Prvotní čtení literárního textu
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Prvotní čtení literárního textu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!

Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 1. 10. 2023.

V tomto okruhu se zaměříme na obecné otázky související se čtením a interpretováním, čímž zároveň představíme detailněji smysl a podobu kurzu. Studujeme v opoře s. 7-11.

Učitel doporučuje studovat od 2. 10. 2023 do 8. 10. 2023.

V této části se zaměříme na jeden z rozhodujícím elementů utvářejících verš, na přízvuk. Způsob, jakým se podílí na ustavování smyslu textu, si ukážeme na případě Karla Hynka Máchy a jeho Máje. Studujeme s. 13-16.

Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 15. 10. 2023.

Tato stránkově zdánlivě kratší část je věnována obecně básnickým prostředkům, jejichž doménou ovšem nejsou pouze básnické texty, ale které utvářejí charakter tohoto literárního druhu. Konkretizovat budeme práci s tropy a figurami na příkladu díla F. Bridela. Studujeme s. 16-17.

Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2023 do 22. 10. 2023.

V této části ukážeme, jak do básnických textů vstupuje akcent a moment hodnotící, konkrétně na příkladu práce s ironií a sarkasmem u Jana Nerudy. Studujeme s. 17-19.

Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 29. 10. 2023.

V této části se zaměříme na charakteristický znak veršovaných textů, na podoby zvukové shody na konci veršů, a to na příkladu práce s rýmem u J. V. Sládka. Studujeme s. 19-23.

Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2023 do 5. 11. 2023.

V tomto místě se přesuneme do oblasti prozaických textů a pojmenujeme dva základní pojmy, s nimž je třeba se vyrovnat při interpretaci prozaického literárního textu, fabuli a syžet. Jejich vztah ukážeme na příkladu autorské pohádky. Studujeme s. 26-29.

Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 12. 11. 2023.

V tomto okruhu se zamyslíme nad významem a principy naratologie. Základní otázky si položíme nad dílem Jana Balabána. Studujeme s. 29-32.

Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2023 do 19. 11. 2023.

V tomto okruhu se zamyslíme nad významem a principy naratologie. Základní otázky si položíme nad dílem Jana Balabána. Studujeme s. 29-32.

Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 26. 11. 2023.

Tato kapitola se věnuje otázce autenticity, a to konkrétně na příkladech deníkových textů zejména Ivana Diviše, částečně též Jana Zábrany. Studujeme s. 36-42.

Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2023 do 3. 12. 2023.

Tato kapitola je zaměřena na velmi atraktivní a zároveň interdisciplinární žánr knižního rozhovoru. Studujeme s. 42-49.

Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 10. 12. 2023.

V tomto okruhu témat se jen letmo dotkneme zásadních otázek souvisejících s dramatem. Otázku dějovosti, či příběhovosti naznačíme na ukázkách dramatického textu T. Vůjtka. Studujeme s. 50-53.

Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

V tomto bodě naznačíme možnosti dialog a monologu. Pochopitelně zde jde jen o letmé poznámky. Studujeme s. 52-59.

Učitel doporučuje studovat od 18. 12. 2023 do 24. 12. 2023.


Závěrečná diskuze nad texty. Poslední okruh bude veden formu kolokvia či interaktivní diskuze nad shrnujícími otázkami a především nad interpretačními texty studentů.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník

Úvod


O kurzu podrobněji


Prvotni cteni literarniho textu
PDF ke stažení

1. Co je čtení? Kde se odehrává? Jak se odehrává?

2. Přízvuk: Máchův Máj.

3. Protiklad čili Bridel.

4. Sarkasmus čili Neruda

5. Rým čili Sládek.

6. Obecně o syžetu a fabuli.

7. Vyprávění - bohatý život narace (Balabán).

8. Rytmus, jazyk, styl (Hálek a Hrabal).

9. Narace versus zpověď (Diviš).

10. Vyprávění a publicistika: knižní rozhovory.

11. Jak se v dramatu děje příběh: T. Vůjtka Pašije aneb o nejslavnějším zmrtvýchvstání.

12. Dialogy a jejich tvar na ukázkách hry T. Vůjtka Spolu. Monology a scénické poznámky.

13. Analýza závěrečných prací studentů, rozprava nad nimi.