Základy kamery IV
Základy kamery IV
Info
Term
Summer 2024

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky

Cílem semestru jsou praktická cvičení, na kterých si posluchač může ověřit svou schopnost přenést teoretické znalosti do praktického dění. Student si projde kompletním výrobním procesem filmového díla od jeho scenáristickou, až po obrazovou a zvukovou složku.


Osnova - bloky

1.–2. Tvary a obrazové iluze.

3.–4. Zvláštní efekty a kamerové triky.

5.–6. Osy a úhly. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých záběrů.

7.–8. Příprava technického scénáře a denního plánu. Workflow při přípravě storyboardu a technického scénáře.

9.–10. Světlo a stín. Světlo a filmový prostor v ateliéru. Zobrazení herce ve světle, volba velikosti záběru vzhledem k „řeči těla“.

11.–12. Základní osvětlování v ateliéru a terénu a druhy používaných světelných zdrojů. Světelné technika – Technické a výtvarné světlo, charakter světla, typy svítidel.

13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.

 

Vyučující

prof. MgA. Marek Jícha


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %)


Literatura

povinná:

MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

 

doporučená:

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.

KALIŠ J.  Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.

ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.