Dramaturgie kulturních projektů
Dramaturgie kulturních projektů
Info
Období
léto 2025

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: 

MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D., Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: písemný test, písemná analýza vybraného díla

Kontakt na vyučujícího: jana.orlova@fpf.slu.cz, monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Student se seznámí s rozmanitými oblastmí umění (divadlo, film, výtvarné umění, literatura, hudba) a naučí se tyto znalosti aplikovat při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární večery, příprava vlastního divadelního festivalu apod.). Student se zúčastní realizace konkrétního kulturního projektu – mezinárodního festivalu studentských filmů Opavský páv.

Osnova:

1. Úvod do dramaturgie kulturních projektů.

2. Členění a typy projektů.

3. Metody strategických analýz.

4. Projektové učení nebo projektové vyučování.

5. Projekty malého či středního rozsahu.

6. Velké integrující projekty.

7. Projekty založené na spolupráci.

8. Koordinační a podpůrné akce.

9. Co je dramaturgie zážitkových akcí.

10. Překlopení teoretické dramaturgie do reálného programu.

11. Instituce, organizace a spolky.

12. Realizace autorského projektu.

13. Reflexe autorského projektu ze strany pedagogů i studentů (zkušenosti a zjištění, pozitiva, úskalí, návrhy na zlepšení, přijetí ze strany diváků, resp. návštěvníků).


Literatura

povinná:

BERGMANNOVÁ, P., J. CINDLEROVÁ a H. ZAHIROVIĆ. Dramaturgie kulturních průmyslů. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2021

LEDVINOVÁ J. Profesionální fundraising. Praha: DAMU, 2014.

ZELINSKÝ, M. a kol. Teorie a praxe kulturních průmyslů. Žilina: Eurokódex, 2012.

 

doporučená:

DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005.

DVOŘÁK, J. Management divadla – antologie textů. Praha: Pražská scéna, 2004.

HINGSTON, P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002.

JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.

RÖMEROVÁ, E. Ekonomické nástroje a jejich užití na příkladu divadel. Praha: VŠE, 2012.

SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: ProCulture, 2008.

ŠESTÁK, J. Divadlo-kultura-podmínky. Praha: AMU (Disk), 2013.

Cílem přednášky a následného semináře je propojit vědomosti z rozmanitých oblastí umění (divadlo, film, výtvarné umění, literatura, hudba) a aplikovat je při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární večery, příprava vlastního divadelního festivalu Na cestě apod.). Předmět není jen určen pro studium jednoduchých informací a faktů, studenti by měli navazovat kulturní kontakty v rámci regionu i mimo něj, sledovat určenou dramaturgii kulturního projektu a podle možnosti se zúčastnit jeho realizace.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Abychom se mohli regulérně zabývat otázkami dramaturgie kulturních projektů, musíme definovat pojmy dramaturgie a kulturní a umělecký projekt. To bude náplní této kapitoly. Nejprve se proto studenti stručně seznámí s kontextem vzniku pojmu dramaturgie jako tvůrčí profese uplatňované zejména v oblasti umělecké, přičemž vymezíme komplex činností, kterým se daná oblast věnuje. Následně naši pozornost zaměříme na problematiku definice pojmu kultura, a to v užším slova smyslu jako termínu nadřazenému oblasti umění. S ohledem na současnou praxi se budeme věnovat také detailnímu členění kulturních odvětví a oblastí (administrativní členění podle činností MKČR, členění dle standardů Evropské komise, členění dle metodiky NIPOS). V závěru kapitoly rovněž vymezíme pojem projekt – nejprve v obecných souvislostech a následně v kontextu umění jako kulturní projekt, a to se všemi jeho specifiky. V závěru kapitoly budou jednotlivé poznatky shrnuty.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

Kapitola se zaměří na klasifikaci projektů. Ta je v podstatě nezbytným krokem, neboť každý jednotlivý typ projektu vyžadují specifické metody pro své plánování i řízení. Uvedené dělení se zaměří na nejběžnější oblasti, s nimiž se setkáváme v rámci realizace projektů v České republice. Nejčastějšími kritérii jsou navrhovatel a adresát projektu, rozsah projektu, forma organizace projektu, financování projektu, místo konání (geografická působnost) projektu, délka trvání či velikost projektu. Jedná se o základní dělení, hranice mezi jednotlivými klasifikacemi se mohou stírat.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

