Analýza dramatického textu
MgA. Mgr. Alžběta Matoušková
Analýza dramatického textu
Seminář je zaměřen na rozvinutí schopností přečíst a interpretovat umělecké dílo (text) z hlediska objektivních kontextů i individuálního zaměření čtenáře. Vybrané dramatické i teoretické texty reprezentují hlavní stylové proudy vývoje divadla a také reagují na současné trendy, které mají studenti nejčastěji šanci v praxi potkat. Při analýze klademe důraz na strukturu her, jejich členění a dějová fakta, stejně jako na výklad jednotlivých postav, odkrývání jejich témat, motivací. V klasických dílech se ohlédneme i za problematikou překladu a možnostmi převodu cizojazyčného veršovaného textu. Analýza v další fázi přerůstá v diskuzi nad společenskou přínosností daného díla a jeho potenciálem v širším slova smyslu.


1. Základní informace

Vyučující:

Mgr. et MgA. Alžběta Matoušková 

Osnova:

  1. Klasický dramatický text a jeho výstavba (Aristoteles a Nicolas Boileau).
  2. Třikrát Elektra (Sofoklés, Eurípidés, O´Neill).
  3. Molièrova charakterová komedie.
  4. Shakespearův jazyk (Romeo a Julie)
  5. Ibsenova realistická metoda.
  6. Nedějová dramatika A. P. Čechova.
  7. Epické divadlo a Bertolt Brecht.
  8. Absurdní drama a Čekání na Godota.
  9. České a slovenské drama 21. století (Drábek, Klimáček).
  10. Dokumentární divadlo – hraniční žánry.
  11. Britská coolness dramatika (Sarah Kane, Martin Crimp).
  12. Současná německá a rakouská dramatika (Dea Loher, Thomas Bernhard).
  13. Nové parafráze klasických námětů (Jelinek, Ravenhill, Sikora, Durang).


V semináři se studenti naučí poznat, pojmenovat a interpretovat základní principy výstavy klasického dramatického textu. Výchozími texty jsou Aristotelova Poetika a z něj vycházející Umění básnické Nicolase Boileaua (část o divadle). Cesta ke klasické stavbě pětiaktového dramatu - expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa. Moment katarze. Princip tří jednot. Připomenutí dobové inscenační praxe, význam mytologického rozměru. Chór jako dramatická postava. Jak se z poznatků o antickém dramatu v klasicistní době stává dogma.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 26/2/2023.

Élektra, původně mykénská princezna, a její boj za spravedlnost, je pro autory významným námětem napříč druhy umění i staletími. Srovnání dvou verzí antické tragédie – Sofoklovy a Eurípidovy verze. Na základě znalostí z prvního semináře analyzujeme strukturu antické tragédie na těchto konkrétních textech. Jako příklad moderní parafráze volíme slavné drama Eugenea O´Neilla Smutek sluší Elektře. Příklady a ukázky ze současných inscenací na téma Élektra. Reflexe současné inscenace Elektry (Divadlo v Dlouhé, režie Hana Burešová ).


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 5/3/2023.

Molière obohatil dějiny dramatu o žánr „vysoké“ komedie charakterů – dodnes hraný Lakomec nebo Tartuffe jsou dokladem. Celý hlavní konflikt a děj je stavěn na centrální osobě – původní typ (vycházející často z commedie dell´arte) je psychologicky prohlouben, je mu přizpůsobena zápletka a celá formální výstavba hry. Stručně si představíme inscenační tradici Tartuffa a související problém cenzury (boj o Tartuffa, dopisy autora králi). Všimneme si postavy rezonéra, postavy tlumočící autorův názor. Neopominutelná je také problematika veršovaného překladu (alexandrin), seznámíme se s netypickým „volným“ překladem Tartuffa z ruky Antonína Přidala a vybranou pasáž srovnáme s převodem Vladimíra Mikeše. Primární literatura: Molière. Tartuffe. Překl. Antonín Přidal. Brno: Větrné mlýny, 2006. Doporučená literatura: Molière. Tartuffe. Přel. Vladimír Mikeš. Praha: Artur, 2006. BOILEAU, N. Básnické umenie. Bratislava: Tatran, 1990. Molière. Tartuffe Impromtu. Program k inscenaci. Praha: Národní divadlo, 2014.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 12/3/2023.

