Multimédia a internet
Multimédia a internet
Info
Období
léto 2024

Předmět Multimédia a internet si klade za cíl seznámit posluchače s trendem multimediálnosti moderní internetové

publicistiky. Základní cíle jsou představit a využít širokou paletu nástrojů pro podporu foto, audio

a video výstupů a jejich propojení s klasickým textem; poukázat na aktuální marketingové nástroje sloužící k podpoře a

propagaci vlastní tvorby a produktů.

O kurzu podrobněji


Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách

absolvování atp. Nepřehlédněte! Fórum je nejen nástěnkou novinek kurzu, ale také nástrojem umožňující diskusi s vyučujícím či kolegy v

kurzu. Včasná komunikace je správným krokem k úspěchu: mějte kuráž – komunikujte.


1. Základní informace

Vyučující:

Mgr. Bc. Michal Novotný

Osnova:

1. Nejznámější sociální sítě Facebook a Youtube; možnosti využití pro žurnalistiku a marketing

2. Význam fotosociálních sítí jako Instagram a Pinterest + Flickr, využití v Česku

3. Proč je důležitá profesní síť LinkedIn, jak založit a udržovat svůj profil

4. Nejnovější trendy – Snap Chat, live Stream sítě, aj. tzv. dočasné sociální sítě

5. Základy PPC reklamy (Google, Seznam)

6. Základy reklamy na sociálních sítích s důrazem na Facebook; youtubering

7. Základy marketingu v tištěných médiích

8. Základy marketingu v elektronických médiích

9. Význam e-mailingu pro zpravodajství a marketing

10. Základy tvorby webových stránek (blogování a vlogování)

11. Jak provozovat svůj web (výběr domény a hostingu)

12. Využití redakčních systémů nejen pro práci redaktora

13. Online zpravodajství v perspektivě moderních médií 21. století

2. Podmínky pro absolvování

Účast na seminářích (75 %).

Zápočtový projekt.

Zápočtový test

3. Literatura

Povinná literatura:

BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha, 2011.

BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Praha, 2011.

JIRÁSEK, O. – MATOUŠEK, J. Natáčíme a upravujeme video na počítači. Praha, 2013.

LEVY, S. Jak myslí Google a jaké je tajemství jeho úspěchu. Praha, 2012.

NAVRÁTIL, P. Počítačová grafika a multimédia. Praha, 2007.

Doporučená literatura:

C4.cz [online]. Dostupné z: http://navody.c4.cz/

10 nejlepších redakčních systémů (CMS). Dostupné z: http://interval.cz/clanky/10-nejlepsich-redakcnich-

-systemu-cms/

Jakpsatweb.cz [online]. Dostupné z: http://www.jakpsatweb.cz/

NOVOTNÝ, M. (Markomu.cz. Online svět, sociální sítě, návody a nástroje) [online]. Dostupné z: https://

markomu.cz

Facebook a Youtube představují jedny z nejnavštěvovanějších stránek nejenom v celosvětovém měřítku, ale také v rámci České republiky. Jejich předností je silný komunitní charakter (Facebook) a Youtube (snadná přístupnost), resp. multimediální charakter. Důležitou součástí obou služeb je reklamní a inzertní platforma.

Sdílení fotografií a videí je čím dál tím populárnější. Doba se zrychluje, často je důležité zachycení okamžiku, pro který jsou vhodná multimédia. Navíc se aplikace propojují (zejména pak Instagram) s mobilními platformami. Význam zmíněných sítí dokazuje meziroční růst uživatelů „fotosociálních“ sítí.

LinkedIn je profesní sociální síť, na které se setkávají profesionálové a diskutují o svých pracovních zájmech. To říká jedna ze základních definic. Ačkoliv není úplně tou nejrozšířenější sociální sítí, má oproti ostatním jeden základní benefit: přívlastek „profesní“. Pro zjednodušení: práce a její nabídky, zaměstnání, nábory a kontakty.

