Základy oboru dokumentární tvorba
Základy oboru dokumentární tvorba

Základy oboru dokumentární tvorba

Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách

absolvování atp. Nepřehlédněte!

Sylabus

Cíle výuky

Cílem je seznámit posluchače se základy tvorby dokumentu. Pokusíme se o definici a specifikaci výrazových

prostředků a možností filmové řeči dokumentárního díla a o vymezení hranic jednotlivých žánrů v

oblasti dokumentární tvorby (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film).

Poukážeme na rozdíly filmové řeči publicistiky a dokumentu. Zaměříme se i na práci se zdroji a s respondentem.

Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku dokumentárního díla – s klíčovými fázemi procesu

koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla a také s metodami realizace, s

jejich možnostmi a limity.

Osnova - bloky

1. Úvod do dokumentárního filmu, definice pojmu, etika

2. Pozorovat/rekostruovat, vertov vs. Flaherty

3. Poezie versus sociální dokument, ivens vs. Vigo

4. Podoby zvukového dokumentu, užití komentáře, lehovec

5. Free cinema, kouzlo synchronního zvuku. Wiseman

6. Příběh v dokumentárním filmu, situace, tříaktová struktura

7. Portrét vs. Medailon

8. Vědecký film, painlevé

9. Režisér jako postava v dokumentárním filmu

10. Found – footage, práce s archívním materiálem

11. Sportovní film

12. Specifické podoby dokumentu – performativní modus

13. Dokumentaristická etika

Vyučující

MgA. Kristýna Pupáková

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Písemná analýza vybraného snímku

Literatura

povinná:

NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU 2010.

ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: FAMU, 2001.

MAGÁL, S. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. Bratislava: VŠMU, 1990.

doporučená:

FLAHERTY, R. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. Praha: 1969.

GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.

KARASOVÁ, J. Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném stavu/. Praha:

FAMU, 1967.

SKLENÁŘ, V. Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu. Praha: 1973.

ŠPÁTA, J. Dokumentární film jako tvůrčí interpretace reality. Habilitační přednáška. 1966.

ŠPÁTA, J. Perspektivy dokumentárního filmu a jeho výuky na přelomu století. Profesorská přednáška. 2001.

– Dokumentární film, etika, dokumentární mód. Seznámení se s pojmem a významem dokumentaristiky Představení základních pojmů. Definování základních teoretických východisek pro etiku a dokument. opora s. 7-10

Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.

– Výkladový modus, Observační modus, Robert J. Flaherty, Dziga Vertov. Seznámení se s výkladovým a observačním dokumentem. Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů. opora s. 11-16

Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.

– Poetický dokument, Sociální dokument, Joris Ivens, Jean Vigo. Seznámení se s poetickým a sociálním dokumentem. Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů. opora s. 17-20

Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.

– Zvukový film, zvukový dokument, komentář, ruch, šum, ticho, Lehovec. Seznámení se s funkcemi a podobami zvuku v dokumentu. Představení významných autorů. opora s. 21-25

Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.

– Free Cinema, Lindsay Anderson, Karel Reisz, Tony Richardson, Frederick Wiseman. Seznámení se s hnutím Free Cinema. Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů. opora s. 26-29

Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.

– Námět, téma, výstavba díla, struktura, tříaktová struktura. Seznámení problematikou tématu a příběhu v dokumentaristice. Představení základního narativního modelu – tříaktová struktura. opora s. 30-34

Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.

– Portrét, rozhovor, interview, Medialon. Seznámení definicí portrétu a medialonu. Představení příkladů užití těchto forem. opora s. 34-36

Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.
Study now

– Vědecký film, popularizace vědy, Jean Painlevé. Seznámení definicí a formou vědeckého filmu. Představení nejvýraznějšího představitele vědeckého filmu – Jean Painlevé. opora s. 37-41

Teacher recommends to study now - from 18/11/2024 to 24/11/2024.

– Režie, etika, performance. Seznámení se s definicí a úlohou režiséra jako součástí dokumentu. Představení problematiky a základného východiska. opora s. 42-45

Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.

– Found footage, archivy, historie, záznam, etika, licence. Seznámení se s přístupem found footage. Představení jednotlivých institucí, které zpravují archivní materiály. opora s. 46-51

Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.

– Sport, Sportovní film, Sportovní dokument. Obeznámení se s pojmem sportovní film. Sportovní film v ČR a jeho tradice. opora s. 52-54

Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.

– Modus, Free Cinema, Cinéma-verité, Direct Cinema, Kino-Oko. Obeznámení se s podobami současného dokumentu. Představení jednotlivých přístupů. opora s. 55-57

Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.

– Etika, legislativa, informovaný souhlas, kodex. Seznámení se ze základními principy vztahu etika a dokumentaristika. Představení pojmu informovaný souhlas. Vysvětlení role autenticity v dokumentu. opora s. 58-62

Teacher recommends to study from 23/12/2024 to 29/12/2024.
Previous