Multikulturní aspekty sociální péče
Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D.
Multikulturní aspekty sociální péče

V rámci úvodní přednášky budou představeny cíle a zaměření kurzu, podmínky k jeho absolvování i plánované výsledky učení. Dále zde bude vymezen pojem kultura a budou přiblíženy její různé podoby. Po absolvování lekce by měl student umět charakterizovat různé podoby kultury a vysvětlit vybrané pojmy související s kulturou (kulturní šok a jeho fáze, kulturní stereotypy).

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.

Přednáška představí vybrané typologie kultur a jejich konkrétní charakteristiky. Hlavní pozornost bude věnována dimenzím národních kultur, které vymezil Geert Hofstede. V rámci přednášky budou jednotlivé dimenze vysvětleny a demonstrovány na vybraných příkladech. Pozornost bude věnována i dalšímu vymezování kulturních odlišností, které definovali Edward T. Hall a Erin Meyerová. Studenti by měli po absolvování výuky umět vysvětlit specifika jednotlivých kulturních dimenzí, porovnat je a aplikovat jejich znalost při analýze kulturně odlišného chování.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.

Přednáška vymezuje pojem multikulturalismus - jeho pojetí, počátky i kritiku. Dále jsou představeny základní pojmy z oblasti migraci. Podrobnější pozornost je věnována integrační politice a různým úrovním integrace migrantů. Studenti by měli po skončení výuky umět charakterizovat pojem multikulturalismus a vysvětlit příčiny jeho kritiky i základní pojmy spojené s migrací. Dále by měli umět popsat jednotlivé úrovně integrace imigrantů a srovnat rozdíly mezi nimi.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.
Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.

Přednáška přibližuje hlavní tendence migračního vývoje v moderní době. Nejprve je věnována pozornost ekonomické migraci jako jednomu z projevu modernizace v 19. století, Následně je charakterizována změna v přístupu vůči uprchlíkům po I. světové válce a po nástupu nacismu. Dále jsou představeny hlavní změny migračního vývoje v Evropě v druhé polovině 20. století. Studenti by měli být schopni charakterizovat hlavní trendy ve vývoji migrace v 19. a 20. století a vysvětlit příčiny změn přístupu vůči migrantům a uprchlíkům v jednotlivých obdobích.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.

Tématem přednáška jsou základní rysy migračníí a azylové politiky na úrovni EU. Nejprve jsou představeny její hlavní charakteristiky ve vztahu k různým typům migrace, Poté jsou podrobněji popsány dopady tzv. uprchlické krize z let 2015/2016 a její vliv na současnou evropskou migrační a azylovou politiku.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.

Přednáška představuje hlavní rysy migračního vývoje v Československu a v České republice od vzniku státu v roce 1918 po 90. léta 20. století. Jsou vymezeny hlavní tendence v přístupu vůči různým skupinám migrantů v jednotlivých historických obdobích. Zvláštní pozornost je věnována změnám migrační politiky po roce 1989, zmíněny jsou specifika přístupu ČR v době tzv. migrační krize. Studenti by měli být schopni charakterizovat hlavní rysy migračního vývoje v ČSR a ČR ve 20. století, a analyzovat vliv historických faktorů na přístup k cizincům v ČR

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.

Přednáška představuje hlavní skupiny cizinců (Ukrajinci, Vietnamci) a jejich socio-kulturní specifika. Studenti by měli po absolvování výuky charakterizovat hlavní kulturní specifika Ukrajinců a Vietnamců jako migrantů v ČR, dále srovnat přístupy v české migrační politice vůči různým skupinám ukrajinských migrantů a porovnat specifika různých typů vietnamských migrantů v ČR.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.

Přednáška charakterizuje multikulturní výchovu, její zaměření a druhy. Dále shrnuje očekávané výsledky učení (znalosti a dovednosti) spojené s hlavními probranými tématy,

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.
Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.
Previous