Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
V první části proběhne obecný vhled do problematiky literatury pro děti a mládež. Seznámíme s pojmem dětské literatury jako takovým a s nástinem historického vývoje (s důrazem na českou literaturu). V opoře s. 8-15 kap. 1
V této části si definujeme specifika LDM. Budou nás také zajímat výrazové prostředky, které autoři používají. Rovněž se zaměříme na základní i specifické funkce dětské literatury i rozdíly mezi LDM a literaturou pro dospělé. V opoře s. 8-15 kapitola 1
Nyní se můžeme seznámit s nejfrekventovanějším dělením LDM podle literárních žánrů. Zaměříme se na obecnou charakteristiku jednotlivých žánrů s přihlédnutím ke specifikám, která se s LDM pojí. Budeme se věnovat také pojmům literární brak a mainstream v rámci literatury obecně. V opoře s. 8-15 kapitola 1
Pohádka patří k nejfrekventovanějším, nejoblíbenějším a také nejstarším žánrům dětské literatury. Vymezíme si proto její specifika - jak jazyková, tak fabulační i syžetová. Zároveň se seznámíme s významnými autory napříč evropskou historií. V této části se také podíváme na odbornou literaturu, která se na pohádky zaměřuje, zvláště pak na Proppovu Morfologii pohádky.
Následující téma navazuje na předchozí, čtvrtou část. Stále nás bude zajímat žánr pohádky, ovšem v jeho modernější podobě autorské, nebo také moderní pohádky. Tento žánr vychází z lidových pohádek, ovšem autoři s ním nakládají volněji a obohacují pohádky o svéráznými prvky. V české literatuře má autorská pohádka svou tradici, proto budeme pracovat s konkrétními ukázkovými texty především českých autorů.
Na chvíli se vzdálíme prozaickým žánrům a budeme se věnovat poezii. Studenti se seznámí nejen s různými žánrovými typy, ale také s historií tohoto žánru obecně. Ukážeme si, jaká úskalí čekají nejen na čtenáře, ale zvláště na autory při psaní dětské poezie. Studenti v rámci této části procvičí také některé pojmy z versologie.
V této části výuky se zaměříme na konkrétní žánry lidové poezie, ne jejich specifika. Čím je tato linie dětské poezie zajímavá? Proč zvláště předškolní děti inklinují k lidovým prvkům v poezii? Opět se zaměříme především na české spisovatele i konkrétní texty. V opoře s. 32-42 kapitola 3
V této části nás budou zajímat především současní čeští básníci a jejich verše věnované dětem. V opoře s. 32-42 kapitola 3
Vrátíme se zpět k prozaickým žánrům v rámci příběhových próz s dětským hrdinou. Tentokrát půjde o téma širší, k příběhovým prózám můžeme totiž řadit například dobrodružný román či detektivky. Okruh interpretovaných textů tedy může být širší a přizpůsobený preferencím studentů na kurzu. Základní žánrové vymezení a historický nástin je však samozřejmostí.
Ačkoliv v mnohém dívčí román připomíná příběhové prózy jen s tím rozdílem, že akcentuje dívčí svět, jedná se o problematický žánr. Velká část produkce spadá totiž spíše do braku. V takovém případě dochází ke schematizaci na mnoha úrovních. Zaměříme se tedy spíše na charakteristiku žánru jako takového než na konkrétní knihy. V opoře s. 51-53 kapitola 4.4
U tohoto tématu se zastavíme u literatury faktu pro děti a mládež akcentující historickou problematiku. Bude nás zajímat žánrové prostupování i způsoby zpracování nejrůznějších historických témat a období. V opoře s. 53-56 kapitola 4.5
Velmi populární žánry stojící na pomezí dětské literatury a literatury pro dospělé bývají stále někdy spojovány do jedné škatulky. Z toho důvodu si je přesně vymezíme a charakterizujeme. Jelikož se mnohé romány dočkali filmové podoby, zaměříme se rovněž na téma filmových adaptací. V opoře s. 56-64 kapitola 4.6
V rámci této lekce se můžeme vrátit k nejasným tématům, k dotazům či k závěrečnému testu. Můžeme konzultovat úkoly a zadání z opory.