Scenáristický workshop
Scenáristický workshop
Info
Term
Winter 2024

Základní informace

Garant:

Mgr. Rudolf Merkner

 

Vyučující:

Mgr. Rudolf Merkner

 

Osnova:

1. Deník – scenáristický nástroj. První zápisy soukromé. Zadání fotoscénáře – povinná rekvizita + téma.

2. Vyprávění obrazem – vizualizace neviditelného. Velikosti záběrů. Mizanscéna.

3. Deník – přidání zápisů pro posluchače (rozdíl ve výběru situací i v jazyce zápisů). Etuda – telefonní dialog – půjčení chaty.

4. Tvorba bodů zlomu. Konflikt (stupňování).

5. Deník – ke stávajícím zápisům přidáme další zápis – očima blízké postavy (jak to vidí druhá osoba) - trénink empatie.

6. Dramatický dialog. Rozdíl mezi odposlechnutým rozhovorem a filmovým dialogem. Studentské etudy – prezentace před kolegy.

7. Základní prvky dramatizace – základní dramatické situace (36)

8. Etuda – dofabulování rozhlasové hry (poslech expozice – definové postavy a základní dramatická situace)

9. Deník – s odstupem času hledání opakujících se témat. Náměty fotoscénářů – prezentace před kolegy (nácvik pitchingu)

10. Zákonitosti psaní krátkého filmu – doporučení (P. Jech).

11. Treatment; synopse (dlouhá i krátká); autorská explikace – prakticky.

12. Fotoscénáře – prezentace na závěrečné hodině; dramaturgický rozhovor.

13. Závěrečné opakování a shrnutí.

 

 

Organizace kurzu

Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Student v průběhu kurzu plní konkrétní scenáristická cvičení k ověření zvládnutí scenáristického softwaru. 

Podmínky absolvování

Scénář a fotoscénář (vyprávění obrazem) na zadané téma, odevzdání zadaných průběžných scénářů, cvičení a etud.

Literatura

povinná:

ARONSONOVÁ, L., Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA 1993.

FIELD, S., Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.

 

doporučená:

FLEISCHER, J., To by mohl být film. Praha – Zlín: AMU – Archa, 2009

JECH, P., ANGIOLILLO, M., The Seven Minute Screenplay. Praha: FAMU, 2009.

MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.

MONACO, J., Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.

NICHOLS, B., Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.

WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.

Vysvětlení účinků a účelů psaní deníků (neuropsychologové a psaní rukou, které podporuje nových synapsí, tedy jde o rozvoj kreativního myšlení) a důležitost zaznamenávání pozoruhodných momentů (tvorba pokladu). Učení se myšlení skrze psaní. Trénink otevřeného sdílení soukromých úvah, učení se pojmenovávat cítěné.

Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.

Zviditelňování niterných poloh dram. postavy či světa příběhu jako jeden ze základních rozdílů mezi médiem literatury a televize či filmu. Cílené vedení pozornosti diváka (práce s prostorem, volba prostředí).

Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.

Variace deníkových zápisů: dál studenti a studentky píší svoje soukromé zápisy a přidají k nim pár vět, o nichž vědí, že je budou na hodině potom číst nahlas.

Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.

Na dialogické etudě pokračujeme s tvorbou bodů zlomu ve vyprávění. Nácvik gradace a prohlubování kontrastů.

Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.

Stylizace filmového dialogu (Dick Ross). Argot, žargon, nářečí. Filmy Pavla Göbla.

Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.

Teorie existence třiceti šesti dramatických situací a jejich elementů.

Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.

Poslech expozice rozhlasové hry (např. Lidojedi autorů Petr a Pýchy a Jaroslava Rudiše).

Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.

Čtení z deníků studentů (pouze zápisy určené druhým a zápisy očima někoho jiného).

Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.

Trojaktová struktura v krátkém filmu, zakázané postupy.

Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.

Nácvik psaní treatmentu a synopse (možno pojmout i jako přípravu bakalářského filmu).

Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.

Prezentace fotoscénáře, diskuse, zpětná vazba spolužáků, zjišťování výpovědní hodnoty vybraných fotografií.

Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.
Teacher recommends to study from 23/12/2024 to 29/12/2024.
Previous