Kapitola nabízí studentům co nejucelenější vhled do problematiky strategického řízení kulturních projektů. Seznámí je s podstatou a významem strategického managementu a jeho jednotlivými fázemi – počínaje formulacemi poslání, přes strategické analýzy prostředí až po samotnou tvorbu strategie a plánování realizace projektu. Důraz bude kladen rovněž na samostatnost organizace realizující daný kulturní projekt. Po prostudování této kapitoly student získá potřebné znalosti a dovednosti, které může funkčně uplatňovat v rámci realizace kulturních aktivit různého zaměření.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

Cílem kapitoly je seznámit studenty se základy projektového učení a řízení – tedy s problematikou a specifiky plánování, realizace a hodnocení projektů v oblasti kultury a umění. Blíže se tedy budeme věnovat projektovému řízení s jeho nezbytnými složkami a požadavky. Detailně si přiblížíme pojem životní cyklus projektu a budeme se věnovat jeho jednotlivým fázím, které jsou nezbytné pro řízení realizace projektu. Hlavním smyslem je provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče a vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných úkolů.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text

V této kapitole si představíme rozdíl mezi malým a střednědobým projektem, který je uznávaným faktorem rozvoje společnosti a je nepostradatelný nejen pro moderní tržní ekonomiku, ale tvoří také základ střední třídy obyvatelstva, která bývá v demokratických státech významnou silu jak v ekonomickém, kulturním, tak i v politickém slova smyslu.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

V této kapitole se seznámíme s charakteristikou velkého integrujícího projektu a principy jeho řízení. Dále si představíme projekt Kreativní Evropa - unijní program zaměřený na podporu kinematografie, kulturních a kreativních odvětví.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

V této kapitole přestavíme podstatu kooperativních projektů a jejich rozlišení. Postupně si vykreslíme seznam úkolů, na které musí myslet projektový koordinátor (aktivity se musí plánovat a organizovat, bod po bodu odškrtávat jako splněné).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

Kapitola je zaměřená na význam a podobu koordinačních a podpůrných akcí v rámci existujících projektů. Po vysvětlení pojmů vyjmenovává jednotlivé podoby a možnosti a všímá si jejich vztahu k oblasti, v níž jsou typicky uplatňovány.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text

Kapitola zaměřená na dramaturgii zážitkových akcí se věnuje možnostem vybudování události, kurzu apod. takovým způsobem, aby jejich dění přesahovalo meze všednosti a stalo se tak pro účastníky nezapomenutelným. Po představení pěti dramaturgických stupňů se soustředí na jednotlivé aspekty akce: nejprve na práci s emocemi, poté na postavení organizátora kurzu jako dramaturga, schémata dramaturgické vlny a dramaturgického oblouku stejně jako křivky akce – jejíž efektivní i efektní zakončení po jistém uvolnění ústrojně navazuje na závěrečnou gradaci.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text

Materiál předkládaný v této kapitole si klade za cíl seznámit studenty s legislativními podobami působnosti kulturních institucí, organizací a spolků, které umožňuje právní systém České republiky. Nabízí přehledný výčet právních forem realizujících svou činnost v oblasti kultury a umění u nás a blíže objasňuje podmínky jejich vzniku a existence, ale zejména náplň a možné cíle činností. Pozornost bude zaměřena zejména na neziskový sektor s mnoha jeho odnožemi, neopomeneme se ale věnovat také komerčním institucím zřizovaných podnikateli a podnikatelskými subjekty za účelem zisku.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text

Cílem výuky je příprava plánu studentského autorského projektu – organizace mezinárodního divadelního festivalu Opavský páv. Student se po konzultaci s pedagogem podílí na některé ze složek organizace mezinárodního festivalu studentských filmů Opavský páv. Prakticky tak bude aplikovat znalosti a dovednosti získané v rámci studia předmětu Dramaturgie kulturních projektů (zejména okruhy týkající se projektového řízení, marketingu, fundraisingu a dramaturgie).


Kapitola obsahuje:
4
Studijní text

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor k prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce na organizaci mezinárodního filmového festivalu Opavský páv. Za přítomnosti pedagogů a ostatních studentů studenti obhajují jednotlivé kroky realizace festivalu. Touto cestou si snadno ověřují nejen své znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně projekt zpracovat, ale zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat projekty ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text

Utříbení nabytých znalostí.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Předchozí