Dramaturgie kulturních projektů
Mgr. Pavla Bergmannová
Dramaturgie kulturních projektů
Info
Období
léto 2024
Cílem přednášky a následného semináře je propojit vědomosti z rozmanitých oblastí umění (divadlo, film, výtvarné umění, literatura, hudba) a aplikovat je při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární večery, příprava vlastního divadelního festivalu Na cestě apod.). Předmět není jen určen pro studium jednoduchých informací a faktů, studenti by měli navazovat kulturní kontakty v rámci regionu i mimo něj, sledovat určenou dramaturgii kulturního projektu a podle možnosti se zúčastnit jeho realizace. 

Cílem přednášky a následného semináře je propojit vědomosti z rozmanitých oblastí umění (divadlo, film, výtvarné umění, literatura, hudba) a aplikovat je při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární večery, příprava vlastního divadelního festivalu Na cestě apod.). Předmět není jen určen pro studium jednoduchých informací a faktů, studenti by měli navazovat kulturní kontakty v rámci regionu i mimo něj, sledovat určenou dramaturgii kulturního projektu a podle možnosti se zúčastnit jeho realizace.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 2. 2024 do 18. 2. 2024.

Abychom se mohli regulérně zabývat otázkami dramaturgie kulturních projektů, musíme definovat pojmy dramaturgie a kulturní a umělecký projekt. To bude náplní této kapitoly. Nejprve se proto studenti stručně seznámí s kontextem vzniku pojmu dramaturgie jako tvůrčí profese uplatňované zejména v oblasti umělecké, přičemž vymezíme komplex činností, kterým se daná oblast věnuje. Následně naši pozornost zaměříme na problematiku definice pojmu kultura, a to v užším slova smyslu jako termínu nadřazenému oblasti umění. S ohledem na současnou praxi se budeme věnovat také detailnímu členění kulturních odvětví a oblastí (administrativní členění podle činností MKČR, členění dle standardů Evropské komise, členění dle metodiky NIPOS). V závěru kapitoly rovněž vymezíme pojem projekt – nejprve v obecných souvislostech a následně v kontextu umění jako kulturní projekt, a to se všemi jeho specifiky. V závěru kapitoly budou jednotlivé poznatky shrnuty.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.

Kapitola se zaměří na klasifikaci projektů. Ta je v podstatě nezbytným krokem, neboť každý jednotlivý typ projektu vyžadují specifické metody pro své plánování i řízení. Uvedené dělení se zaměří na nejběžnější oblasti, s nimiž se setkáváme v rámci realizace projektů v České republice. Nejčastějšími kritérii jsou navrhovatel a adresát projektu, rozsah projektu, forma organizace projektu, financování projektu, místo konání (geografická působnost) projektu, délka trvání či velikost projektu. Jedná se o základní dělení, hranice mezi jednotlivými klasifikacemi se mohou stírat.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.

Kapitola nabízí studentům co nejucelenější vhled do problematiky strategického řízení kulturních projektů. Seznámí je s podstatou a významem strategického managementu a jeho jednotlivými fázemi – počínaje formulacemi poslání, přes strategické analýzy prostředí až po samotnou tvorbu strategie a plánování realizace projektu. Důraz bude kladen rovněž na samostatnost organizace realizující daný kulturní projekt. Po prostudování této kapitoly student získá potřebné znalosti a dovednosti, které může funkčně uplatňovat v rámci realizace kulturních aktivit různého zaměření.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.

Cílem kapitoly je seznámit studenty se základy projektového učení a řízení – tedy s problematikou a specifiky plánování, realizace a hodnocení projektů v oblasti kultury a umění. Blíže se tedy budeme věnovat projektovému řízení s jeho nezbytnými složkami a požadavky. Detailně si přiblížíme pojem životní cyklus projektu a budeme se věnovat jeho jednotlivým fázím, které jsou nezbytné pro řízení realizace projektu. Hlavním smyslem je provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče a vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných úkolů.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.

V této kapitole si představíme rozdíl mezi malým a střednědobým projektem, který je uznávaným faktorem rozvoje společnosti a je nepostradatelný nejen pro moderní tržní ekonomiku, ale tvoří také základ střední třídy obyvatelstva, která bývá v demokratických státech významnou silu jak v ekonomickém, kulturním, tak i v politickém slova smyslu.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.

V této kapitole se seznámíme s charakteristikou velkého integrujícího projektu a principy jeho řízení. Dále si představíme projekt Kreativní Evropa - unijní program zaměřený na podporu kinematografie, kulturních a kreativních odvětví.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.

V této kapitole přestavíme podstatu kooperativních projektů a jejich rozlišení. Postupně si vykreslíme seznam úkolů, na které musí myslet projektový koordinátor (aktivity se musí plánovat a organizovat, bod po bodu odškrtávat jako splněné).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.

Kapitola je zaměřená na význam a podobu koordinačních a podpůrných akcí v rámci existujících projektů. Po vysvětlení pojmů vyjmenovává jednotlivé podoby a možnosti a všímá si jejich vztahu k oblasti, v níž jsou typicky uplatňovány.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.

Kapitola zaměřená na dramaturgii zážitkových akcí se věnuje možnostem vybudování události, kurzu apod. takovým způsobem, aby jejich dění přesahovalo meze všednosti a stalo se tak pro účastníky nezapomenutelným. Po představení pěti dramaturgických stupňů se soustředí na jednotlivé aspekty akce: nejprve na práci s emocemi, poté na postavení organizátora kurzu jako dramaturga, schémata dramaturgické vlny a dramaturgického oblouku stejně jako křivky akce – jejíž efektivní i efektní zakončení po jistém uvolnění ústrojně navazuje na závěrečnou gradaci.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.

Materiál předkládaný v této kapitole si klade za cíl seznámit studenty s legislativními podobami působnosti kulturních institucí, organizací a spolků, které umožňuje právní systém České republiky. Nabízí přehledný výčet právních forem realizujících svou činnost v oblasti kultury a umění u nás a blíže objasňuje podmínky jejich vzniku a existence, ale zejména náplň a možné cíle činností. Pozornost bude zaměřena zejména na neziskový sektor s mnoha jeho odnožemi, neopomeneme se ale věnovat také komerčním institucím zřizovaných podnikateli a podnikatelskými subjekty za účelem zisku.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.

Cílem výuky je příprava plánu studentského autorského projektu. Student si po konzultaci s pedagogem zvolí téma projektu (např. realizace festivalu, příprava inscenace, příprava výstavy, realizace animačního programu s divadelním zaměřením atp.) a na základě určené osnovy samostatně zpracuje jeho projektový záměr (plán). Prakticky tak bude aplikovat znalosti a dovednosti získané v rámci studia předmětu Dramaturgie kulturních projektů (zejména okruhy týkající se projektového řízení, marketingu, fundraisingu a dramaturgie).


Kapitola obsahuje:
4
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor k prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejné obhajoby autorských projektů – za přítomnosti pedagogů oboru Kulturní dramaturgie, ostatních studentů a další akademické veřejnosti – studenti představí projektový záměr svého autorského projektu a na základě diskuze obhajují jednotlivé kroky jeho realizace. Touto cestou si snadno ověřují nejen své znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně projekt zpracovat, ale zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat projekty ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.

Utříbení nabytých znalostí.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.
Předchozí