Základy uměleckého přednesu a veřejných mluvních projevů
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Základy uměleckého přednesu a veřejných mluvních projevů

Cílem předmětu je seznámit studenty teoreticky i prakticky s uměleckým přednesem jakožto významnou a svébytnou uměleckou aktivitou, která komplexně rozvíjí mluvní dovednosti mluvčího / seznámit studenty teoreticky i prakticky s problematikou přípravy a realizace veřejných mluvních projevů. Budeme hledat cesty k přirozené a naplněné komunikaci, kterou musí ovládat nejen budoucí herci, performeři, ale také mluvčí, učitelé, pracovníci kulturních zařízení atd. Studenti si vyzkouší vybrat vhodný text, připravit se na přednes a s textem také vystoupit / se připraví na jiný typ veřejného mluvního vystoupení a také jej zrealizují.

Osnova:

  1. Seznámení studentů s podobou kurzu a požadavky na splnění zápočtu. Stylistika mluvních projevů. Veřejné a neveřejné. Oficiální a neoficiální.
  2. Specifika veřejných mluvních projevů – od prezentací, přes průvodní slovo kulturních událostí až po sólový umělecký přednes. Komunikační model.
  3. Dramaturgie – výběr uměleckého textu (prózy či poezie) pro vlastní přednes / konkretizace kulturní akce, pro kterou má být připraveno průvodní slovo. Kontext současné literatury / současného kulturního dění.
  4. Rozbor textu – metody rozboru textů pro potřeby uměleckého přednesu (subjektivní hledisko i pohled literární vědy) / ohledání širokého kulturního kontextu připravovaného průvodního slova
  5. Hledání interpretačních klíčů. Hledání vhodných jazykových prostředků. Hledání vlastního autentického mluvního stylu. Základy hlasové rozcvičky (hlasová a mluvní výchova)
  6. Analýza vybraných nahrávek veřejných mluvních projevů a ukázek vybraných sólových interpretů poezie či prózy. Pozitivní i negativní vzory.
  7. První interpretační pokusy vybraných textů / první formulace pevných částí připravovaného mluvního projevu. Práce se zpětnou vazbou od pedagoga.
  8. Sebereflexe a reinterpretace již vyloženého textu / Sebereflexe a nové formulace připravených částí textů
  9. Interpretace před známým publikem včetně zpracování zpětné vazby publika / Zkoušení před známým publikem včetně zpracování zpětné vazby
  10. Finalizace vlastního připraveného mluvního projevu, zapracování připomínek. Zdůvodněné variace, nové výklady, nové kontexty (opozitní kontexty).
  11. Veřejné vystoupení před publikem s přednesem poezie či prózy / v rámci moderování kulturního pořadu
  12. Sebereflexe vlastního výkonu; reflexe komunikace s publikem; zhodnocení vlastní přípravy s ohledem na všechny kroky předcházející samotnému výkonu.
  13. Reflexe předmětu a jeho přínosu pro studenty, rekapitulace klíčových principů.


Podmínky pro absolvování
Účast na seminářích (75 %).
Aktivní přístup při plnění úkolů, v diskusích a při společných praktických aktivitách a cvičeních.
Studium doporučené primární i sekundární literatury
Dobrá orientace v základních oblastech české a světové literatury (základní díla, osobnosti, směry, období), základní orientace v české i světové historii a kulturních kontextech.
Samostatný zdůvodněný výběr vhodné literární látky k přednesu, její rozbor, příprava interpretace a vystoupení na veřejnosti (popř. příprava koncepce průvodního slova k dané kulturní události, zpracování průvodního slova a realizace na veřejnosti).
Písemná reflexe vlastního výkonu a všech kroků přípravy.

Literatura
Povinná literatura:
ČECHOVÁ, M. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012.
ČMEJRKOVÁ, S. – HOFFMANNOVÁ, J. (eds.). Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. – MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy 1, 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 1986.
LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2001.
ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009.
Doporučená literatura:
BRUKNER, J. – FILIP, J. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997.
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I, II. Brno: Host, 2000, 2001.
ONG, W. J. Technologizace slova. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006.
ŠTEMBERGOVÁ KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Mluvní výchova dětí. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2016.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.
Předchozí