Proč je Shakespearova první tragédie dodnes nejznámější příběhem o zakázané lásce? Projdeme vývoj textu, jeho změnu z komedie v tragédii, poznáme způsob použití formy sonetu v dramatu. Dále se zaměříme především na jazykovou výstavbu hry – práce s tematikou světla a tmy, života a smrti, dne a noci, s okouzlujícími metaforami. Práce s veršem i prózou, mícháním vysokého a nízkého stylu. Dle zájmu studentů lze vložit i ukázku srovnání nejznámějších českých překladů.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 19/3/2023.

Kapitola představuje Henrika Ibsena jako protagonistu moderního realistického dramatu. Připomene proměna tematiky i postav od doby Shakespeara a Molièra přes žánr měšťanského dramatu (Lessing). V souladu s požadavky realistického umění Ibsen kompozičně odmítl monology, promluvy stranou, naopak drama přiblížil prozaickému stylu. Novátorská je Ibsenova metoda expozice – expoziční retrospektivní dialog protagonisty s přítelem z minulosti, ve kterém divákovi sdělí fakta o svém dosavadním životě. Ibsenovo zápletkové drama je důsledně analytické, často uzavřeno do rodinného prostředí, otevírá i tabuizovaná témata.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2023 to 26/3/2023.

A. P. Čechov vytvořil vlastní typ dramatu, může být nazýváno lyrickým dramatem vzhledem k potlačení vnější dějovosti. Drama se dostává do nitra postav. A naopak, skutečné dramatické momenty a životní zvraty se odehrávají v druhém plánu či zcela mimo obraz, pouze se o nich mluví (např. smrt barona Tuzenbacha v souboji). V centru autorova zájmu jsou postavy a jejich všední životy, rozpor mezi ideály a skutečností, neschopnost aktivizace postav. Skladba dílčích motivů je důležitější než vývoj hlavního konfliktu. Uvědomíme si proměna typu romantického „zbytečného člověka“ v rezignované postavy čechovových her. Zhodnotíme jejich tragický i komediální potenciál a nesoulad mezi dlouholetou inscenační tradicí Č. her v žánru psychologického, zprvu až plačtivého dramatu, a akcentováním komiky až grotesknosti v současných inscenacích. Možná až překvapivá je potřeba soudobého divadla se k Čechovovi neustále vracet a konfrontovat se s danými tématy. Je Čechov živý dodnes nebo je třeba jeho hry zásadně revidovat? K tématu se pak ještě v závěru kurzu vrátíme v podobě několika moderních přepisů Čechovových her.


Chapter contains:
2
PDF
3
Study text
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 2/4/2023.

Seznámení s konceptem epického divadla, od průkopnických postupů Erwina Piscatora až po vrcholné dramatické texty Bertolta Brechta. Kromě opakování teoretických znalostí o antiiluzivním divadle, jeho cílech a postupech se zaměřujeme na analýzu a interpretaci textu Matka Kuráž a její děti – kroniky třicetileté války. Jakými prostředky chce Brecht dosáhnout, aby divák v divadle přemýšlel nad problémy světa a nepropadal soucitu s postavami, aby racionalita dominovala nad emocionalitou. Jak jsou tyto principy aplikovány v Matce Kuráži. Žánrové srovnání angažovaného divadla, agitky, politického divadla, epického divadla a historické hry.


Chapter contains:
2
PDF
3
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 9/4/2023.

