Rozvoj multikulturních kompetencí
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Rozvoj multikulturních kompetencí

Obsah předmětu nabízí hlubší teoretické zázemí k řešené problematice na úrovni příslušného stupně vzdělání, které souvisí s aktuálními a obecně platnými společenskými tendencemi celosvětového kontextu. Navazuje na již získané znalosti, dovednosti a příslušné kompetence získané absolvováním bakalářského studia. Jeho obsah reflektuje variabilitu multikulturních teoretických koncepcí, včetně jejich obsahů a cílů. Cíleně se však zaměřuje na postojové konstrukty, jejich změny, faktory těchto změn a další determinanty, které vstupují do komunikačních situací s lidmi pocházejícími z jiného odlišného socio-kulturního prostředí.

Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.
Nyní studovat

KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7. MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7. PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-. 80-244-3287-8. PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4. PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1. Předmět je ukončen kombinovanou formou, tj.: 1) zpracováním kritické diskurzivní analýzy na předem zadané téma v rozsahu 5 - 10 NS a její prezentace, ve které student prokáže požadovanou oborově věcnou orientaci a 2) písemným ověřením znalostí formou závěrečného testu.

Učitel doporučuje studovat nyní – od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.

Problematika společenské diverzifikace menšin. Klasifikace menšin a jejich interpretační kritéria. Reprezentace menšinových kultur v ČR.

Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.

Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin. Kritická rasová teorie ve vzdělávání sociálních pracovníků.

Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.

Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy. Základní legislativní rámec národní a nadnárodní úrovně upravující otázky menšin.

Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2024 do 3. 11. 2024.

Multikulturní výchova, transkulturní komunikace, diverzita ve společnosti, kulturní kompetence a standardy v praxi sociálních pracovníků, sociální práce v multikulturní společnosti. Interkulturní poradenství. Realistické cíle sociální práce mezi kulturami v globalizovaném světě.

Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2024 do 10. 11. 2024.

Multikulturalismus v etice sociální práce představuje znalostní základnu a oblast, ve které by sociální pracovníci měli prokazovat multikulturní kompetence, aby mohli pracovat klienty z různorodými kořeny. Rozbor role multikulturalismu v Etických kodexech pomáhajících profesí.

Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2024 do 17. 11. 2024.

Souhrn činitelů vytvářejících multikulturní přístup v řešení společenských problémů. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat.

Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2024 do 24. 11. 2024.

Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů.

Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2024 do 1. 12. 2024.

Vybrané oblasti kvality života menšin a jejich limity.

Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2024 do 8. 12. 2024.

Sociální rovnost a sociální spravedlnost. Základní typologie menšinového obyvatelstva z hlediska platné legislativy. Formy pobytu v ČR. A uplatnitelnost na pracovním trhu.

Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2024 do 15. 12. 2024.

Repetitorium učiva. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma „Tolerance odlišnosti“.

Učitel doporučuje studovat od 16. 12. 2024 do 22. 12. 2024.
Předchozí