Seminář | Téma | Použitá technika | Činnosti |
1 | Projektový trojimperativ | projekt - zítřejší den (waterfall) | logika sestavení činností, rozpočet, rizika, cíl dne |
| Vybrat si téma projektu (co je vhodné využí jako projekt-zpětná vazba s vyučujícím) | brainstorming ve skupinách | 10 minut na sepis nápadů, studenti si vyberou cca 3 možnosti a pak si určí "+" a "-" nápadu (výhody a nevýhody, zda realizovat jako projekt) |
2 | Kontrola splnění - cíle projektu zítřejší den | zpětná vazba | diskuse, problémy při realizaci, poučení se s chyb |
| Práce na bodu č. 1 Definice projektu (zpracovává se 1.1 až 1.5) | SMART - stanovení cíle projektu; Organizační struktura projektu (schéma); RACI matice | vyhotovení cíle projektu, stanovení: výsledek, přínosy projektu, identifikace hlavní cílové skupiny, vymezení řešení problému (bude se řešit projektem) |
3 | Kontrola, zda jsou části 1.1 až 1.5 hotové | zpětná vazba | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Logický rámec projektu (LFM), bod č. 1.6 | matice logického rámce | studenti sestavují LFM - logiku horizontální a vertikální v matici (dosažení cíle, rozdělení projektu do částí, identifikace výstupů). Logika jestliže je splněno, mohu se posunout dál v řešení projektu. |
4 | Kontrola, zda je LFM hotový | zpětná vazba | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Struktura projektu (body č. 2.1 až 2.4) | rozhodovací analýza | studenti sestavují varianty možnosti řešení problému: 1. nedělám nic=stávající situace, 2. dělám mimimum=minimální změna, 3. dělám něco=zásadní změna, která způsobuje dosaženní přínosů a přináší nový výsledek/výstup |
5 | Kontrola, zda jsou body č. 2.1 až 2.4) hotové | zpětná vazba, důraz na uvědomění si variant (možností) a snimi spojených výhod/nevýhod | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Harmonogram projektu (bod č. 2.5) | Gantt Chart | využití MS Project (zahájení projektu, nastavení kalendáře, rozdělení projektu do hlavních a dílčích úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků, kritické cesty |
6 | Harmonogram projektu (bod č. 2.5) | Gantt Chart | využití MS Project (zahájení projektu, rozdělení projektu do hlavních a dílčích úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků, kritické cesty |
| | Work Breakdown Structure (WBS), Gantt Chart | využití MS Project, sestavení WBS, práce s Ganttovým diagramem |
7 | Kontrola harmonogramu projektu (bod č. 2.5) - hotový Gant Chart, WBS | zpětná vazba - důraz na logiku a chronologii činností, vazby mezi úkoly, časová osa | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Náklady projektu (bod č. 2.6) | techniky sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle přímých/nepřímých nákladů) | výběr vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat |
8 | Náklady projektu (bod č. 2.6) | techniky sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle přímých/nepřímých nákladů) | výběr vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat. |
| Rozšíření o dílčí rozpočty (body č. 2.6.2 až 2.6.4) | rozpočet na tolerance (rezervy), změnový rozpočet a rozpočet na rizika-ten je doplněn až po analýze rizik) | Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat. |
9 | Návratnost investic (bod č. 2.) | Metoda výnosnosti investic – ROI Metoda doby splacení – Payback Method. Metoda čisté současné hodnoty – NPV (Net Present Value on Investment). Metoda vnitřního výnosového procenta – IRR (Internal Rate of Return). Nákladově výstupové metody hodnocení Metoda nákladů a užitku – Cost-Benefit Analysis. (všechny metody jsou detailněji představeny na přednášce) | výběr vhodné metody pro výpočet návratnosti investice (hlavní smysl projektu - musí mít určitý přínos plus návratnost vložených prostředků). Nemusí se aplikovat všechny metody, stačí výběr jedné vhodné metody a odůvodnění výsledku. |
10 | Kontrola nákladů projektu a návratnosti investic | zpětná vazba | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Popis produktu projektu (bod 3.1 až 3.4) | nákres, případně tvorba prototypu/modelu produktu projektu | kreativní techniky - jak bude finální produkt projektu vypadat, jeho složení. Může to být foto modelu, nákresu, prototypu apod. Cílem je, aby byla jasná představa o tom, jak má vypadat výsledný produkt projektu a z čeho se bude skládat. |
11 | Popis produktu projektu (bod 3.5 až 3.8) | Mapa empatie uživatele produktu, lze také použít Hodnotový Canvas (Value Added Canvas) | Studenti sestaví mapu empatie uživatele produktu projektu, očekávvání na kvalitu, akceptační kritéria, tolerance kvality, odpovědnost za akceptaci produktu |
12 | Kontrola popisu produktu projektu (celý bod č. 3) | zpětná vazba | diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.) |
| Identifikace hrozeb a rizik projektu (bod č. 4 šablony) | RIPRAN | Sestavují se jednotlivé kroky pro identifikaci hrozeb a následných rizik (RIPRAN), vymezení dopadu rizika (v Kč), stanovení opatření proti hrozbám, stanovení způsobu zmírnění rizika včetně nákladů a odpovědnosti |
13 | Závěr - vyhodnocení a souhrn hlavních poznatků projektu (bod č. 5 šablony) | Sumarizace informací (deduktivní logika) | interpretace dat a infomací: projekt je žádoucí - náklady vs. přínosy vs. rizika; životaschpnost projektu, zda projekt dodá výstupy, výsledky a zda je projekt dosažitelný - výsledky projektu zajistí přínosy |