1.
Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Předmět je určen studentům druhého ročníku bc. studia. Je
koncipován jako přehledový a praktický takže kromě faktických informací o
hlavních tendencích v oblasti interpretace se studenti
seznámí i s konkrétními metodami a postupy. Proto je samozřejmou součástí
přípravy a studia také analytická četba vybraných děl určených autorů a řešení
konkrétních úkolů a zadání.
Osnova – bloky:
1. Kdo, co je umění
2. Otázka estetické funkce.
3. Dílo jako text.
4. Autor a jeho zaměření.
5. Dílo jako struktura, dílo jako otevřený systém.
6. „Čtenář“ a jeho práva a povinnosti.
7. Otázka ceny uměleckého díla.
8. Umělecký provoz.
9. Literární život a jeho specifika včera a dnes.
10. Kritické „čtení“ uměleckých děl.
11. Intepretace a použití.
12. K otázce nadinterpretace.
13. Má interpretace hranice?
Vyučující
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům
semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné
konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
· Formuluje
v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si
student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité
terminologie.
· Řídí
proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový
text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady
(aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
· Propojení
hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému
moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné
k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních textů.
· Student
je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem
s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím
elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je
plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především
nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní
četbou a znalostí základní terminologie. Práce by měly být odevzdány v
zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň
týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná bude sestávat jak
z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak
z diskuse nad konkrétními zadanými úkoly. Zkouška bude probíhat dle
termínů vypsaných v systému STAG
2. Způsoby
komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu
zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 410
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše
uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o
změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes
hromadný e-mail (v systému STAG), proto prosím sledujte své školní e-mailové
schránky.
Fórum je
možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit
jako podklad pro hodnocení studenta.
3. Tipy ke
studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste
si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti,
např těmito činnostmi:
· Zamyslete
se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
o Dokážu zpaměti vysvětlit
pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
o Uvědomuji si vztahy mezi dílčími
cíli?
o Chápu posloupnost cílů?
· Pokud
nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh
v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
o Pamatuji si klíčová slova?
o Znám jejich obsah?
o Umím vysvětlit definici, která obsah
pojmu charakterizuje?
o Odhaluji při definování vztahy mezi
pojmy?
o Užívám náležitého jazyka při
definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
o Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech
(a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
· Je
užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
o Které z úkolů jsem dokázal
splnit bez opory textu?
o Jsem schopen splněný úkol popsat,
tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho
zdůvodnění?
LITERATURA:
Povinná:
BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
BÍLEK, P. A.: Hledání jazyka interpretace k modernímu
prozaickému textu. Brno: Host, 2003.
ECO, U.: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
ECO, U. Skeptikové a těšitelé. Argo, Praha 2006.
ISBN 80-7203-706-4
HAMAN, A.: Úvod do studia literatury a interpretace díla.
Jinočany: H&H, 1999.
Doporučená:
BRUKNER, J. – FILIP, J.: Větší poetický slovník.
Praha: ČS, 1969.
BRUKNER, J. – FILIP, J.: Poetický slovník. Praha:
Mladá fronta, 1997.
CULLER, J.: Krátký úvod do literární teorie. Brno:
Host, 2002.
ČERNÝ, V.: Úvod do literární historie. Praha: SPN,
1993.
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční
estetiky. Brno: Host, 2001.
DOLEŽEL, L.: O stylu moderní české prózy. Praha:
Nakladatelství Československé akademie věd, 1960.
DOLEŽEL, L.: Narativní způsoby v české próze. Praha:
Český spisovatel, 1993.
EAGLETON, T.: Úvod do literární teorie. Praha:
Triáda, 2005.
ECO, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc:
Votobia, 1997.
ECO, U.: O literatuře. Praha: Argo, 2004.
FISH, S.: S úctou věnuje autor. Brno: ÚČL AV
ČR, 2004.
GRYGAR, M.: Terminologický slovník českého
strukturalismu. Brno: Host, 1999.
KULKA, T. Umění a kýč. Torst, Praha 2000. ISBN
80-7215-128-2
KUNDERA, M. Nesnesitelná lehkost bytí. Atlantis,
Praha 2013. ISBN 978-80-7108-281-
THULLEROVÁ, Gabriela. Jak je poznáme? Umění a kýč. Knižní
klub, Praha 2007. ISBN 978-80-242-1998-1