Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
V tomto okruhu se zaměříme na obecné otázky související se čtením a interpretováním, čímž zároveň představíme detailněji smysl a podobu kurzu. Studujeme v opoře s. 7-11.
V této části se zaměříme na jeden z rozhodujícím elementů utvářejících verš, na přízvuk. Způsob, jakým se podílí na ustavování smyslu textu, si ukážeme na případě Karla Hynka Máchy a jeho Máje. Studujeme s. 13-16.
Tato stránkově zdánlivě kratší část je věnována obecně básnickým prostředkům, jejichž doménou ovšem nejsou pouze básnické texty, ale které utvářejí charakter tohoto literárního druhu. Konkretizovat budeme práci s tropy a figurami na příkladu díla F. Bridela. Studujeme s. 16-17.
V této části ukážeme, jak do básnických textů vstupuje akcent a moment hodnotící, konkrétně na příkladu práce s ironií a sarkasmem u Jana Nerudy. Studujeme s. 17-19.
V této části se zaměříme na charakteristický znak veršovaných textů, na podoby zvukové shody na konci veršů, a to na příkladu práce s rýmem u J. V. Sládka. Studujeme s. 19-23.
V tomto místě se přesuneme do oblasti prozaických textů a pojmenujeme dva základní pojmy, s nimž je třeba se vyrovnat při interpretaci prozaického literárního textu, fabuli a syžet. Jejich vztah ukážeme na příkladu autorské pohádky. Studujeme s. 26-29.
V tomto okruhu se zamyslíme nad významem a principy naratologie. Základní otázky si položíme nad dílem Jana Balabána. Studujeme s. 29-32.
V tomto okruhu se zamyslíme nad významem a principy naratologie. Základní otázky si položíme nad dílem Jana Balabána. Studujeme s. 29-32.
Tato kapitola se věnuje otázce autenticity, a to konkrétně na příkladech deníkových textů zejména Ivana Diviše, částečně též Jana Zábrany. Studujeme s. 36-42.
Tato kapitola je zaměřena na velmi atraktivní a zároveň interdisciplinární žánr knižního rozhovoru. Studujeme s. 42-49.
V tomto okruhu témat se jen letmo dotkneme zásadních otázek souvisejících s dramatem. Otázku dějovosti, či příběhovosti naznačíme na ukázkách dramatického textu T. Vůjtka. Studujeme s. 50-53.
V tomto bodě naznačíme možnosti dialog a monologu. Pochopitelně zde jde jen o letmé poznámky. Studujeme s. 52-59.
Závěrečná diskuze nad texty. Poslední okruh bude veden formu kolokvia či interaktivní diskuze nad shrnujícími otázkami a především nad interpretačními texty studentů.