V době, kdy online prostředí představuje jednu z nejdůležitějších platforem komunikace, jsou live aplikace a live přenosy nesmírně důležité. Se stoupající velikostí online obsahu, který se liší kvalitou a využitím v čase (některý zveřejněný materiál je zítra již starý) řada uživatelů užívá možnosti pro dočasné sdílení, které již nabízí řada aplikací.

Základní definice vychází z názvu. PPC = Pay per Click (platba za proklik). Svým principem se PPC odlišuje od klasických reklamních formátů (reklama v rozhlase, televizi, inzerce v tisku, bannerová reklama na internetu), kdy neprobíhá platba dopředu za poskytnutí reklamního prostoru, ale platba probíhá za proklik. Výhodou PPC je vedle přístupné ceny také možnost přesného zacílení (reklama se bude zobrazovat jen relevantnímu publiku). Nejsofistikovanějším systémem je Google, v českých podmínkách mu sekunduje také Sklik (Seznam).

Reklama na Facebooku principálně vychází se stejných premis jako ve vyhledávacích (Google a Sklik), nicméně na rozdíl od nich nepracuje s klíčovými slovy, ale tzv. publiky dle specifikaci (např. věk, pohlaví, zájmy), které vychází z informací, které o sobě uvedou uživatelé Facebooku. Využívá navíc různé formáty (desktopy, mobilní zařízení), resp. různé aplikace (messenger, Instagram). Specifickou součást světa sociálních sítí tvoří tvorba obsahu na youtube (youtubering).

Denní tisk je aktuálně na ústupu, od toho se také odvíjí možnosti inzerce na těchto platformách (mladší generace noviny vůbec nečte). Oproti tomu časopisy, které se zaměřují zájmově, podobnou nouzí tolik netrpí. Možnostmi, jak se prezentovat v těchto médiích, je několik – plošná inzerce, PR články, přílohy.

Elektronická média zahrnují především rozhlas, televizi a internet. Poslechovost, sledovanost a čtenost se dá u všech měřit (projekty typu TV-metr u televize, resp. netmonitor u internetu). Od velikosti publika se odvíjejí možnosti inzerce, resp. určování jejich ceny. U všech platforem je velkou výhodou multimediální obsah sdělení (spojení audiovizuální a vizuální složky).

E-mailing patří mezi nástroje přímého marketingu, je to cílené rozesílání komerčních i nekomerčních zpráv na přesně stanovený seznam e-mailových adres. K tomu, aby společnosti mohly e-maily na dané e-mailové adresy oprávněně rozesílat, musí mít od příjemců jejich souhlas (v rámci GDPR). Pro cílovou skupinu zpravodajských webů má tu výhodu, že pokud uživatel nemá možnost být online 24/7, může si nastavit rozesílku zpráv dle vlastních požadavků a potřeb. Pro e-mailing se využívá celá řada nástroj (např. smartemailing).

Pro vytvoření webových stránek je možné využití nejenom služeb odborníků na tvorbu webu, ale také řadu opensourcových platforem (Wordpress). Pro vytvoření start svého blogu je doporučuje vytvořit některou z dostupných služeb (např. Google). Pro úspěšné blogování je pak dobré mít připraven obsahový koncept.

K vytvoření vlastních webových stránek jsou zapotřebí dvě základní věci. Pokud pomineme samotný obsah stránek, klíčový je výběr domény druhého řádu (např. seznam.cz) a volba vhodného hostingu (místa, kde budou stránky uloženy), který bude představovat vhodnou kombinaci ceny a výkonu služby.

Systém pro správu obsahu je software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webového obsahu. V dnešní době se jako CMS zpravidla chápou webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením u klienta. Pro CMS se někdy používají i oborově podobné termíny redakční či publikační systém. Práce s nimi je výhradně online (vytvoření, editace a správa).

Online zpravodajství dominuje médiím 21. století. Hlavními výhodami jsou bezesporu rychlost a aktuálnost, které jim získávají rozhodující náskok před tištěnými médii, dále pak multimediální charakter a pluralita, která válcuje klasický broadcasting (rozhlas a TV). Hlavními nevýhodami je ale informační kvalita, která jde na úkor rychlosti, ale také fundovanosti novinářů.

Předchozí