Praktikum filmového zvuku I
Praktikum filmového zvuku I
Info
Term
Winter 2024

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními zvukovými postupy, zařízeními a technologiemi a základy práce v terénu i ve zvukovém studiu. 


Osnova - bloky

1. Akustika.

2. Historie zvukové tvorby, vývoj zvukových studií.

3.–4. Základní zvuková zařízení a technologie.

5.–8. Druhy, typy a frekvenční charakteristiky mikrofonů, ukázky jejich použití při nahrávání v různých typech prostoru. 

9.–13. Zvuková mixážní zařízení, zvuková reportáž (např. rozhovor dvou osob) od A do Z. 

 

Vyučující

MgA. Petr Janoš

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Odevzdání průběžných cvičení práce se zvukem, semestrální zvukový projekt.  


povinná:

VLACHÝ, V. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2008.

VRZAL, M. Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007.

 

doporučená:

BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.

HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.

CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.

KUNA, M. Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha: Panton, 1969.

WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.

ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.

JANOUŠEK, I. ABC akustiky pro hudební praxi. Praha: Supraphon, 1979.

Dokumentace a literatura k technice a použitému SW.

- základní akustické pojmy - úvod do fyziologie sluchového vnímání (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 7-22)

- vývoj záznamu a reprodukce zvuku od prvních vynálezů k současnosti BLÁHA, Ivo – MOUDRÝ, Jiří. Úvod do oboru zvuková tvorba. [online]. s. 1–30. Dostupné z: https://docs.google.com/document/d/1baMuHKpccFsT_bJ9ckqvxcQCRwG1nRDV/edit?usp=drive_link&ouid=102389180208421694381&rtpof=true&sd=true

- základní informace o současné digitální technologii záznamu a editace zvuku - krátký exkurz do minulosti v kontextu digitalizace analogového zvukového signálu (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 38-47)

- porozumění rozdílům mezi mikrofony a jejich frekvenční a směrové charakteristice (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 50-61)

- schopnost samostatné realizace natočení zvukové reportáže a její základní postprodukce

Previous