Sociální podnikání
Ing. Petra Krejčí, Ph.D.
Sociální podnikání
Info
Term
Winter 2023

Chapter contains:
1
Study Materials
2
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 16/2/2024.
Chapter contains:
6
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 16/2/2024.
Chapter contains:
8
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 16/2/2024.
Chapter contains:
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 16/2/2024.

Tutoriál 1 - organizace

Harmonogram tutoriálů z předmětu Sociální podnikání v ZS 2023/2024

Probíraná témata (2x150 minut)

13. 10. 2023

První část: Podmínky absolvování, semestrální práce. Otázky a diskuse. (35 minut)

Druhá část: Stěžejní oblasti následujících témat: Úvod do sociálního podnikání. Podmínky sociálního podnikání v ČR. Business modely v sociálním podnikání. (45 minut)

Třetí část: Výběr varianty projektu, rozdělení do skupin, hledání tématu pro projekt, zhodnocení myšlenky, tvorba cíle. (40 minut)

Čtvrtá část: Otázky a diskuse (10 minut)

Pozn.: 2x10 minut přestávka

8. 12. 2023

První část: Prezentace projektů. (45 minut)

Druhá část: Otázky a diskuse související s tématem semestrálního projektu. (15 minut)

Třetí část:  Stěžejní oblasti následujících témat: Business modely v sociálním podnikání. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků. Sociální inovace. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku. Otázky a diskuse. (75 minut)

Pozn.: 2x10 minut přestávka

Podmínky absolvování:


  • Realizace týmového semestrálního projektu
  • Obhajoba týmového semestrálního projektu v rámci posledního tutoriálu nebo na zkoušce
  • Odevzdání seminární práce (minimálně týden před plánovanou zkouškou)
  • Účást na zkoušce


Týmový semestrální projekt (0-30 bodů) a jeho obhajoba (0-10 bodů):

  • Skupiny ve 2 - 3členných týmech se budou nahlašovat spolu s abstraktem projektu do 13.11.2023 (včetně jmen členů týmů), emailem na krejci@opf.slu.cz. Finální znění práce se bude odevzdávat do Odevzdávárny IS systému, nejpozději týden před plánovanou zkouškou (prezentace může proběhnout bez finálního dokumentu!).
  • Lze průběžně konzultovat mailem: krejci@opf.slu.cz

 

Do předmětu Sociální podnikání navrhujeme následující zaměření, resp. možný výběr témat (oblastí):

  1. Analýza a zhodnocení využití marketingových nástrojů při činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových nástrojů)
  2. Analýza a zhodnocení financování činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových/doplňkových zdrojů financování)
  3. Návrh projektu na založení nového sociálního podniku (dle vlastního námětu)
  4. Návrh komunikační a marketingové strategie vybraného sociálního podniku
  5. Transformace stávajícího podniku na sociální podnik dle podmínek ČR

Poznámka:

Rámcová témata se mohou opakovat, jen aplikační "podnik" musí být jiný. Seminární práci možno konzultovat online přes MS Teams.


Obhajoba semestrálního projektu


  • Probíhá v naplánovaném termínu - na posledním tutoriálu.
  • Hodnotí se vizuální stránka prezentace, sladěnost skupinky, prezentační dovednosti, splnění požadované délky prezentace, aktivita a používání pomocných pomůcek.
  • Aktivita: všichni členové skupinky musí odprezentovat část prezentace.
  • Používání pomocných pomůcek je při prezentaci zakázáno! Mezi pomůcky patří papíry, ze kterých se čte a čtení z prezentace.
  • Obhajoba musí proběhnout před nebo v den prvního plánovanovaného termínu zkoušky!!


Kombinovaná zkouška (0-60b)


  • Zkouška může mít formu písemnou nebo ústní s možným využitím online nástrojů


Bodování:


  • A - 92 až 100 bodů
  • B - 83 až 91 bodů
  • C - 75 až 82 bodů
  • D - 66 až 74 bodů
  • E - 60 až 65 bodů
  • F - 0 až 59 bodů


Povinná literatura:

  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ, 2019. Sociální podnikání: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná. 135 s. ISBN 978-80-7510-374-1. 

Dodatečná literatura:

  • KOUDELKOVÁ, P. 2019. Základy marketingu a marketingové komunikace v sociálním podniku. Vydání I. Jesenice: Ekopress. ISBN 978-80-87865-50-7.
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ, 2016. Sociální inovace: vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint. ISBN 978-80-89553-42-6.
  • DOHNALOVÁ, M. a L. PRŮŠA, 2011. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-573-1.
  • CHAHINE, T., 2016. Introduction to Social Entrepreneurship, Boca Raton: CRC Press. ISBN: 9781498717045.


Konzultační hodiny

Úterý: 12:00 - 12:45 a 18:00 - 18.45
Středa: 10:00 - 11:30
Dle emailové domluvy
Možnost konzultace online formou (MS Teams)
(ve zkouškovém období konzultační hodiny neplatí)


V Karviné dne 19. 9. 2023

Ing. Petra Krejčí, Ph.D. v.r.

ve spolupráci s odbornými partnery



Instrukce k seminární práci

Osnova -  body, které se v práci vyskytnou


Úvod

1. Představení sociálního podniku

2. Analýza současného stavu (vnitřní prostředí-dodržování principů, analýza komunikace, marketingového mixu...) - dle tématu

3. Vymezení problematických míst, které jste našli

4. Návrh řešení včetně finanční náročnosti

Závěr


3. šablonka

Tutoriál 1 - přednáška


Obsahem tutoriálu  jsou témata:

  • Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky. Seznámíte se se základními principy sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice - hlavní studijní text, kapitola 1.

    Věnujte pozornost příkladům a  částem pro zájemce na stranách 16 a 18.

  • Podmínky sociálního podnikání v ČR. Zde se seznámíte s legislativními podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.), nejčastějšími typy právní formy sociálních podniků v ČR - hlavní studijní text, kapitola 2
  • Business modely v sociálním podnikání.  Zde se seznámíte s předpoklady pro sociální podnikání, zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky - hlavní studijní text, kapitola 3.


Podmínky absolvování předmětu - prezentace:



Témata k prostudování - prezentace:



Odkazy:



Tutoriál 2 - část 1 - přednáška


Obsahem tutoriálu  jsou témata:

  • Business modely v sociálním podnikání.  Zde se seznámíte s předpoklady pro sociální podnikání, zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.  - hlavní studijní text, kapitola 3.

  • Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků. Zde  jsou uvedeny typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis  - hlavní studijní text, kapitola 4.

  • Dalším tématem jsou sociální inovace.  Dovíte se o  typech sociálních inovací, jejich životní cyklus.  Závěrem zhodnotíme sociální podnikání jako možný typ sociální inovace - hlavní studijní text, kapitola 5.

  • Hodnocení výkonnosti sociálního podniku - hlavní studijní text, kapitola 6.


Věnujte pozornost řešeným úlohám a případovým studiím v průběhu textu.


Témata k prostudování - prezentace:

Tutoriál 2 - část 2 - prezentace a zkouškové okruhy


Prezentace:



Název projektu
Termín prezentace
EcoReStart8. 12. 2023
Zelená síť
8. 12. 2023
Twins coffee


Otázky ke zkoušce: