Seminář z novočeské mluvnice
PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
Seminář z novočeské mluvnice

Cílem je napomoci tomu, aby student/ka byl/a schopen/na rozlišit jednotlivé vrstvy národního jazyka, a to spisovný jazyk, hovorovou spisovnou češtinu a další. Pozornost je věnována problematice kodifikace a současným postojům ke kodifikaci, současným trendům vývoje jazykových prostředků. Osnova: 1. Rozvrstvení českého národního jazyka; spisovný jazyk, hovorová spisovná čeština, obecná čeština 2. Problematika kodifikace a postojů ke kodifikaci 3. Variantnost hláskoslovných prostředků 4. Vybrané problematické jevy českého pravopisu 5. Variantnost morfologických prostředků – podstatná jména, zájmena a další 6. Variantnost morfologických prostředků – slovesa 7. Slovesné vazby 8. Módní výrazy a vazby; nejčastější prohřešky proti normě 9. Adaptace a skloňování cizích vlastních jmen; přechylování 10. Vliv cizích jazyků na současný český jazyk 11. Čeština krajanů v zahraničí 12. Čeština 20. století 13. Čeština 21. století Vyučující PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. Organizace kurzu Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení. Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle: • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují. • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. Podmínky absolvování Kurz je ukončen zápočtem. Zápočet se skládá prostřednictvím zápočtového testu. Termíny jsou vypsány v systému STAG.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 19. 9. 2022 do 25. 9. 2022.

Obsahem této části je podat přehled o rozvrstvení národního jazyka. Rozlišit pojmy národní jazyk, spisovný jazyk, hovorová spisovná čeština a obecná čeština, nářečí, slang. Ve studijní opoře studujeme strany 7-12.

Učitel doporučuje studovat od 26. 9. 2022 do 2. 10. 2022.

Cílem je poukázat na současný stav postojů českých lingvistů ke kodifikaci, které se částečně liší od postojů tradičních. Jako zástupce extrémního postoje ke kodifikaci českého jazyka je vybrán Václav Cvrček a jeho koncept minimální intervence. Ve studijní opoře studujeme strany 13-16.

Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 9. 10. 2022.

Část třetí přináší přehled o rozrůzněnosti hláskoslovných prostředků, o rozrůzněnosti jejich stylových charakteristik. Úkolem je uvědomit si, že existuje určitá variantnost jazykových prostředků v hláskosloví a že ji lze funkčně využívat při stylizaci projevů v různých komunikačních oblastech. Ve studijní opoře studujeme strany 17-20.

Učitel doporučuje studovat od 10. 10. 2022 do 16. 10. 2022.

Toto téma má seznámit studenty/ky s charakterem českého pravopisu a upozornit na některá problematická místa v psaní jednotlivých jevů nebo vybraných pravopisných skupin. Ve studijní opoře studujeme strany 21-25.

Učitel doporučuje studovat od 17. 10. 2022 do 23. 10. 2022.

Podobně jako u hláskosloví (viz výše) existují varianty i u morfologických prostředků, jak tvarů, tak morfologických kategorií jako je například číslo nebo rod. Varianty však mají rozdílný charakter, je potřeba mezi nimi rozlišovat. Některé jsou z hlediska současné kodifikace nespisovné, jiné mají rozdílný stylistický charakter. Některé varianty jsou součástí úzu, ale nejsou kodifikovány. Ve studijní opoře studujeme strany 26-29.

Učitel doporučuje studovat od 24. 10. 2022 do 30. 10. 2022.

Podobně jako jmen i u sloves platí variantnost morfologických tvarů. Je stejně nutné se v této variantnosti zorientovat, vědět, které tvary a užití morfologických kategorií je spisovné a které je nespisovné, které existuje v úzu a které se stalo součástí kodifikace. Ve studijní opoře studujeme strany 30-32.

Učitel doporučuje studovat od 31. 10. 2022 do 6. 11. 2022.

Cílem výuky v rámci tohoto tématu je předložit příklady některých nevhodných a nesprávných slovesných a předložkových vazeb, upozornit na určité vývojové tendence v užívání vazeb. Ve studijní opoře studujeme strany 33-36.

Učitel doporučuje studovat od 7. 11. 2022 do 13. 11. 2022.

Úkolem této tematické části je poukázat na četnost užívání některých výrazů a vazeb, jež jsou však hodnoceny z hlediska normy, ev. kultivovaného projevu, jako nevhodné nebo přinejmenším zbytečně nadužívané. Ve studijní opoře studujeme strany 37-43.

Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 20. 11. 2022.

V rámci výuky tohoto tématu jde o to, seznámit se s výkladem v IJP týkající se skloňování osobních jmen, zejména cizích původu, a odůvodnit podstatu přechylování u ženských příjmení. Ve studijní opoře studujeme strany 44-54.

Učitel doporučuje studovat od 21. 11. 2022 do 27. 11. 2022.

Tato část se soustřeďuje na některé vybrané jevy týkající se vlivu cizích jazyků na češtinu. Současný český jazyk je zejména pod vlivem angličtiny. Ve studijní opoře studujeme strany 55-59.

Učitel doporučuje studovat od 28. 11. 2022 do 4. 12. 2022.

Cílem je podat informaci o některých aspektech výskytu češtiny u krajanů v zahraničí. Čeština krajanů v zahraničí se bez rozdílů území v mnohém shoduje v některých znacích: jsou zde zachovány nářeční tvary, čeština se mísí s jazykem daného území, kde v současnosti krajané žijí, a je charakterizována poměrně omezenou stylistickou rozrůzněností. O její existenci však pečují školy a místní kulturní a společenské spolky, je zachovávána po generace v rodinách. Ve studijní opoře studujeme strany 60-62.

Učitel doporučuje studovat od 5. 12. 2022 do 11. 12. 2022.

Tato část informuje o vybraných zásadních skutečnostech ve vývoji češtiny 20. století. Část je věnována vývoji pravopisu, část se dotýká vývoje slovní zásoby. Badatelský zájem se v tomto období zvýšil o stylistiku. Jsou zde vyjmenovány některé zásadní instituce a projekty, které ovlivnily vývoj češtiny v tomto období, informace je podána o Pražském lingvistickém kroužku, o vzniku Českého národního korpusu. Zmiňována je literatura, která měla vliv na rozvoj vědeckého zájmu o češtinu, literatura o vývoji češtiny ve 20. století. Ve studijní opoře studujeme strany 63-73.

Učitel doporučuje studovat od 12. 12. 2022 do 18. 12. 2022.

Tato část navazuje na část předchozí. Pojednává o základních skutečnostech týkajících se vývoje češtiny v 21. století, slovnících a příručkách češtiny. Ve studijní opoře studujeme strany 74-76.

Učitel doporučuje studovat od 19. 12. 2022 do 25. 12. 2022.




Předchozí