Analytický seminář
Analytický seminář
Info
Období
léto 2025

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: MgA. Mikuláš Odehnal

Organizace kurzu: Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Písemná analýza studentem vybraného celovečerního hraného filmu v rozsahu minimálně 3 normostran.

Kontakt na vyučujícího: mikulas.odehnal@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.

Osnova:

1. Téma filmu a jeho vliv na celkovou stavbu díla

2. Filmové žánry

3. Animovaný film a jeho specifika

4. Dokumentární film a jeho specifika

5. Hraný film a jeho specifika

6. Narativní versus nenarativní film

7. Dramaturgická analýza narativního filmu

8. Strukturální analýza nenarativního filmu

9. Formální analýza filmu

10. Analýza obrazové složky

11. Analýza střihové skladby

12. Analýza zvukové skladby

13. Opakovací hodina

Literatura

povinná:

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014

BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011.

ČASTULÍK, Radim. Filmové žánry. Valašské Klobouky: Radim Častulík, 2003.

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2020.

KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění, 2016.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010 

PIKKOV, Ülo. Animasofie: teoretické kapitoly o animovaném filmu. Praha: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2017


doporučená:

ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996.

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.

- úvodní hodina seznamující studenty se základní strukturou filmového díla, jeho prekompozičními a kompozičnímí složkami s důrazem na porozumění vazby formy a tematického obsahu různých typů audiovizuálních děl.

KOKEŠ, Radomír.Rozbor filmu. Masarykova univerzita, 2017. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/rozbor-filmu-5274/, s. 61–69

- specifikace filmových žánrů jako konkrétních platforem pro uplatnění různých kompozičních postupů

ČASTULÍK, Radim. Filmové žánry. Valašské Klobouky: Radim Častulík, 2003, s. 1–24

- základní orientace v žánru animovaného filmu a jeho audiovizuálních specifik z pohledu vývoje konceptu, výroby a vnímání divákem s ohledem na porozumění kulturnímu kontextu.

PIKKOV, Ülo. Animasofie: teoretické kapitoly o animovaném filmu. Praha: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2017, s. 15–38

- základní orientace v kategoriích dokumentárního filmu z pohledu vybraných modů

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010, s. 158–187

- základní orientace v charakteristice a podkategoriích hraného filmu

BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011, s. 423–445

- uvedení do problematiky filmové narace a možností funkční vazby způsobu vyprávění a použitých filmových prostředků pro podporu vyprávění, vysvětlení pojmů fabule a syžet na příkladu metody segmentace syžetu

BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011, s. 111–139

- analýza dramaturgické koncepce vybraného filmu obsahujícího narativní složku

CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2020, s. 107–170

- základní orientace a porozumění pojmu strukturalismu v kontextu filmové tvorby

KOKEŠ, Radomír D. Strukturalismus a film. In Ondřej Sládek. Slovník literárněvědného strukturalismu. Praha – Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. – Host, 2018, s. 661–668.

- porozumění neoformalistickému přístupu k analýze filmového díla coby systému vztahů jednotlivých formálních složek a celků determinujících celkový charakter a vyznění díla

KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, s. 57–100

- hodina zaměřená na rozbor obrazové složky filmového díla, její funkce a vztahu k dalším složkám na příkladu komplexního audiovizuálního díla

BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011, s. 159–288

- zaměření na střihovou skladbu filmového díla z pohledu její funkčnosti a klíčového vlivu na vnímání obrazové složky na příkladu různých žánrů

KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2016, s. 29–150

- seminární hodina věnovaná zvukové složce filmového díla a její specifické obsahové a stylotvorné pozici v kontextu audiovizuálního díla

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014, s. 29–63

- finální sumace obsahu semestrálního kurzu analytického semináře

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Předchozí