O hercích a herectví. Praha: KANT, 2014. 

  • Doporučená literatura: 
  • BOLESLAVSKÝ, R. Herectví: Šest prvních lekcí. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. 
  • BRECHT, B. O divadelnom umení. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1959. 
  • DONNELLAN, D. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2008. 
  • GROTOWSKI, J. Divadlo a rituál (text Performer). Bratislava: Kalligram, 1999. 
  • JOUVET, L. Nepřevtělený herec. Praha, 1967. 
  • MUSILOVÁ, M. Fau efekt? Vlivy Brechtova epického a zcizujícího efektu v českém moderním herectví (Brechtovské epické divadlo). Praha: Brkola, 2011. 
  • RUTTE, M. O umění hereckém (Základní otázky herecké psychologie). Praha: Nakl. Jos. Vilímek, 1946. 
  • SÍLOVÁ, Z; Vostrý, J. Je dnes možné herecké umění?. Praha: KANT, 2009. 
  • STANISLAVSKIJ, K. S. Dotvoření herce. Praha: Athos, 1949. 
  • STANISLAVSKIJ, K. S. Moje výchova k herectví. Praha: Athos, 1946. ŠÍPEK, J. Psychologické souvislosti scénické tvorby. Praha: KANT, 2010.
  • VOSTRÝ, J. O hercích a herectví (Studie o herectví). Praha: Achát, 1998 






  •  


    Tato úvodní kapitola se věnuje základním pojmům potřebným k pochopení celé problematiky herectví v animační praxi. Jsou zde nastíněny bazální obecně přijímané teorie, které uváději čtenáře do divadelního kontextu, dále pak specifika animací, jejich funkčnost a vztah k herectví. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY divadelní iluze mimesis kulturní animace animátor individualita, autenticita herce improvizace viz opora 8-17

    Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.

    Student je v této kapitole obeznámen s užívaným termínem „vnější technika“. Pro do-plnění jsou uváděny i příklady konkrétních přístupů hereckých teoretiků. Dále se tento text věnuje práci s dýchacím svalstvem a také obecně dech, jeho vlivu na emoce, mluvi-dla a tělo celkově. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY ztělesňování dech-tón-hlas dýchací svalstvo bránice frázování viz opora 18-21

    Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.

    Tato část textu se věnuje rozlišení divadelní a civilní mluvy, znovu se vracíme k dechu a jeho potřebě ke správné technice a vyjadřování v rámci mluvy na jevišti. Nechybí krát-ká fyziologie hlasového ústrojí, artikulačních orgánů a rezonančních dutin.V této kapitole jsou osvětleny základní vlastnosti hlasu i artikulační srozumitelnost hercova projevu. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY civilní projev na jevišti hrudní, brániční a hrudně brániční dýchání dechová opora rezonanční dutina bas, baryton, tenor / alt, mezzosoprán, soprán hlasový témbr hyperkorektní mluva opora 22-28

    Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.

    Herecký pohyb je jednou z jeho nejvýraznějších vyjadřovacích prostředků. V textu ní-že se student dozví, jaký význam má fyzické bytí herce na jevišti a jak je vnímáno publi-kem. Definuje základní herecký nástroj, a to hercovo tělo, i jeho užití – pohyb, gesto, mimika a mnohem více. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY hercovo tělo, gestika, mimika vzhled jako identita tělo jako nástroj ke komunikaci výrazové napětí správné držení těla opora 29-31

    Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.

    Celá tato kapitola se zabývá hercovou vnitřní technikou v mnoha podobách. Nejdříve je nastíněn obecně smysl vnitřní techniky a v dalších podkapitolách se pak student dozví-dá konkrétně, jak hercova mysl pracuje a jak se formuje. Posledním tématem je také psy-chofyzická jednota, která je pro herce velmi důležitá. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY hercův vnitřní svět soustředěnost při herecké práci herecká empatie, přebírání emocí emocionální angažovanost na roli emocionální paměť psychofyzická jednota opora 32-37

    Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.

    Další kapitola se věnuje osobnosti herce, jak v jeho profesním, tak osobním životě. Je důležité systematicky oddělovat herce od jeho postavy, což bývá spojeno i s psychickou očistou herovy duše. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY hercovo sociální já identita postavy idol opora 38-41

    Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.

    Tento text se již zabývá teorií vzniku inscenace z pohledu herce. Je zde objasněna prá-ce na dramatické postavě, hledání jejích charakterových vlastností, pátrání v hercově emocionální paměti. Je zde také kapitola věnována Zichově teorii o pěti fázích utváření dramatické osoby. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY herecký stereotyp dramatická osoba stylizace koncept postavy fixace a automechanizace postavy opora 42-45

    Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.

    Osmá kapitola se věnuje textové práci herce na dramatické postavě a její přenesení do dialogu. Stěžejním tématem jsou také úrovně komunikace. Student zjistí, jakým způso-bem herec pracuje s interpunkcí i logickou kostrou textu. Není od věci přiblížit také vý-znam intonace, temporytmu nebo významová pauza. V závěru i způsob partnerské komu-nikace vyplývající z perfektního ovládání textu. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY herecká interpunkce podtext temporytmus, významová pauza partneření viz opora 46-51

    Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.

    Navazující kapitola pokračuje v nastínění herecké práce na dramatické postavě. Po práci s textem se dění přesouvá již přímo na jeviště, kde musí herec svou veškerou dosa-vadní práci (především vnitřní) ztělesnit k obrazu režiséra. Přichází do hry maska a kos-tým a v kolektivu se začíná určovat temporytmus celé inscenace. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY komplex dramatické osoby temporytmus kostým, maska i prostor jako dokreslení herce, jako estetický prvek opora 52-55 KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY herecká interpunkce podtext temporytmus, významová pauza partneření viz opora 46-51

    Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.

    Dramatický prostor je pro herce důležitý, je zcela propojený s jevištním prostorem a je významotvorný. Mizanscéna je protorová kompozice, která definuje vztahovost drama-tických postav v dramatickém prostoru. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY divadelní prostor mizanscéna prostorové rozmístění – schéma psychologický obsah scény opora 56-59

    Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.

    V této kapitole je velmi stručně vysvětlen potenciál dialogu, situace a obecně drama-tičnosti, která na divadle vzniká. Hlubší rozbor by vydal na samostatnou stať. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY základní stavební jednotka divadla situace dramatičnost dramatický děj dramatický konflikt opora 60-62

    Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.

    Mnoho žánrů a druhů divadla, každý má svá specifika, herec každého musí být vždy jinak vybaven – znalost techniky, dovednosti, zájem, pohybová abilita. Také exitují žán-ry, které mají přímo určené vzorce chování postavy (comedia dell´arte, různá asijská di-vadla), o těch ale zde nebude řeč. Základem je pochopit profilaci jednotlivých herců pod-le jednotlivých určení. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY hudební/výtvarné/činoherní divadlo loutkové divadlo opera, opereta, muzikál balet, pantomima divadlo jednoho herce opora 63-65

    Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.

    Poslední kapitola stručně shrnuje vývoj teorie a technik herectví. Student se seznámí s těmi nejdůležitějšími jmény, osobami, jejichž metodika změnila vývoj myšlení o diva-dle a hlavně herectví. Dále jsou uvedeny tři příklady zásadních teorií, na kterých student může sledovat způsob přemýšlení o herectví. Jedná se o teorie Denise Diderota, dále Konstantina Sergejeviče Stanislavského a Bertolda Brechta. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY herecký expresionismus Actors studio zcizovací efekt realismus – psychologismus divadlo krutosti Living theatre opora 66-77

    Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.
    Previous