Téma Komunikaci a její význam přináší informace o komunikačních přístupech u jedinců se zdravotním postižením, kteří mají v komunikaci největší potíže. Studenti mohou nalézt základní informace o specifičnosti komunikace, pravidlech komunikace u všech druhů zdravotních postižených, se kterými se dnes setkáváme ve vzdělávání i společenském žití.
V kapitole se student může seznámí se skupinou jedinců se zdravotním postižením z hlediska aktuálně platné legislativy. Budou přiblíženy postoje společnosti k rodině a jedincům s postižením v historickém kontextu i v současnosti.
Cílem je umět pojmenovat problémy jedinců s těžkým zrakovým postižením, se kterými se mohou v komunikačním procesu potýkat. Studenti si uvědomí vazbu mezi vývojem kognitivních procesů s vývojem řeči a budou umět popsat potenciální narušení v různých rovinách při vývoji řeči.
V kapitole jsou uvedeny informace k porozumění specifičnosti v kontaktu a uvědomění si zásad pro komunikaci u jedinců s mentálním postižením, aby probíhala důstojně a efektivně pro oba komunikační partnery.
Schopnost komunikovat se dotýká sociálních vztahů, proto narušená komunikační schopnost může být rizikovým faktorem pro sociální vyloučení. Každý typ poruchy (centrální poruchy řeči, poruchy zvuku řeči, poruchy fluence, poruchy artikulace či poruchy hlasu) má specifické projevy. Student má možnost se seznámit s vhodnými postupy, jak dopad komunikačních nedostatků, specifik na jedince zmírnit.
Kapitola poskytuje informace o specifičnosti v komunikaci osob s těžkým sluchovým postižením. Výchozí je umět rozlišit, o jaký typ vady se jedná, jakého dosahuje stupně a od toho se odvíjejí možnosti komunikace. Neslyšící jedinci mohou využívat komunikační systémy i řadu pomůcek a komunikačních technologií, které jim pomáhají dosáhnout v komunikaci optimální porozumění i efektivní komunikaci samotnou.
Kapitola nabízí specifika, zásady a přehled problematiky v komunikaci s tělesně postiženými jedinci. Pohybové postižení ovlivňuje jedince v nejen v samostatnosti, ale i v psychické oblasti. Proto je například dodržování specifických zásad v komunikaci s těmito jedinci někdy i velmi kýžené.
Po prostudování kapitoly získáte přehled o pervazívních poruchách a představu o možnostech práce s těmito jedinci. Budete schopni rozvíjet možnosti aktivit s těmito jedinci, identifikovat jejich potřeby a vhodné metody začlenění a komunikace.
Jedinci s některými těžkými diagnózami se neobejdou bez systémů alternativní a augmentativní komunikace (AAK), jejichž cílem je minimalizovat možnost vzniku komunikačního deficitu a vytvořit nový podpůrný či náhradní komunikační kanál. V kapitole se student může seznámit s komunikačními systémy AAK a jejich možností využití u některých těžkých vad narušené komunikační schopnosti.
V kapitole jsou uloženy některé materiály, které budou prezentovány na přednáškách.