Průvodní list a organizace kurzu
Garant: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Vyučující: MgA. František Horvát
Cíle předmětu: Student
si osvojí praktické postupy při výrobě krátkometrážního audiovizuálního díla, bude
se orientovat v obecných pojmech zákonodárství v této oblasti, seznámí se s
oblastmi přípravy a výroby AVD včetně multimediální tvorby, bude se orientovat
v povinnostech vedoucího výroby, složení výrobního štábu, v technologii
televizní výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při výrobě AVD. Bude mít
základní orientaci v problematice autorského práva.
Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování:
závěrečný
písemný test
Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz
Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.
Osnova:
1.
Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“ Autor a ostatní účastníci autorskoprávních
vztahů, vznik a zánik aut. práva, vymáhání práv, osobnostní práva, majetková
práva, užití a šíření, licenční smlouvy – typy, kolektivní správci
2.
Oblasti televizní výroby (Hraný film, Dokumentární film, Animovaný film,
Multimediální tvorba, Živé přenosy, studiová výroba, zpravodajství)
3.
Vývoj projektu a jeho uplatnění, cílová skupina – producentská příprava,
producentský záměr – rozvaha – výběr látky, 4. Literární příprava – vývoj
scénáře, průzkum realizace (Podnikatelský plán, analýza SWOT)
5.
Financování výroby – fondy – koprodukce – předprodej – investor,
6.
Význam jednotlivých profesí ve filmu a televizi
7.
Marketing a komunikace ve fázích příprav a výroby
8.
Výroba – přípravné práce, výrobce – producent – výkonná produkce, autorské
smlouvy s hlavními autory – vzorové smlouvy, realizační předpoklady výroby,
sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení – odměňování – pracovně
právní vztahy, herecké obsazení – vzorové smlouvy, příprava technického
scénáře,
9.
Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice – denní zprávy,
zákoník práce – určování směny – dodržování sociálních podmínek,
10.
Definice pojmů v AV sféře, obecné pojmy, technické a slangové výrazy
11.
Šíření – distribuce – příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta
(odhad), propagace, kinodistribuce, DVD a videodistribuce, kabelová televize,
terestriální TV, jiné druhy šíření, merchandising
12.
Zahraniční distribuce, obchodní agent, podmínky šíření v zahraničí, jazykové
verze podtitulky – dabing
13. Opakování
Literatura
povinná:
MRÁZ, V. Produkce. Ostrava: VŠB-TU, 2011.
Zákon č.273/1993 ze dne
15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a archivování
audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších
předpisů
Zákon č.121/2000 Autorské
právo, Průmyslová práva
SCHUPPLEROVÁ, S. Základy
produkce. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2021.
doporučená:
ČERMÁKOVÁ – VLČKOVÁ, A. –
SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích.
1.vyd. Praha: Linde Praha, 2009.
DAVID, I. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda,
2015.
HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. 1. vyd.
Praha: Linde Praha, 2009.