Dějiny světové kinematografie
Dějiny světové kinematografie

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky

Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií od vzniku filmu až do současnosti. Kromě zdůraznění jednotlivých period a etap vývoje dějin kinematografie se studenti rovněž seznámí s tvorbu vůdčích filmařských osobností a zásadními díly sledovaných období, a to na společensko-kulturním pozadí, které kinematografii do značné míry determinuje.


Osnova - bloky

1. Počátky kinematografie. Raný film v Evropě a jeho proměna v umění: Lumièrové a Méliès, Bbrightonská škola, Film d'Art, historický a veristický film v Itálii, rozvoj dánské kinematografie

2. Zrod americké kinematografie (Edison Company, Edwin S. Porter). Formování a vznik Hollywoodu (Griffith), filmová groteska

3. Zrod němcké kinematografie: německý expresionismus a kammerspiel. Skandinávská škola

4. Osobnosti francouzské filmové avantgardy. Francie jako meziválečná filmová velmoc

5. Sovětská kinematografie do roku 1945 a její osobnosti (Vertov, Ejzenštejn, Pudovkin, Dovženko).

6. Hollywoodský studiový systém od 20. let do roku 1945: nástup velkých filmových studií, hvězdný systém, preferované filmové žánry. Výrazné osobnosti kinematografie USA.

7. Zrod italského neorealismu. Italská kinematografie v 60.–80. letech 20. století. Francouzská kinematografie po roce 1945, nástup francouzské nové vlny.

8. Kinematografie USA v 60. a 70. letech (klasický vs. nový Hollywood), osobnosti. Nástup amerického nezávislého filmu v 80. letech.

9. Další proudy západní evropské kinematografie po 2. světové válce: spiritualita ve filmu (Dreyer, Bresson, Bergman), nový německý film, britské hnutí Free Cinema.

10. Poválečná kinematografie v zemích střední a východní Evropy 1945: Polsko (polská filmová škola, kino morálního neklidu), Maďarsko, Jugoslávie (Novi film), osobnosti sovětského filmu (Tarkovskij, Michalkov, Muratovová, Paradžanov).

11. Světové kinematografie mimo Evropu

12. Světová kinematografie v éře postmoderny, globalizace a zapojení nových médií. Proměny po roce 1989

13. Dokumentární, experimentální a animovaný film 


Garant

Mgr. Tomáš Polenský, Ph.D.


Vyučující

Mgr. Tomáš Polenský, Ph.D., MgA. Kristýna Pupáková

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

písemný test, písemná analýza vybraného díla


Literatura

Povinná:

BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011.

DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: Akademie múzických umění, 2012

GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2004.

MONACO, J. Nová vlna. Praha: Akademie múzických umění, 2001.

NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2010.

PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.

PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha: Academia, 2009.

SADOUL, G. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963.

TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005

ULVER, S. Západní filmová avantgarda. Praha: NFA, 1991.

 

Doporučená:

BEIER, B. Kronika filmu. Praha: Fortuna Print, 1995.

BERGAN, R. Film. Praha: Slovart, 2008.

BISKIND, P. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. Praha: Mladá fronta, 2012.

D'AGOSTINI, P. Legendární filmy. Praha: Mladá fronta, 2009.

FILIMONOV, V. P. Andrej Tarkovskij: skutečnost a sny o domově. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2018.

HERFURT, I. Zlatý fond světové kinematografie. Praha: Horizont, 1986.

HLADÍKOVÁ, K. – Janda, P. Lexikon kinematografie čínského světa. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018.

HUDEC, Z. Miklós Jancsó a jeho filmy: dějiny, moc a prostor v historických filmech Miklóse Jancsóa (1963–1981). Praha: Václav Žák – Casablanca, 2016.

KALIN, J. Ingmar Bergman a jeho filmy. Praha: Casablanca, 2007.

KEZICH, T. Federico: Fellini, život a filmy. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011.

KRACAUER, S. Dějiny německého filmu: od Caligariho k Hitlerovi. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.

KUPŚĆ, J. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha: Cinemax, 1999.

MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004

RÖWEKAMP, B. Hollywood. Brno: Computer Press, 2004

SOVA, D. B. Zakázané filmy. 125 příběhů filmové cenzury. Praha: Knižní klub, 2005

TOEPLITZ, J. Dějiny filmu. Praha: Panorama, 1989

TOEPLITZ, J. Kam spěje nový americký film. Praha: Orbis, 1976


Počátky kinematografie, vynález filmu, kinematograf, kinetoskop, zootrop, Lumièrovci, Méliès, Brightonská škola, Porter, Film d’Art, Pastrone opora s. 10–16

Thomas Alva Edison, Biograph, Vitagraph, Edwin Porter, David Wark Griffith, Mack Sennett, groteska opora s. 17–22

– UFA, Lubitsch, expresionismus, Kabinet doktora Caligariho, Carl Mayer, kammerspiel, Murnau, Upír Nosferatu, Lang, Metropolis, Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Svensk Filmindustri opora s. 23–30

– CINÉMA PUR, Gance, Napoleon, polyekran, impresionismus, Dulacová, Epstein, Clair, Mezihra, surrealismus, Buñuel, Andaluský pes opora s. 31–37

– Sovětský revoluční film, Sovkino, Protazanov, Kuleshov, Ezenštejn, Dziga Vertov, Dovženko opora s. 38–46

– Fox, Warner Brothers, Paramount, Universal, United Artists, First National a Metro-Goldwyn-Mayer, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, Cecil B. DeMille opora s. 47–54

– Roberto Rossellini, Cesare Zavattini, Luchino Visconti, Victorio De Sica, Michelangelo Antonioni, Cahiers du cinéma, Levý břeh, Alain Resnais, Agnès Varda, Jacques Demy, François Truffaut, Jean-Luc Godard, Alain Resnais opora s. 55–64

– Nový Hollywood, Mike Nichols, Dennis Hopper, Sam Peckinpah, Steven Spielberg, Robert Altman, George Lucas, Francis Ford Coppola, Woody Allen, Martin Scorsese, Terrence Malick opora s. 65–79

– Carl Theodor Dreyer, Alf Sjöberg, Ingmar Bergman, Alexander Kluge, Jean-Marie Straub, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Wim Wenders, Laurence Olivier, David Lean, Carol Reed, Michael Powell, Emeric Pressburger, Lindsay Anderson, Karel Reisz, Tony Richardson, Free Cinema, Terry Gilliam, Nicolas Roeg, Ken Loach, Peter Greenaway opora s. 80–94

– polská škola, Andrzej Wajda, Aleksander Ford, Jerzy Kawalerowicz, Roman Polanski, Jerzy Skolimowski, Kino morálního neklidu, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Krzysztof Kieślowski, Félix Mariássy, Miklós Jancsó, István Szabó, novi film, Aleksandar Petrović, Dušan Makavejev, Emir Kusturica, Gregorij Čuchraj, Michail Kalatozov, Andrej Tarkovskij, opora s. 95–106

– Nagis Ošima, Hiroshi Tešigahara, Šóhei Imamura, Akira Kurosawa, Shinj’ Cukamota, Takeši Kitano, Wu Tchien-Ming, Čchen Kchaj-ke, Zhang Che, King Hu, Ann Hui, Tsui Hark, Wong Kar-wai, Patrick Tam, Im Kwon-taek, Kim Ki-duk, Chan-wook Park, Chou Siao-sien, Edward Yang, Tsai Ming-liang, Stan Lai, Ang Lee, Nelson Pereira dos Santos, Glauber Rocha, Humbert Solás, Ousmane Sembène, Idrissa Ouedraog opora s. 107–123

– David Lynch, James Cameron, Oliver Stone, Spike Lee, Tima Burtona, Ridley Scott, Terry Gilliam, David Cronenberg, Steven Spielberg, Danny Boyle, Sam Mendes, Quentin Tarantino opora s. 124–130

– Walter Ruttman, Leni Riefenstahl, Frank Capra, Jean Rouch, direct cinema, cinéma verité, Georges Mélies, Man Ray, pur cinema, Fernand Léger, absolutní film, Vikinga Eggeling, Hans Richter, Oskar Fischinger, Walt Disney, Ladislas Starevič opora s. 131–141

Předchozí