Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
1 Téma Vztah muzikoterapie a psychoterapie
Muzikoterapie v České republice, ale i v zahraničí má úzký vztah k psychoterapii, která ovlivnila její vznik, vývoj a i v současné době ovlivňuje její vymezení a pozici mezi ostatními terapiemi. Téma seznamuje studenty se současnými muzikoterapeutickými směry v České republice, specifikuje znaky muzikoterapie a roviny osobnostního konceptu muzikoterapie. Představuje oblasti pro využití muzikoterapeutických aktivit, jejich uplatnění ve školství, sociální sféře, zdravotnictví, specifické cíle. Poukazuje na základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou.
Cílem je umět:
- Charakterizovat současné muzikoterapeutické směry v České republice
- Charakterizovat postavení muzikoterapie v školské, sociální a zdravotnické sféře
- Specifikovat rozdíly mezi hudební výchovou a muzikoterapií
Literatura:
2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 20.31.
Průběžný úkol č. 1:
Zamyslete se nad pojmy: hudební výchova, hudební pedagogika, muzikoterapie, konkretizujte a popište rozdíly mezi hudební výchovou a muzikoterapií z hlediska struktury, vztahu, cíle, hudby, odborných kompetencí v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu.
2 Téma Osobnost muzikoterapeuta, vztah muzikoterapeuta a klienta
Schopnost porozumění klientovým problémům, schopnost nastavit způsob komunikace, kterému druhý rozumí, schopnost pomáhat klientovi zvyšovat jeho sebevědomí, poskytovat příležitosti k sebepoznávání a osobnostnímu růstu a dle individuálních potřeb klienta adekvátně nastavit a vést muzikoterapeutický proces je závislé na osobnostním nastavení muzikoterapeuta a na vzájemném vztahu muzikoterapeuta s klientem. Téma se tudíž cíleně zaměřuje na: burnout syndrom, smysl a svědomí, logoterapie, etika, etický kodex, etické aspekty v terapeutické praxi, principy etického jednání v praxi, profesionální požadavky na muzikoterapeuta.
Cílem je umět:
- Definovat pojmy burnout syndrom, logoterapie, smysl a svědomí
- Charakterizovat etické aspekty v terapeutické praxi
- Popsat profesionální požadavky na muzikoterapeuta.
Literatura:
2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 159-164.
Průběžný úkol č. 2:
Konkretizujte a popište muzikoterapeutickou klientelu a osobnostní vlastnosti muzikoterapeuta v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu.
3 Téma Struktura celostní muzikoterapie
Obsah tématu se zaměřuje na organizaci muzikoterapeutického modelu, doporučení, zaměření muzikoterapie s ohledem na zdravotní stav a momentální potřebu skupiny nebo klienta, vstupní diagnostiku, přípravu struktury muzikoterapeutické aktivity, způsoby vedení terapie, formy, techniky, metody.
Cílem je umět:
- Charakterizovat formy, techniky, metody muzikoterapie
- Připravit místnost pro muzikoterapeutickou aktivitu
- Zpracovat přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu/klienta
Literatura:
2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 183-204.
Průběžný úkol č. 3:
Popište přípravu na konkrétní formu muzikoterapie v rámci skupinové práce. (Rozsah minimálně 2xA4+formální úvodní strana.). Tento úkol vložte spolu s dalšími úkoly jako ucelený soubor do Odevzdávárny předmětu.
4 Téma Realizace muzikoterapeutického programu
Obsah tématu se zaměřuje na organizaci muzikoterapeutického modelu, doporučení, zaměření muzikoterapie s ohledem na zdravotní stav a momentální potřebu skupiny nebo klienta, vstupní diagnostiku, přípravu struktury muzikoterapeutické aktivity, způsoby vedení terapie, formy, techniky, metody.
Cílem je umět:
- Charakterizovat formy, techniky, metody muzikoterapie
- Připravit místnost pro muzikoterapeutickou aktivitu
- Zpracovat přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu/klienta
- Realizace muzikoterapeutické aktivity.
Literatura:
2. KANTOR, J., M. LIPSKÝ, J. WEBER. et al., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9. Str. 183-204.
Průběžný úkol č. 4:
Výstupem závěrečného tématu bude praktická realizace muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu. Studenti zde prokáží své znalosti a dovednosti získané během studia předmětu Celostní muzikoterapie 2. Praktický výstup bude dokumentován fotografiemi, které budou k dispozici pro výuku dalších studentů.