Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
Okruh se bude věnovat vymezení období a možnostem historické periodizace. Ve studijní opoře studujeme s. 7-8 s výhledem na celou první kapitolu.
Budeme se věnovat této etapě dějin s přihlédnutím k Dobrovského prozódii české a dalším aspektům lit. vývoje, např. žurnalistiky. Studujeme s. 8-13.
Okruh se bude věnovat první etapě národního obrození s důrazem dějiny verše v tomto období. Studujeme s. 14-26.
V tomto bodě se budeme zevrubně zabývat RKZ. Studujeme s. 27-40.
Zde se zaměříme na kruciální text tohoto období a jeho kontextové souvislosti. Studujeme s. 41-47.
V tomto bodě budeme zevrubně analyzovat další ze základních knih tohoto období a sledovat, jak se pojem romantismu a jeho pojetí posouvá i do dalšího období. Studujeme a opakujeme s. 41-55.
Zde se zaměříme na význam divadla pro literární společenství doby s přihlédnutím k dílu J. K. Tyla. Opakujeme a v souvislostech se pokoušíme sledovat dané období, určené ve studijní opoře s. 7-55.
Další z interpretačních modulů založený na diskuzi nad textem. Tentokrát nad Babičkou Boženy Němcové. Kromě toho ovšem budeme sledovat i literární proměnu celé české literatury, prosto studujeme důkladně s. 48-55.
V tomto okruhu se zaměříme na generaci Májovou a básnický vývoj Jana Nerudy. Pro kontextové souvislosti studujeme s. 56-76. Daleko více je zde ale znalost založena na četbě a její reflexi.
Zde se zaměříme na českou prózu v několika jejích podobách, konkrétně v povídkovém díle V. Hálka a v románech K. Světlé, přičemž u této autorky promítneme její názorová a tvůrčí východiska i do dalších desetiletí. Studujeme s. 77-80, opakujeme též znalosti předchozího bodu.
Otázku členění české literatury druhé poloviny 19. stol. se v tomto kruhu pokusíme ukázat na základě konkrétních textů a jejich interpretace. V opoře studujeme s. 77-93.
V tomto okruhu se zaměříme na dílo toto období s přihlédnutím k J. Vrchlického, přičemž si budeme všímat i jeho prací překladatelských. Studujeme pozorně a v souvislosti s četbou opět s. 77-93.
V tomto okruhu se zaměříme na velké romány vycházející z realistických tradic a překračující je nejrůznějšími směry. Přihlédneme přitom též k podobám naturalismu v naší literatuře. V závěru pak opakujeme poznatky z celého kurzu. V opoře studujeme s. 94-102.