Management kultury a fundrasing
Management kultury a fundrasing

Úvod

Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je

s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí

a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti

budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody

k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti. Předmět se zaměří na základní

principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich

legislativní úpravu v ČR a možné způsoby financování a také na teoretická východiska aplikovaná na konkrétní

kulturní projekty z praxe (především v zemích V4), obsah, význam a metody fundraisingu nestátní

neziskové organizace.

1. Základní informace


Garant:

Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

Vyučující:

Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

Osnova lekcí:

1. Základy marketingu 1

2. Základy marketingu 2

3. Marketingové komunikace 1

4. Marketingové komunikace 2

5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí

6. Principy fundraisingu 1

7. Principy fundraisingu 2

8. Grantový systém ČR a EU 1

9. Grantový systém ČR a EU 2

10.–13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty

2. Organizace kurzu

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Účast na přednáškách a seminářích (75 %), realizace konkrétního fundraisingového projektu.

4. Literatura

povinná:

BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.

HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.

KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.

SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.

REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress,

2010.

doporučená:

BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.

BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.

CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers,

2009.

ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.

DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.

DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.

DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika,

2009.

GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.

HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.

HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.

JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.

KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových

organizací, 2000.

LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy

Studies, 1996.

NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.

PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.

POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál,

2006.

RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen

Kunst. Berlín, 1997.

Definice a charakteristika marketingu, pojem produkt, marketing a kultura, kulturní organizace a kulturní produkty. (7.–12. s. studijního textu)

Marketingový mix, cílová skupina marketinku kulturních organizací, 4P, distribuce, cena, komunikace. (13.–16. s. studijního textu)

Cíle marketingové komunikace, marketingový mix, východiska kvalitní a efektivní marketingové komunikace, public relations. (13.–26. s studijního textu)

Distribuce, cena, formy podpory prodeje, propagace. (13.–26. s studijního textu)

Cílová skupina, segmentace trhu, způsoby marketingu, výhody a nevýhody digitálního marketingu. (s. 22–30 studijního textu)

Co je fundraising, význam fundraisingu, hlavní zásady fundraisingu. (27.–38. s studijního textu)

Fundraiser, fundraisingová strategie, zdroje financování. (27.–38. s studijního textu)

Způsoby financování kulturních institucí, zdroje financování, dotační programy na jednotlivých úrovních státní správy České republiky, dotační programy na úrovni nadací a nadačních fondů, dárcovství vs. sponzoring, vlastní činnost organizace jako zdroj finančních příjmů. (39.–53. s. studijního textu)

Finanční zdroje Evropské unie, zahraniční zastupitelstva a instituce, podnikový fundraising, individuální fundraising, crowdfunding. (39.–53. s. studijního textu)

Zpracování grantových žádostí, struktura grantové žádosti - průvodní dopis, formulář projektu s obecnými údaji, údaje o projektu, finanční údaje, povinné přílohy. Nejčastější chyby, vyhodnocování projektů. (54.–62. s. studijního textu)

Previous