Základy produkce
Základy produkce
Info
Období
zima 2023

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Vyučující: MgA. František Horvát

Cíle předmětu: Student si osvojí praktické postupy při výrobě krátkometrážního audiovizuálního díla, bude se orientovat v obecných pojmech zákonodárství v této oblasti, seznámí se s oblastmi přípravy a výroby AVD včetně multimediální tvorby, bude se orientovat v povinnostech vedoucího výroby, složení výrobního štábu, v technologii televizní výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při výrobě AVD. Bude mít základní orientaci v problematice autorského práva.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování:  závěrečný písemný test

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:

1. Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“ Autor a ostatní účastníci autorskoprávních vztahů, vznik a zánik aut. práva, vymáhání práv, osobnostní práva, majetková práva, užití a šíření, licenční smlouvy – typy, kolektivní správci

2. Oblasti televizní výroby (Hraný film, Dokumentární film, Animovaný film, Multimediální tvorba, Živé přenosy, studiová výroba, zpravodajství)

3. Vývoj projektu a jeho uplatnění, cílová skupina – producentská příprava, producentský záměr – rozvaha – výběr látky, 4. Literární příprava – vývoj scénáře, průzkum realizace (Podnikatelský plán, analýza SWOT)

5. Financování výroby – fondy – koprodukce – předprodej – investor,

6. Význam jednotlivých profesí ve filmu a televizi

7. Marketing a komunikace ve fázích příprav a výroby

8. Výroba – přípravné práce, výrobce – producent – výkonná produkce, autorské smlouvy s hlavními autory – vzorové smlouvy, realizační předpoklady výroby, sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení – odměňování – pracovně právní vztahy, herecké obsazení – vzorové smlouvy, příprava technického scénáře,

9. Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice – denní zprávy, zákoník práce – určování směny – dodržování sociálních podmínek,

10. Definice pojmů v AV sféře, obecné pojmy, technické a slangové výrazy

11. Šíření – distribuce – příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta (odhad), propagace, kinodistribuce, DVD a videodistribuce, kabelová televize, terestriální TV, jiné druhy šíření, merchandising

12. Zahraniční distribuce, obchodní agent, podmínky šíření v zahraničí, jazykové verze podtitulky – dabing

13. Opakování


Literatura

povinná:

MRÁZ, V. Produkce. Ostrava: VŠB-TU, 2011.

Zákon č.273/1993 ze dne 15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů

Zákon č.121/2000 Autorské právo, Průmyslová práva

SCHUPPLEROVÁ, S. Základy produkce. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2021.

 

doporučená:

ČERMÁKOVÁ – VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. 1.vyd. Praha: Linde Praha, 2009.

DAVID, I. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015.

HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. 1. vyd. Praha: Linde Praha, 2009.

Distanční studijní text Management kultury, s. 13–17

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Distanční studijní text Management kultury, s. 27–53

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Distanční studijní text Základy produkce, s. 36–41

Distanční studijní text Management kultury, s. 18–26

Předchozí