Kapitola je věnována praktickému náhledu do oblasti tzv. absurdního dramatu. Divadlo ve světě, který ztratil humanitu a kde slovo už pozbylo svého původního významu. Na společenskou, filozofickou a politickou situaci po dvou světových válkách v Evropě i divadlo reaguje novým konceptem. „Antidrama“, divadlo bez dramatických postav a dialogů. Obraz rozpadajícího se světa s sebou nese proměnu dramatické struktury – likvidace dramatického příběhu, antipsychologismus, bourání hranic mezi žánry tragickými a komikou (žánrový synkretismus). Svět existenciální nejistoty se odráží v dramatech komponovaných bez zápletky, bez řešení (Čekání na Godota – smyslem je samotné čekání).


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
2
Study text
Teacher recommends to study from 10/4/2023 to 16/4/2023.

Kapitola se věnuje příkladům divadelní produkce v naší zeměpisné oblasti, které odrážejí zkušenosti posledních dvaceti let. Oběma autorům se ve vybraných textech povedlo zachytit „ducha doby“ a v originálním dramatickém zpracování představují témata a problémy současné doby. Klimáčkův Hypermarket měl premiéru v rámci projektu Bouda Národního divadla v roce 2004, ukazuje prostředí novodobého chrámu konzumu jako místo střetávání lidských osudů, je metaforou pro některé klíčové bolesti naší doby. Náměstí bratří Mašínů je typickým příkladem dramatiky Davida Drábka, jednoho z nejvýznamnějších českých dramatiků po roce 1989.


Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/4/2023 to 23/4/2023.

Specifický žánr, který reaguje na obecný trend věrné reflexe skutečnosti. Takové divadlo chce divákům předkládat holá fakta, konfrontovat je s ničím neupravovanou zprávou o životě, ze světa, z reality. Práce s autentickými materiály a výpověďmi, práce s neherci, limity autorského vstupu do textu, limity režijní práce. Možnosti dramatického zpracování skutečné události zkoumáme na žánrově hraničním textu německého dramatika a herce Torstena Buchsteinera NordOst.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 30/4/2023.

Nová vlna britské dramatiky – in-yer-face theatre, která se prosazuje od poloviny 90. let. Přináší vysoce konfrontační divadlo, diváky záměrně šokuje ať už otevřeností v oblasti násilí, tabuizovaných témat nebo přímočarých inscenačních prostředků. Seznámení s klíčovými jmény Mark Ravenhill, Sarah Kane, Martin MacDonagh, Martin Crimp, Partick Marber.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
2
Study text
Teacher recommends to study from 1/5/2023 to 7/5/2023.

Thomas Bernhard, v mnoha ohledech kontroverzní rakouský dramatik a spisovatel, autor osamělých, narušených a nevyrovnaných postav libujících si v dlouhých monologických promluvách ve formě volného verše. Jeho hry lze vidět jako nekonečné varianty jednoho základu. Ve vybrané hře Velikáni potkáváme vysokou společnost umělců užívajících si opulentní hostinu v letním sídle protagonisty. Dea Loher, oceňovaná německá autorka přelomu století, v dramatu Tetování prezentuje opět pro autorku typickou formou incestní příběh jedné průměrné maloměstské rodiny. Oba autoři píšou specifickým jazykem a formou.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 8/5/2023 to 14/5/2023.

V současné divadelní praxi často vyvstává otázka radikální textové úpravy klasických textů – někdy jde pouze o zesoučasnění jazyka nebo nový překlad, jindy sílí potřeba společenské i významové aktualizace. Jaká míra úprav je obhajitelná? Kdy se dá mluvit o úpravě a kdy o přepisu nebo nové hře na motivy klasické látky? Uvedeme příklady z naší i světové praxe, i známí autoři se často vracejí ke klasikům a dávají jim „nový kabát“. Nabízím pohled na dvě čechovovské adaptace, ale studenti mají možnost vybrat konkrétní texty z širší nabídky: Martin Crimp: Misantrop (podle Molièra) Elfriefe Jelinek: Co se stalo, když Nora opustila manžela (Ibsen: Domov loutek) Mark Ravenhill: Faust (Faust je mrtvý) Roman Sikora: Jitro kouzelníků (Shakespeare: Macbeth)


Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/5/2023 to 21/5/2023.

Previous