Zpravodajsko-publicistický seminář II
Zpravodajsko-publicistický seminář II

Úvod

1. Základní informace

Garant:

Mgr. Monika Horsáková

Vyučující:

Mgr. Monika Horsáková

Osnova:

  1. úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
  2. obraz a média
  3. média a etika
  4. redakční systémy
  5. psaná reportáž 
  6. žánry televizní a rozhlasové publicistiky
  7. cross žánry
  8. interview jako žánr
  9. psané vs. audiovizuální interview
  10. příprava na interview a vedení rozhovoru pro interview
  11. editorská/dramaturgická práce v rozhlasové a televizní publicistice
  12. zpravodajství a nová média
  13. objektivita vs. předpojatost

2. Podmínky absolvování

Účast na seminářích (75 %).

Písemné a následně ústní prověření znalostí (zpravodajské a publicistické metody, postupy a nástroje).

3. Literatura

Povinná literatura:

BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004. 

HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.

MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.

MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. 

RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.

 

Doporučená literatura:

ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.

HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.

HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.

MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.

MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: 

H & H, 1992.

 


Kurz navazuje na zimní semestr předmětu, s akcentem především do oblasti publicistické, studenti prohloubí znalost především v oblasti interview, podcastů, editorské práce – to vše s akcentem na konkrétní analýzy a příklady z praxe opora s. 5–10

Média a jejich práce s obrazem, média jako tvůrce obrazu – společnosti, úspěšného člověka atp., negativní vs. pozitivní obraz světa

Způsob získávání informací, narušování soukromí, zneužití postavení novináře, manipulace s informací, střet zájmů, úplatek, osobní angažovanost, extremismus, plagiátorství

Chapter contains:
1
PDF

Octopus, iNews, funkčnost, obsah, využití opora s. 37–38

Vymezení žánru, publicistika vs. zpravodajství, dějovost, vykreslení prostředí, kompozice, typy reportáže Reportáž je jeden z mnoha žánrů, který můžeme v dnešních médiích nalézt. Ačkoli jsou její vymezení různá, novinář by dle mého měl mít stále na paměti, že i reportáž by čtenáře měla informovat o tom, kdo, co, kdy a kde se odehrálo. Reportáž vedle např. glosy, interview, fejetonu, sloupku, komentáře a dalších žurnalistických útvarů řadíme mezi publicistické projevy. Na rozdíl od zpravodajství obsahují publicistické žánry soudy a postoje autora, jejich výsledkem není jen informování. Charakteristickým prvkem bývá svědectví.

Chapter contains:
1
Study Materials

Feature, interview, komentář

Chapter contains:
1
PDF

Definice pojmu, hledání nových přístupů, editorial, docudrama, hra-pásmo

Chapter contains:
1
PDF

Náplň práce editora, analýza konkrétní zpravodajské relace a příspěvku opora s.24–26

Informační technologie, propojování, sociální sítě, interaktivita, Česká televize a nová média, podcast opora s. 40, 54–57

Objektivita vs. subjektivita, výběr informace, manipulace, předpojatost opora s.26 Zpravodajství by mělo být objektivní. Mezi hlavní rysy objektivity patří odstup a neutralita vzhledem k tématu, absence služby třetí straně a oddanost přesnosti. Ovšem zpravodajství – vzhledem k tomu, že novinář vybírá fakta, které ve výstupu uvede – zcela objektivní být nemůže. Lze ovšem dosáhnout alespoň zpravodajství do značné míry vyváženého a nestranného.

Chapter contains:
1
PDF
Previous