Technika a technologie v tradičních a nových médiích
MgA. Mikuláš Odehnal
Technika a technologie v tradičních a nových médiích

1. Základní informace

Garant:

MgA. Jaroslav Zajíček


Vyučující:

MgA. Jaroslav Zajíček


Osnova:

1. Vědecké objevy k vzniku filmu

2. Vznik fotografie

3. Kinematograf bratří Lumièrů

4. Vznik zvukového filmu

5. Vznik barevného filmu

6. Vznik televize a televizního vysílání

7. Filmové kamery

8. Záznamová média

9. Promítací technika

10. Filmová laboratoř

11. Digitální média

12. Moderní příslušenství a konektivita

13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku


2. Organizace kurzu

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

V hodině se student seznámí s prvními vynálezy, které vedly k vzniku kinematografie. Objasňuje fungování např. camery obcury, kouzelné svítilny a stroboskopu. (Str. 7-10 12-14)

Vysvětlíme si pojmy jako světlocitlivý materiál, expozice a jak vznikala první fotografie a kdo ji vytvořil. (Str.10-12)

Proč byl kinematograf bratří Lumièrů tak revoluční? Jaké první filmy vznikaly a jak se promítaly. (Str. 14-17)

Připomeneme si první zvukový film a poté se zaměříme na zvukové systémy pro kina. Jaký je rozdíl mez Dolby stereo a Dolby Atmos. Zaměříme se také na druhy mikrofonů. (Str.49-58)

Podíváme se, jak vzniká barevný film a jaký je rozdíl mezi barevnou a černobílou filmovou surovinou. Ukážeme si rozdíly mezi jednotlivými výrobci (Str. 17-21)

Ukážeme si rozdíly mezi tvorbou pro kina a pro televizi. Jaké formáty obrazu využívá televize a jak se měnila technika v průběhu času. (Str. 31-36)

Podíváme se, z jakých částí se skládá filmová kamera, jaký je rozdíl mezi kamerou na filmovou surovinu a elektrickou kamerou. Řekneme si rozdíl mezi CMOS a CCD senzory. (Str. 37-48)

V této hodině si ukážeme druhy filmové suroviny. Vysvětlíme si pojmy 35 mm a 70 mm a ukážeme si rozdíl mezi širokoúhlým a klasickým formátem. (Str. 19-30)

Vysvětlíme si zkratky DCI, DCP a proč jsou důležité. Podíváme se, jaké kodeky jsou potřeba k promítaní digitálního obsahu v kinech. (Str.34-36)

Podíváme se na denní práce filmové laboratoře. Vysvětlíme si kopírování filmové suroviny a možnosti oprav. (str. 27-30)

Zaměříme se na audiovizuální digitální nosiče. Nejdříve na starší, které se se už moc nepoužívají např. Minidisc, poté na ty nejnovější jako SxS a SD karty. (Str 65-68)

Ukážeme si možnosti moderního příslušenství a jeho využití na place. Možnosti kabelů a propojení s počítačem (Str. 60-64)

Prozkoumáme možnosti distribuce pomocí jednotlivých kanálů. Použití digitálního záznamu v klasických kinech nebo pomocí streamovacích platforem. (str. 69-71)

Previous