Základy oboru dokumentární tvorba
Základy oboru dokumentární tvorba

1. Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!


Sylabus

Cíle výuky

Cílem je seznámit posluchače se základy tvorby dokumentu. Pokusíme se o definici a specifikaci výrazových prostředků a možností filmové řeči dokumentárního díla a o vymezení hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film).

Poukážeme na rozdíly filmové řeči publicistiky a dokumentu. Zaměříme se i na práci se zdroji a s respondentem. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku dokumentárního díla – s klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla a také s metodami realizace, s jejich možnostmi a limity.


Osnova - bloky

1. Úvod do dokumentárního filmu, definice pojmu, etika

2. Pozorovat/rekostruovat, vertov vs. Flaherty

3. Poezie versus sociální dokument, ivens vs. Vigo

4. Podoby zvukového dokumentu, užití komentáře, lehovec

5. Free cinema, kouzlo synchronního zvuku. Wiseman

6. Příběh v dokumentárním filmu, situace, tříaktová struktura

7. Portrét vs. Medailon

8. Vědecký film, painlevé

9. Režisér jako postava v dokumentárním filmu

10. Found – footage, práce s archívním materiálem

11. Sportovní film

12. Specifické podoby dokumentu – performativní modus

13. Dokumentaristická etika


Vyučující

MgA. Kristýna Pupáková

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Písemná analýza vybraného snímku 

Literatura

povinná:

NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU 2010.

ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: FAMU, 2001.

MAGÁL, S. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. Bratislava: VŠMU, 1990.

 

doporučená

FLAHERTY, R. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. Praha: 1969.

GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.

KARASOVÁ, J. Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném stavu/. Praha: FAMU, 1967.

SKLENÁŘ, V. Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu. Praha: 1973.

ŠPÁTA, J. Dokumentární film jako tvůrčí interpretace reality. Habilitační přednáška. 1966.

ŠPÁTA, J. Perspektivy dokumentárního filmu a jeho výuky na přelomu století. Profesorská přednáška. 2001.


– Dokumentární film, etika, dokumentární mód, Seznámení se s pojmem a významem dokumentaristiky Představení základních pojmů Definování základních teoretických východisek pro etiku a dokument opora s. 7-10

– Výkladový modus, Observační modus, Robert J. Flaherty, Dziga Vertov Seznámení se s výkladovým a observačním dokumentem Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů opora s. 11-16

– Poetický dokument, Sociální dokument, Joris Ivens, Jean Vigo Seznámení se s poetickým a sociálním dokumentem Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů opora s. 17-20

– Zvukový film, zvukový dokument, komentář, ruch, šum, ticho, Lehovec Seznámení se s funkcemi a podobami zvuku v dokumentu Představení významných autorů opora s. 21-25

– Free Cinema, Lindsay Anderson, Karel Reisz, Tony Richardson, Frederick Wiseman Seznámení se s hnutím Free Cinema Představení významných autorů a zakladatelů jednotlivých stylů opora s. 26-29

– Námět, téma, výstavba díla, struktura, tříaktová struktura Seznámení problematikou tématu a příběhu v dokumentaristice Představení základního narativního modelu – tříaktová struktura opora s. 30-34

– Portrét, rozhovor, interview, Medialon Seznámení definicí portrétu a medialonu Představení příkladů užití těchto forem opora s. 34-36

– Vědecký film, popularizace vědy, Jean Painlevé Seznámení definicí a formou vědeckého filmu Představení nejvýraznějšího představitele vědeckého filmu – Jean Painlevé opora s. 37-41

– Režie, etika, performance, Seznámení se s definicí a úlohou režiséra jako součástí dokumentu Představení problematiky a základného východiska opora s. 42-45

– Found footage, archivy, historie, záznam, etika, licence Seznámení se s přístupem found footage Představení jednotlivých institucí, které zpravují archivní materiály opora s. 46-51

– Sport, Sportovní film, Sportovní dokument Obeznámení se s pojmem sportovní film Sportovní film v ČR a jeho tradice opora s. 52-54

– Modus, Free Cinema, Cinéma-verité, Direct Cinema, Kino-Oko Obeznámení se s podobami současného dokumentu Představení jednotlivých přístupů opora s. 55-57

– Etika, legislativa, informovaný souhlas, kodex Seznámení se ze základními principy vztahu etika a dokumentaristika Představení pojmu informovaný souhlas Vysvětlení role autenticity v dokumentu opora s. 58-62

Předchozí