Preventivní aktivity
Dítě v krizi - jak to poznám?
Dítě s námi komunikuje slovy, ale i svým chováním (emočně dozrává (v ideálním případě) kolem 8. roku života).
- často je jeho chování reakcí na nenaplněné potřeby
- nemluvme o dětech jako o problémových, ale ptejme se, co stojí za jejich chováním
- ČASTO JSTE PRÁVĚ VY PRVNÍM ČLOVĚKEM, KTERÝ SI MŮŽE POVŠIMNOUT ZMĚNY U DÍTĚTE (reakce na změny v rodině, problémy s kamarády, atp.)
- důležité je být ve svém chování vědomý/á
- uvědomuji si, co chování dítěte ve mě vyvolává za emoce
- uvědomuji si, co chování dítěte vyvolává v mém těle
- jednám vědomě -> nemusím křičet, protože už nejednám pudově
- uvědomuji si, co chování dítěte ve mě vyvolává za emoce
Zátěžové situace, kterými si děti a dospívající procházejí, se mohou projevit na somatické, psychické a behaviorální úrovni.
Obecně platí, že čím je dítě mladší, tím více se krize projeví na úrovni těla nebo na úrovni chování.
Mezi nejčastější projevy krize patří u dětí:
- poruchy řeči, balbutismus, mimovolní záškuby motorických svalů, afektivní záchvaty
- enuréza
- poruchy spánku
- sociální izolace
- školní selhávání
- maladaptivní jednání (krádeže, lhaní, zneužívání návykových látek, vandalismus, projevy agresivity, konflikty, šikana)
- depresivní symptomy
- psychosomatické projevy (nechutenství, mdloby, bolesti břicha, břicha, úzkosti, záchvaty dechové nedostatečnosti, aj)
- sebepoškozování a suicidální jednání
Moje dítě je v krizi - co mohu dělat?
- nezavírejte oči před problémy “nevyspí se z toho”, slovy “usměj se” se sebevražedné tendence nevyřeší
- mluvte s dítětem
- pozorujte vaše dítě
- všímejte si kritických jevů - sexualizované chování, poranění, úzkosti, deprese, regrese, neurotické obtíže, hyperaktivita, strach, vztahové problémy, spánek, jídlo, škola, agrese, sebepoškozování, rizikové chování
Centrum Locika: Infografika: Jak pečovat o duševní zdraví dítěte.